2 449 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Liimapuun mitat kerrossängylle
Aion rakentaa kerrossängyn tulevaan asuntooni. Alempi sänky tulee seisomaan omilla jaloillaan ja ylempi lepää noiden punaisten osien päällä. Minä nukun ylemmässä sängyssä (ja toivottavasti joku muukin), joten sen täytyy kestää 200-300 kilon painon.
Olen tehnyt yksinkertaisen luonnoksen Sketchupissa, kuinka ajattelin rakenteen. Aion kiinnittää joitakin ruuveja myös seinään, jotta se pysyy kunnolla paikoillaan.
Ajattelin käyttää liimapuupalkkeja, koska ne ovat kestäviä ja näyttävät olevan periaatteessa valmiita maalattaviksi ilman, että täytyy hioa epätasaisuuksia jne.
Ajattelin käyttää 90x90mm liimapuita neljään kulmapilariin ja muihin rakenteen osiin. Paitsi niihin kahteen punaiseen osaan, joissa ajattelin käyttää 90x225mm liimapuita, sillä joustinpatjani lepää niiden päällä ja niiden täytyy päästä sängyn reunojen alle.
Ovatko mitat järkeviä? Jokainen senttimetri korkeudesta on tärkeä säästää, joten ajattelin 90x90, tiedän, että 90x225mm palkit olisivat paljon tukevampia korkeudessa, mutta sitten menetetään 135mm kattokorkeudesta :\ Ja monissa "tavallisissa" kerrossängyissä ruuvataan yhteen melkein tavallisia lautoja.
Tarvitsenko jotakin punaisten osien väliin jakamaan sängyn painoa?
Kuinka kiinnitän punaiset osat suoraan ylöspäin kulkeviin liimapuutolppiin? Riittääkö, jos ruuvaan kaksi ruuvia vinosti, vai tarvitsenko jotain vakaampaa?
Kiitos!
Olen tehnyt yksinkertaisen luonnoksen Sketchupissa, kuinka ajattelin rakenteen. Aion kiinnittää joitakin ruuveja myös seinään, jotta se pysyy kunnolla paikoillaan.
Ajattelin käyttää liimapuupalkkeja, koska ne ovat kestäviä ja näyttävät olevan periaatteessa valmiita maalattaviksi ilman, että täytyy hioa epätasaisuuksia jne.
Ajattelin käyttää 90x90mm liimapuita neljään kulmapilariin ja muihin rakenteen osiin. Paitsi niihin kahteen punaiseen osaan, joissa ajattelin käyttää 90x225mm liimapuita, sillä joustinpatjani lepää niiden päällä ja niiden täytyy päästä sängyn reunojen alle.
Ovatko mitat järkeviä? Jokainen senttimetri korkeudesta on tärkeä säästää, joten ajattelin 90x90, tiedän, että 90x225mm palkit olisivat paljon tukevampia korkeudessa, mutta sitten menetetään 135mm kattokorkeudesta :\ Ja monissa "tavallisissa" kerrossängyissä ruuvataan yhteen melkein tavallisia lautoja.
Tarvitsenko jotakin punaisten osien väliin jakamaan sängyn painoa?
Kuinka kiinnitän punaiset osat suoraan ylöspäin kulkeviin liimapuutolppiin? Riittääkö, jos ruuvaan kaksi ruuvia vinosti, vai tarvitsenko jotain vakaampaa?
Kiitos!
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kaksi liimapalkkia 90x225 pystyasennossa kestävät 300 kg kuorman taipumatta erityisesti alaspäin. Voit pienentää kokoon 90x180 ilman huomattavaa heikkenemistä. Sen sijaan mielestäni käytät pylväitä väärin, eli et lainkaan muuhun kuin koristeeksi. Neljä liimapylvästä voivat kantaa kevyen panssarivaunun. Mielestäni sinun pitäisi piirtää uudestaan niin, että vuoteen palkit lepäävät pylväiden päällä. Pohdi myös, onko pylväiden neliömäinen poikkileikkaus silloin tyylikkäin ratkaisu. Voit aina peittää pylväsrakenteen ulkopuolelta höylätyillä mäntylaudoilla.
Tuntuu suoraan sanottuna valtavalta. Voisit käyttää 45x45 tolppina ja vaihtaa vaakasuoran liimapuupalkin pystysuoraan 45x90:aan. Palkki seinää vasten ei ole ongelma, koska aiot ruuvata sen seinään, ja toista voit tukea lisää ruuvaamalla laudan/levyn etureunaan, ehkä kokoa 20x145 tai jotain vastaavaa. En usko, että tarvitset sitä, mutta jos haluat olla varma, tai vain peittää säännön kauniimmalla materiaalilla. Tuleeko sänky aivan reunoille asti? Muussa tapauksessa sinun on ruuvattava toinen 45x90 sisäpuolelle tai vaihtoehtoisesti asetettava poikkisäännöt 45x90, jotta sängyn alle on alusta.
Kuten jujusuandersson sanoo, voit aina peittää säännöistä tehdyn rakenteen jollain muulla materiaalilla etupuolella. Se tulee joka tapauksessa paljon halvemmaksi tällä tavalla.
Kuten jujusuandersson sanoo, voit aina peittää säännöistä tehdyn rakenteen jollain muulla materiaalilla etupuolella. Se tulee joka tapauksessa paljon halvemmaksi tällä tavalla.
K
Kallebo
Omatoimirakentaja
· Skåne
· 3 042 viestiä
Kallebo
Omatoimirakentaja
- Skåne
- 3 042 viestiä
Jos sinulla on joustinpatja, se tarvitsee tukea vain kulmissa tai siellä, missä sillä muuten on jalat. Jos sänky kestää 300 kg lattialla, sen pitäisi kestää se riippumatta siitä, missä se sijaitsee.
Kiitos palautteesta! Tiedän, että tolpat eivät oikein täytä todellista tehtäväänsä, vaan ovat enemmän ulkonäköä varten 
Täytyy vielä luonnostella hieman lisää ja katsoa, jos voisin ehkä pienentää kokoa, aion kuitenkin peittää suuren osan sivuista kipsillä, joten tukipuut voidaan piilottaa, jos haluaa. Kiitos!
Täytyy vielä luonnostella hieman lisää ja katsoa, jos voisin ehkä pienentää kokoa, aion kuitenkin peittää suuren osan sivuista kipsillä, joten tukipuut voidaan piilottaa, jos haluaa. Kiitos!
Klikkaa tästä vastataksesi


