Hei

Aion siirtää oven aukon sydänseinässä, jotta voin tehdä hieman suuremman makuuhuoneen kellarissa. Suunnitelmani on muurata nykyinen oven aukko umpeen muurilohkoilla ja avata sitten 170 cm aukko toiseen kohtaan, katso kuva... punainen on se, jonka laitan umpeen, sininen on se, jonka aion avata. Tarkoitus on vaihtaa liimapuupalkkiin, mutta on vaikea tietää mittoja. Talo on 7,20x13,20 metriä ja sydänseinä kulkee talon keskellä. Talo on yksikerroksinen kellarilla. Olen kuullut, että se toimisi kahdella liimapuupylväällä 90x90 sekä palkilla 90x225.

Onko kellään asiantuntevaa neuvoa?
Rakennuksen poikkileikkauspiirros, joka näyttää kaksi kerrosta. Yläkerran korkeus 2.40 m ja alakerran 2.12 m. Katon kaltevuus -15°. Rakennuspiirustus, joka esittää eri osien yksityiskohtia, kuten kanteja, kantavia palkkeja ja ristikoolauksia talon rakenteissa. Arkitehtipiirustus, jossa on sisätilasuunnitelma: punainen alue merkitsee suljettavaa oviaukkoa, sininen alue uutta avattavaa oviaukkoa kellarikerroksessa. Pohjapiirros, jossa näkyy punaisella ja sinisellä merkityt oviaukot, kuvaa talon kellarikerroksen muutosta. Mittasuhteet ja huoneiden sijainnit esillä.

En tiedä, onko se tärkeää... kattoristikot ovat 170x45 w ristikko keskellä 115 cm ja 15 asteen kattokaltevuus.

90x225 palkki sekä 90x90 tolpat riittävät hyvin, jos jänneväli on vain 1,7 metriä. On merkitystä, että kyseessä ovat ristikko-orret, koska silloin ei ole kattokuormia kantavalla seinällä.

• Tykkään
Urkburk
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
90x225 palkki sekä 90x90 tolpat riittävät hyvin, jos jänneväli on vain 1,7 metriä. Sillä on merkitystä, että kyseessä on ristikko, koska silloin ei ole kattokuormia keskiseinällä.
Suuri kiitos vastauksesta. Pieni lisäkysymys kuitenkin. Ne w ristikot, joita minulla on, ovat jaettu alaosastaan (ne koolaukset, jotka muodostavat ullakon välipohjan), yhdistetty naulaliitoksilla. Onko sillä vaikutusta kattokuormiin keskiseinällä?

Ei, jos ne on liitetty toisiinsa siinä, missä ne kohtaavat vinotuet.

• Tykkään
Urkburk
  • Laddar…
Huomasin juuri asian, jonka olin ohittanut. Juuri siinä, missä minun pitää avata, lepäävät palkit täysin yhdellä ulkoseinällä ja kantavalla väliseinällä portaan vuoksi. En tiedä, miten se on tuettu portaassa. Täytyy varmaan ottaa mukaan rakennesuunnittelija kuitenkin, olen huolissani siitä, että alimitoin, vaikka ylimitoitan.

Jos se on oikein mitoitettu ristikkorakenne, se lepää vain ulkoseinien varassa, vaikka se ei siltä näytä. Mutta on aina parasta käyttää sekä henkseleitä että vyötä.

• Tykkään
Urkburk
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.