Keväällä aion rakentaa oman taloni ja olen nyt suunnittelemassa, kuinka parhaiten suorittaa tietyt vaiheet.
Olen nyt saapunut siihen vaiheeseen, jossa mietin, mikä on paras tapa asentaa liimapuupalkki, joka kulkee kahden aukon yli.
Ensimmäinen aukko on portaita varten ja toinen on avoimelle keittiölle.

Liimapuupalkin on mitoitettu insinööri 140x360.
Lattiapalkit ovat 350 mm korkeita Masonite Beamsiltä ja kiinnitys liimapuupalkkiin tapahtuu palkkikengillä.
Kuten näette, lattiapalkkien ja liimapuupalkin välillä on 10 mm ero.
Pohdin nyt, mikä olisi parasta; antaa liimapuupalkin nousta 10 mm lattiapalkkien yläpuolelle vai laskea 10 mm niiden alle?
Etuna, kuten näen, että palkki nousee 10 mm, on se, että pystyn helposti rakentamaan kaikki kantavat seinät samalla pituudella puupuilla ja pystyttämään ne.
Samalla pystyn myös tasapainottamaan ja varmistamaan, että kaikki sujuu hyvin, ennen kuin asennan liimapuupalkin suoraan näiden seinien päälle. Tuntuu siltä, että näin asennus sujuu parhaiten.
Toinen etu on, että voin asentaa harvapskot kattokerrokseen muutama cm liimapuupalkin alapuolelle ja vetää sähköjohdot palkin alle ja sitten palkiston yläpuolelle, jotta pääsen helposti sähköllä keittiöön (katso kuva 7).

Koska palkki on 10 mm korkeampi, voin ratkaista tilanteen lattia-levyosien kanssa asettamalla 12 mm lastulevyn suoraan palkin päälle, jolloin se on samassa tasossa muiden lattialevypalojen kanssa, jotka ovat 22 mm (10 + 12 = 22).
Ainoa haitta siinä on, että lastulevyjä ei ole ruuvattu liimattuna liimapuupalkin yli, mutta en usko, että sillä on merkitystä, koska lattiapalkit on kiinnitetty tiukasti palkkikenkiin.
Sen sijaan siihen muodostuu 10 mm liikevälys palkin ja lattialevyn väliin.
On myös mainittava, että yhdellä puolella palkkia on kylpyhuone, jossa lattiapalkit ovat 300 mm korkeita 350 mm sijasta. Toisin sanoen minun on kuitenkin jaettava lattia liimapuupalkin kohdalla. Katso kuva 6, oikealla puolella seinää ovat lattiapalkit 350 mm ja vasemmalla ne ovat 300 mm.

Jos laittaisin liimapuupalkin niin, että se on lattiapalkkien yläreunan tasalla, minun on päätettävä vasaravyö ennen liimapuupalkkia kuvassa 2 ja tehtävä liimapuu-pilari korkeammaksi ja asennettava palkki suoraan pilarin päälle.
Se ei ole yhtä hyvä ratkaisu saada kulma koottua tuossa seinässä.
Lisäksi tulee erittäin ahdasta vetää sähköt putkessa palkin alla, väli on vain 18 mm harvan ja palkin välillä.

Voisinko saada kommentteja ja palautetta tästä? Olen täysin yksin näiden ajatusten kanssa ja tarvitsen kuulla vähän mielipiteitä! :)

Tässä on joukko mallista tekemiäni kuvituksia. Olen selkeyden vuoksi tehnyt liimapuupalkin siniseksi. On myös 3 liimapuu pilaria, jotka ovat sinisiä.
Kuvatekstit kuvien alla.

Sininen liimapuupalkki kulkee kahden avoimen tilan yläpuolella rakenteilla olevassa kerroksessa, puurunko ympärillä.
Kuva 1: Yleiskatsaus liimapuupalkkiin ja sen tuki

Sininen limittäinen palkki rakennustyömaalla; palkki ulottuu katon poikki ja lepää puuvälikkeillä, osana talon suunnittelurakennetta.
Kuva 2: Tukipiste vasaravyöllä. On kaksoismakuu vasaravyö (USA-tyyli) helpottamaan levyjen asentamista.

Rakennussuunnitelma, jossa siniset liimapuupalikat kulkevat lattian palkkien yli, eriväriset palkit esittävät eri korkeuksia.
Kuva 3: Näkyy, kuinka seinä, johon palkki lepää, on myös kantava seinä lattiapalkkeja varten. Aion asentaa ylivetopalkin (45x195) kyseiseen seinään tai sijoittaa puupalkin lattiapalkin alle.

Sininen liimapuupalkki kohoaa 10 mm lattianiskojen yläpuolelle rakennusmallissa.
Kuva 4: Tässä näkyy, kuinka liimapuupalkki nousee 10 mm lattiapalkkien yläpuolelle.

Sininen liimapuupalkki ulottuu yli ruskeiden lattialevyjen rakenteessa. Palkki on hiukan ylempänä lattian tasosta.
Kuva 5: Olen tässä asentanut lattialevyjen kerroksen. Liimapuupalkki on 12 mm lattialevyjen alapuolella

Limittävä palkki, jonka päällä on 12 mm lattialastulevyä ja sen vasemmalla puolella on pystytetty kylpyhuoneen runko harmaana.
Kuva 6: Olen asentanut 12 mm lattialevylevyn liimapuupalkille (harmaa/valkoinen väri). Sekä valaissut kylpyhuoneen seinän rungon, joka tulee palkin vasemmalle puolelle

Sininen liimapuupalkki, joka on asennettu 10 mm korkeammalle kuin ympäröivät lattian palkit, näkyy kattorakenteessa puurakenteisessa talomallissa.
Kuva 7: Harvan katon alla alimmassa kerroksessa, täällä voin helposti vetää sähkön keittiöön liimapuupalkin alla ja palkiston yläosaan.
 
Laminaatti on saatavana useissa vakiomitoissa, ja suunnittelija on valinnut lähimmän mitan, joka on vähintään niin vahva kuin tarvitaan. Voit kysyä häneltä, onko korkeus 350 mm OK, mikä on todennäköistä, koska mittojen välillä on kuitenkin melko suuria askeleita. Sitten voit halutessasi laskea korkeutta 10 mm, jolloin kaikki toimii täydellisesti. Voidaan sahata kahdelta puolelta, jos ei ole jättisahaa.
 
Mielestäni olet löytänyt hyvän ratkaisun. Minä olisin luultavasti laskenut palkin alas hammarband en, koska lattia on herkempi kuin sisäkatto, mutta uskon todella, että menetelmäsi toimii.

Samalla tavalla kuin on mukavaa antaa kaikkien seinien olla samanlaisia ja vain heittää ylös väliholvi, on ihan mukavaa vain heittää 22mm lastulevy koko pinnalle, joten nuo kaksi mielestäni toimivat ilman toisiaan.
 
Miksi on valittu niin tyhmiä mittoja liimapuulle?
Pitäisihän sitä pysytellä samoissa mitoissa kuin reglar.
 
Bernieberg Bernieberg sanoi:
Liimapuuta on saatavana useissa vakiomitoissa, ja suunnittelija on valinnut lähimmän mitan, joka on vähintään niin vahva kuin tarvitaan. Voit kysyä häneltä, onko korkeus 350 mm OK, mikä on todennäköistä, sillä mittaero on kuitenkin kohtuullisen suuri. Jos haluat, voit laskea korkeutta 10 mm, jotta kaikki sopii täydellisesti. Voidaan sahata kahdelta puolelta, jos ei ole hirvisahaa.
Aion tarkistaa suunnittelijalta, voiko sen laskea 350:een. Aion ostaa liimapuuta yhdessä Masonite-palkkien kanssa Masonite Beamsilta, ehkä heillä on jopa mahdollisuus leikata 10 mm pois minulle ennen toimitusta.

J JKrister sanoi:
Mielestäni olet löytänyt hyvän ratkaisun. Olisin varmaan upottanut palkin kurkihirteen, koska lattia on herkempää kuin sisäkatto, mutta uskon todella, että menetelmäsi toimii.

Samalla tavalla kuin on mukavaa jättää kaikki seinät samanlaisiksi ja vain heittää välipohjan päälle, on mukavaa vain heittää 22 mm lastulevyä koko alueelle, joten ne kaksi sopivat mielestäni hyvin yhteen.
Juuri niin, olen huolissani siitä, että sillä olisi negatiivinen vaikutus lattiaan. Mutta kuten olen osoittanut, lattia loppuu liimapalkin jälkeen ja on sen jälkeen laskettu 50 mm. Koska se on vain liimapalkin muodostama pinta-ala; 140 mm leveä ja 6647 mm pitkä. Ajattelen, ettei se voi vaikuttaa kovin paljon? Onko riski narinasta? Saattaa hyvinkin olla erinomainen vaikutus palkkiin kiinnittämällä ruuviliimaus, kun koko 12 mm lastulevy lepää liimapuun päällä.
 
Jos et voi saada palkkia 350 mm korkeaksi, olisin myös upottanut sen hammarbandiin ja saanut lattiasirun täydelliseksi.

Jos on ahdasta kulkea sähkön kanssa palkin alla, olisin epäröimättä urittanut muutaman mm juuri siinä, missä putki/letku kulkee.
 
Bernieberg Bernieberg sanoi:
Jos et voi saada palkkia 350 mm korkeaksi, olisin myös upottanut sen kattoparrun sisään ja saanut lattialastulevyn täydellisesti.

Jos on ahdasta kulkea sähkön kanssa palkin alapuolella, olisin huoletta urittanut muutaman millimetrin juuri siinä kohdassa, missä johto/letku kulkee.
Tuntuu vain erittäin työläältä upottaa palkki 10 mm kolmessa eri seinässä.
Ainakin verrattuna siihen, että ruuvaisin ja liimaisin 12 mm lattialastulevyn palkin päälle ja jättäisin liikkumavaran palkin ja muun lattialastulevyn väliin.

Työtä olisi enemmän, jos upottaa palkin, ja lisäksi ajattelen, että se on vaikeampaa saada palkkia aivan tasaiseksi ja lattianpalkkien kanssa linjaan, vai mitä?

Ajatukseni oli saada kaikki kantavat seinät ja lattianpalkkien kantolinja paikoilleen ja tasata ne ennen kuin nostan liimapuupalkin, koska silloin sen pitäisi asettua hyvin suoraan. Se on melko raskas ja vaikea liikutella, joten olisi mukavaa, jos sen alusta olisi täydellinen ennen kuin nostetaan se paikoilleen.
Mutta ehdottomasti harkitsen sen upottamista, mutta ehdotukseni on kai kuitenkin hyvä ratkaisu?

Puinen rakennuskehikko, jossa vaakasuora sininen liimapuupalkki näkyy keskellä, ympäröitynä puupalkkien ja runkorakenteiden kanssa.
 
I Intershade sanoi:
Se tuntuu vain erittäin uuvuttavalta prosessilta laskea palkkia 10 mm kolmella eri seinällä..
Ainakin verrattuna siihen, että ruuvikiinnittää 12 mm lattialastulevyn palkin päälle ja että siellä on liikuntasauma palkin ja muun lattialastulevyn välillä.

Se olisi enemmän työtä upottaa palkki, ja ajattelen myös, että sen täytyy olla vaikeampaa saada palkki täysin tasoihin ja suoraksi lattianiskaiden kanssa, vai mitä?

Ajatukseni oli nostaa kaikki kantavat seinät ja palkit lattianiskan varalta ja laskea tämä ennen kuin nostan liimapuun ylös, koska sen pitäisi olla hyvä heti. Se on varsin raskas ja vaikea liikuttaa, joten olisi mukavaa, jos sen alusta olisi täydellinen ennen sen nostamista paikalleen.
Mutta ehdottomasti harkitsen upottamista, mutta eikö minun ehdotukseni ole edelleen hyvä ratkaisu?

[kuva]
Ehkä jotakin jää välistä, mutta tuntuu melko yksinkertaiselta loveta yläpiirroksen kohdalta palkin tieltä? Merkitse kapsahalla ja poista se, mikä jää, tai paina alas käsijyrsijällä. Jos olet suhteellisen tarkka, siitä tulee tasainen ja hieno alusta.

Yksi näkökulma, jos ajatellaan, että lattialastulevy makaa palkin päällä, ovat sallitut toleranssit. Träguiden ilmoittaa +4 mm -2 mm korkeuden mittaukselle. Se on paljon lyhyelle lattialastulevypätkälle.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.