5 054 lukukertaa ·
15 vastausta
5k lukukertaa
15 vastausta
Liimapuun laskenta, avaa kantava (?) seinä.
Olemme ajatelleet remontoida keittiön kevääksi ja samalla avata tilaa olohuoneen ja keittiön välillä saadaksemme hieman avoimemman pohjaratkaisun, liitän mukaan kuvan miten olen ajatellut.
Edellytykset ovat seuraavat; yksikerroksinen talo, laatta maassa korotetulla lattialla, loivasti kalteva kattohuopakatto (noin 10 astetta, valmekaattoto), 12mm masoniittikatto.
Olen katsonut vähän eri työkaluja, jotka ovat saatavilla netissä, mutta niissä ei ole vaihtoehtoa yksikerroksiselle talolle, vain 1,5- ja 2-kerroksisille taloille.
Onko suunnitelmani toteutettavissa? Minua mietityttää vähän, miten ratkaistaan "kulma", jossa oletetut liimapuupalkit sijaitsevat.
Kootaanko palkit ruuvaamalla? Palkkikenkä?
Punaiset viivat = Nykyiset aukot/ovet
Keltaiset pisteet = Uudet pylväät
Lila = Uusi aukko
Kiitos etukäteen
Edellytykset ovat seuraavat; yksikerroksinen talo, laatta maassa korotetulla lattialla, loivasti kalteva kattohuopakatto (noin 10 astetta, valmekaattoto), 12mm masoniittikatto.
Olen katsonut vähän eri työkaluja, jotka ovat saatavilla netissä, mutta niissä ei ole vaihtoehtoa yksikerroksiselle talolle, vain 1,5- ja 2-kerroksisille taloille.
Onko suunnitelmani toteutettavissa? Minua mietityttää vähän, miten ratkaistaan "kulma", jossa oletetut liimapuupalkit sijaitsevat.
Kootaanko palkit ruuvaamalla? Palkkikenkä?
Punaiset viivat = Nykyiset aukot/ovet
Keltaiset pisteet = Uudet pylväät
Lila = Uusi aukko
Kiitos etukäteen
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Haluaisin mieluummin nähdä alkuperäisen piirustuksen. On vaikea tehdä johtopäätöksiä luonnoksestasi. Mittaletut ja mittakaavassa olevat piirustukset ovat parhaita. Yksikerroksisessa talossa voi olla kannattavat kattotuolit, joten ei tarvita palkkikantoja. Leikkauspiirustukset ovat siksi tärkeitä.
Ongelma on, että alkuperäisiä piirustuksia ei ole.J justusandersson sanoi:
Talo on rakennettu vuonna 1974 ja on moduulitalo, valmistaja on epävarma.
Onko muita tapoja selvittää, ovatko kattotuolit vapaakantavia?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos pääset ullakolle, sieltä olevat valokuvat voivat selittää paljon. Ulkokuvat voivat myös selittää osan, erityisesti ne kuvaavat katonrakennetta yleisesti. Talossa on jonkinlainen kulmaratkaisu, joka täytyy ymmärtää.
Ei ole ihan helppoa päästä ullakolle, meillä on pari ullakkoluukkua, joista ehkä voi ottaa pari kuvaa.J justusandersson sanoi:
Olen myös lähettänyt sähköpostia kunnalle, jos heillä on tallessa joitakin piirustuksia.
Palaan asiaan
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos osaa lukea piirustuksia, ne kertovat itse asiassa paljon. Niissä selitetään muun muassa ulkoinen kattomuoto. Talo on L-muotoinen, ja siinä on loivasti kalteva valmmattu harjakatto. Myös L:n kulmaosa on valmmattu. Siksi ei tarvita ulkopuolisia kuvia, vaan sen sijaan jokin kuva ullakolta, joka näyttää kattotuolit. Vähän tuuria, ja sinulla on itsensä kantavia kattotuoleja, jotka eivät vaadi välikkejä.
Noin, olen nyt yrittänyt ottaa joitain kuvia.J justusandersson sanoi:Jos osaa lukea piirustuksia, ne kertovat itse asiassa melko paljon. Muun muassa ne selittävät ulomman kattomuodon. Talo on L-muotoinen, ja siinä on loivasti viettävä pyramidikatto. Myös L:n kulmaosa on pyramidikattoinen. Siksi ei tarvita ulkokuvia, mutta jonkinlaista kuvaa ullakolta, joka näyttää kattotuolit. Pienellä onnella sinulla on vapaasti kantavat kattotuolit, jotka eivät vaadi väheksymistä.
Toivottavasti niistä on jotain apua, kuvissa 3 ja 4 näkyvää eristystä en valitettavasti pystynyt painamaan alas kanavan kohdalla.

Kuva 1:

Kuva 2:

Kuva 3 & 4:

Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olet tehnyt tosi hyvää työtä! Kamerakulmien merkitseminen piirustukseen teki kaiken huomattavasti hyödyllisemmäksi. Ne eivät ole ristikkokattotuoleja, mutta kattotuolit ovat kuitenkin tuettu harjapalkkien avulla. Kuvassa 2 nähdään selvästi, että olohuoneen yläpuolella oleva harjapalkki on linjassa talon toisen osan sydänseinän kanssa. Paljon viittaa siihen, että ne aukot, joista mainitset ensimmäisessä viestissäsi, ovat toteutettavissa ilman alivientipalkkeja. Haluaisin, että muutama lisäkysymys saataisiin ratkaistua. Onko keittiön katossa palkkia, joka menee ulkoseinän kanssa samansuuntaisesti?
KiitosJ justusandersson sanoi:Olet tehnyt loistavaa työtä! Kamerakulmien merkitseminen piirustukseen teki kaiken paljon käyttökelpoisemmaksi. Ne eivät ole ristikkokattorakenteita, mutta kattorakenteet tuetaan harjahirsillä. Kuvassa 2 näkyy selvästi, että harjahirsi, joka sijaitsee olohuoneen yläpuolella, on linjassa talon toisen osan sydänseinän kanssa. Paljon viittaa siihen, että ne aukot, joista puhut ensimmäisessä viestissäsi, ovat toteutettavissa ilman poikkeamia. Muutamia lisäkysymysmerkkejä haluaisin saada suoristettua. Onko keittiön katossa palkki, joka kulkee ulkoseinän suuntaisesti?
Täytyy katsoa sitä huomenna. En nähnyt muita palkkeja, mutta täytyy yrittää siirtää enemmän eristystä
Oletan, että tarkoitat ulkoseinää, joka on pohjoiseen päin? (Autotalli)
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Seinä, joka erottaa viereiset tilat pesutuvassa ja varastossa, pitäisi olla vastaava palkki poikittain keittiössä. Siinä tapauksessa sen pitäisi näkyä keittiön katossa.
Ymmärrän.J justusandersson sanoi:
Kun katson Kuva 2:ta tietokoneelta, mielestäni näen sisempänä palkin, joka näyttää olevan yhteneväinen seinän kanssa, joka erottaa keittiön ja komeron/pesutuvan, mutta en ole aivan varma. (Punainen merkintä)
Oletan, että tarkoitat palkkia, joka olisi suunnilleen kuten Vihreä merkki.
Yritän uudelleen huomenna, niin katsotaan, josko löytäisin jotain hyödyllistä.

Edit: Voisiko punainen merkitä myös harjapalkkia?
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Valitettavasti en voi lukea liitettävää kuvaasi. Toivomme parempaa onnea huomenna.
Tässä on kuva, jonka liitin edelliseen viestiin, jos se ei vieläkään näy:J justusandersson sanoi:

Yritin ottaa lisää kuvia tänään, mutta se ei ole helppoa, olen kurkottanut niin pitkälle kuin pystyn saadakseni hyvän kuvan. Valitettavasti on mahdotonta nähdä, onko vihreällä merkitty palkki siellä. Keittiön kattopaneeli puretaan remontin yhteydessä, joten on vain odotettava siihen asti todetakseen, onko siellä palkki
Punainen merkintä on mitä näemme kuvissa, violetti viiva on risteävä kattotuoli, epäilen että se on siinä missä ränni on.

Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Niin pitäisi olla harjapalkki punaisen viivan mukaisesti myös. Pitäisi olla myös jotain palkin kaltaista vihreän viivan pitkin, joka auttaa tukemaan pääosan kattoparruja. Violetti viiva on rännikourun tuki leikkauspisteessä katonmuotojen välillä L:n sisänurkassa. Lisäksi valmakatto aiheuttaa lisähaasteita. Parasta olisi ollut löytää kattopiirustus myös.