Hei, olen viimeistelemässä piirustuksia täydentävälle talolleni ja olen hieman kiinnostunut siitä, miten mitata kattopalkki oikein.
Talo on tarkoitus käyttää ateljeena/puutyöpajana. Siellä tulee olemaan myös lämmitetty varasto sekä wc, koska meillä on vain yksi wc päärakennuksessa. Tämä mahdollistaa myös tuleville omistajille rakennuksen muuntamisen vierastaloksi, jos näin halutaan.
Taloon tulee harjakatto, joka on avoin harjanteeseen suurella osalla. Wc:n, pienen huoneen ja varaston yläpuolelle ajattelen rakentaa parven ja saada hieman ylimääräistä säilytystilaa, muun muassa laatikon puutavaralle. Haluan myös kattopalkin, jossa voin käyttää kelkkakiskoa. Miksi? Koska voin. Ajattelen, että voi olla eri syitä, miksi jotain ripustaa kattoon. Ajatuksena on, että jos tämän suunnittelee nyt, sen voi saada tehtyä, jälkikäteen on paljon vaikeampaa tehdä.
Kuten ymmärrän, on kaksi tapaa rakentaa se:
1. Rakennetaan tavallisesti mutta ylimitoitetulla liimapalkilla. Metallipalkki ruuvataan kiinni liimapalkkiin alapuolelta niin, että se roikkuu liimapalkissa.
2. Ajatellaan etukäteen ja asetetaan metallipalkki kantavien seinien päälle, sitten liimapalkki päälle. Jollakin tavalla yhdistämällä siitä saa hyvin vahvan, joka voi olla hieman ohuempi kuin vastaava liimapalkki.
Kuten ymmärrän, (2) on ilmeisesti paras vaihtoehto. En kuitenkaan tiedä, miten mitata "roskaa". Kun katson rakennuskuvauksia, saa käsityksen siitä, mitä se vaatii, mutta kuinka paljon ohuempi se voi olla metallipalkilla? Mistä löytyy sellainen tieto?
Valitettavasti on selvä riski, että rakennuslupaa ei myönnetä alla mainitulla koolla. Tapa, jolla pienennän aluetta, on tarvittaessa tehdä suuresta huoneesta pienempi pituussuunnassa.
Tietenkin vain metallitukipalkin tarvitsee olla sen osan yläpuolella, joka on vapaa, jos se tekee asian helpommaksi. Ellei muuta, se tulee todennäköisesti halvemmaksi.
Hmm, vaihtoehdossa 2 eikö liimapuupalkin pitäisi olla normaalikokoisempi?
Liimapuupalkin täytyy kestää maksimilumikuorma jne. myös silloin, kun palkki on täysin kuormitettu.
Itse valitsisin varmaankin vaihtoehdon 2, mutta laskisin sen ikään kuin se olisi normaali liimapuupalkki ja saisin sitten vahvuuden I-palkista bonuksena kun sitä ei kuormiteta. Tämä ei myöskään pitäisi aiheuttaa ongelmia rakennusluvan kanssa.
Ajattelen, että palkilla ei tule olemaan merkittävää kuormaa, ja se siten auttaa kantamaan koko kuormaa. Mutta ehkä se on väärin? Minulla ei ole vahvoja mielipiteitä asiassa.
Ajattelen, että en tule kuormittamaan palkkia merkittävästi, ja että se auttaa kantamaan kuormaa. Mutta ehkä olen väärässä? Minulla ei ole voimakkaita mielipiteitä asiasta.
Minulla ei ole aavistustakaan, mikä palkin mitoitus ja kuinka suuri maksimikuorma sinulla on mielessä.
Toinen näkökohta tähän on perustus. sanotaan, että valan laatan reunapalkilla ja sitten normaali 10 cm paksuus. Sen painon kanssa, joka tulee keskistolpalle, tuntuu siltä, että laatan voisi murtua. Pitäisikö valaa palkki myös sen pilarin alle vahvistamaan laattaa, vai mikä on standardi?
Miksi ei vain käyttää teräspalkkia kantamaan kattoa?
Normaalisti tehdään reunapalkki laatan ympäri, paksuus/leveys/raudoitus riippuu siitä, millaiset kuormat tulevat alas sekä maan/eristyksen kapasiteetista.
Miksi ei vain olisi teräspalkki, joka kantaa katon?
Normaalisti tehdään reunapalkki lattian ympärille, paksuus/leveys/raudoitus riippuu tulevista kuormituksista sekä maan/eristeen kapasiteetista.
Joo, se voi olla vaihtoehto, jolloin saadaan myös hieman tilaa eristeelle harjassa.
Kysymys on vain, kuinka sellainen mitoitetaan. Kuinka lasketaan niin, että se jaksaa myös nostaa laitteen, joka painaa esimerkiksi 300 kg? Aion luultavasti palkata suunnittelijan tähän, mutta olen hyvin kiinnostunut, suhteellisen taitava matematiikassa ja haluan saada käsityksen siitä, kuinka kalliiksi tämä voi tulla ennen kuin etenen idean kanssa liian pitkälle.
Spontaanisti Dowserin yllä mainittu ajatus mitoittaa ilman teräspalkkia ja nähdä se bonuksena vaikuttaa hyvältä idealta. Pitää vain mitoittaa tukipuut riittävästi.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.