Hei!

Tarvitsen apua liiman valinnassa. Olen asentamassa 14 mm tammiparkettia mäntyportaisiin. Portaikko on avoin, ilman nousuja. Parketti on liimattu PL400:lla, ja se on toiminut todella hyvin. Nyt aion liimata 12x56 mm tammen listan portaan takaosaan peittämään sauman männynaskelman ja parketin välillä. Sauma tammen listan ja parketin välillä tulee näkyviin ylhäältä, joten on tärkeää, että se on siisti ilman rakoja. Ajattelin, että listan alareuna menisi muutaman millimetrin askelman alapuolelle ja laittaisin ohuen kerroksen lateksia, mikä pitäisi olla hyvä, kun askelmat on maalattu valkoisiksi alapuolelta.

Näyttääkseni mitä tarkoitan, olen linkannut yksinkertaisen, ei aivan mittakaavaan olevan paint-luonnoksen.
Punainen=jo liimattu PL400:lla.
Vihreä= sauma listan ja parketin sekä askelman välillä.
Vaaleanpunainen= suunniteltu lateksisauma

http://www.putfile.com/pic.php?img=6574767

Mietin nyt, miten minun pitäisi kiinnittää lista askelmaan ja parkettiin.

1. Mitä liimaa minun pitäisi käyttää? Ajattelin tavallista valkoista ulkokäyttöön tarkoitettua puuliimaa, koska olen lukenut tästä foorumilta, että se voi liikkua hieman (toisin kuin sisäkäyttöön tarkoitettu valkoinen puuliima, joka on jäykempää), mikä tuntuu hyvältä ajatukselta. Tuntuu vaikealta saada ylhäältä katsottuna siisti sauma listan ja parketin välille PL400:lla, mikä on toinen syy, miksi kallistun tavalliseen puuliimaan.

2. Pitäisikö minun liimata koko vihreän viivan kohdalta? Mietin, voiko se, että tammiparketti ja mäntyaskelma todennäköisesti liikkuvat hieman eri tavoin, tarkoittaa, että jos liimaan koko matkalta, on riski, että lista irtoaa joko parketista tai askelmasta. Ehkä voisin vain liimata listan parkettiin valkoisella puuliimalla ja käyttää pari pientä PL400-pistettä listan ja mäntyaskelman välillä?

3. Onko järkevää vaihtoehtoa ruuvata? Ajatus on, että voisin mahdollisesti liimata listan parkettiin valkoisella puuliimalla ja sitten käyttää tyylikkäitä messinkiruuveja, jotka ruuvataan hieman liian isoon reikään (eli listaan) niin, että vain kanta painaa listan kiinni mäntyaskelmaan. Erityisesti, jos ruuveja ei kiristetä liikaa, se voi tarjota riittävän liikkumavaran. Mieluiten haluan välttää ruuveja, koska liimaamalla saadaan paremman näköinen lopputulos mielestäni.

Muita ideoita tai neuvoja otetaan kiitollisena vastaan!

//daniel

Ei ole oikein hyvää vastausta, mutta jos valitset vaihtoehdon 1, mielestäni sinun pitäisi käyttää talviliimaa. Tätä olen käyttänyt, kun olen kiinnittänyt lattialastulevyt lattiapalkkeihin. Ei ihan sama asia tässä, mutta kuitenkin...

/Henrik

• Tykkään
aako
  • Laddar…
Olen asentanut Alloc-laminaattia samalla tavalla portaisiin, sitten valkolakattu mdf-lista etu- ja takareunaan.

Käytin Danalim MS Montage -ainetta listaan ja kiristin pikapuristimilla saadakseni tarkkaan sopivuuden.

Se onnistui erittäin hyvin.

terveisin Tobbe

PL600 on paljon miellyttävämpi työskennellä kuin PL400 ja suositellaan, ellei välttämättä tarvitse käyttää PL400. Tässä olisin ehdottomasti käyttänyt PL600, koska kyseessä on puu vasten puuta jne.

/Kent

snickarboden sanoi:
PL600 on mukavampi työskennellä kuin PL400 ja suositellaan, ellei välttämättä tarvitse käyttää PL400:aa. Tässä käyttäisin ehdottomasti PL600:aa, koska kyseessä on puu vastaan puu jne.

/Kent
Miten PL600 on kuivuessaan? Tuleeko siitä läpinäkyvää kuten puuliimasta? Ajattelen jos joku osa saumasta parketti/lista ei olisi täysin 100% niin läpinäkyvä liima (kuivuttuaan) on aika miellyttävää.

Kuinka paljon liikettä PL600 kestää?

Mitä mieltä olet koko matkan liimauksesta, vai vain parkettiin kiinnittämisestä?

• Tykkään
Snowmange7
  • Laddar…
P
Daniel_N sanoi:
Mitä tapahtuu PL600:lle, kun ne kuivuvat?
Se muuttuu suunnilleen yhtä vahvaksi kuin lateksitiiviste. PL600 on todella mukava työstää, mutta kestävyydeltään se on fiasko.

PL400:ta pidetään epäsopivana käytettäväksi, kun porrasaskelmat päällystetään parketilla (toivon, että tämä väite ei pidä paikkaansa...) koska siitä tulee ajan myötä liian kovaa ja se irtoaa sen sijaan, että se seuraisi puun liikkeitä. Kuitenkin Sika T2:n väitetään suoriutuvan tehtävästä erinomaisesti.

Voin lisätä, että tässä tapauksessa lähteenä on Ardbo/ Kährs, joten valitettavasti se on luultavasti luotettava.

ACME sanoi:
PL400:n sanotaan olevan sopimaton parketilla päällystettyjen portaiden kanssa (toivon, että se on virheellinen väite...) koska siitä tulee ajan myötä liian kova ja se irtoaa sen sijaan, että se seuraisi puun liikkeitä. Sika T2:n väitetään kuitenkin suoriutuvan tehtävästä loistavasti.

Voin lisätä, että lähteenä tässä tapauksessa on Ardbo/ Kährs, joten valitettavasti se on luultavasti luotettava.
Olen kuullut samaa, on myös nähty parketilla päällystettyjä askelmia, jotka on liimattu PL400:lla ja ovat toimineet ilman ongelmia. Aika näyttää, miten käy.

Millainen Sika T2 on, kun se on kovettunut? läpinäkyvä vai keltainen ja ruma kuten PL400?

PL600 muuttuu valkoiseksi kuivuessaan.
Että PL600 olisi fiasko lujuuden suhteen, ei ole minun kokemukseni, mutta on tietenkin eroa eri liimojen välillä, PL400 on erittäin vahva ja monipuolinen liima ja pystyy liimaamaan materiaaleja, joita PL600 ei kykene. PL600:n lujuus paranee huomattavasti, jos liitosta voi pitää puristuksessa lyhyen aikaa, ja tietyissä tapauksissa se onkin pakollista, se ei tartu samalla tavalla kuin PL400 ja kestää hetken tottua liimaan.

No niin, jos asiaa viedään äärimmäisyyksiin, on erittäin harvoja liimatyyppejä, jotka päihittävät tavallisen valkoisen puuliiman niin kauan kuin kyse on puusta puuhun, haittapuolena on, että tämä liima vaatii puristuspaineen.

Jos vaatimuksena on, että liitoskohta kestää liikkeitä, kannattaa ehkä harkita korkealaatuista silikoniliimaa.

/Kent

Hieman aiheen ohittamista, mutta kyseessä on kuitenkin liima...

Millä liimaatte tiilikatot?
Olemme aina käyttäneet PL400, mutta en ole täysin tyytyväinen siihen. Kourualueilla haluaisimme jotain, joka tarttuisi nopeammin, jotta ei tarvitsisi laittaa liimapuristimia jokaisen liimauksen kohdalle ja odottaa seuraavaan päivään ennen leikkaamista.
Olen myös kokeillut PL600, jonka pitäisi olla nopeampi, mutta en tiedä, olenko siitäkään varma...

Liimapistooli ehkä?

P
Daniel_N sanoi:
Miten on Sika T2:n laita, kun se on kovettunut? läpinäkyvä vai keltainen ja ruma kuin PL400?
Se on ja pysyy valkoisena.
T2:n haittapuoli on se, että se on melko jäykkä puristaa ulos tuubista (se hajotti niitit sähköisessä tiivistysruiskussani. Tosin se oli Skil, mutta silti..). Toisaalta se tarttuu hieman paremmin kuin PL400.
Sikan mainosfilmissä liimaa käytettiin kylpyhuonekaapin kiinnittämiseen ilman tukea.

Eräs kollega sai tehtäväkseen vaihtaa joukon työtasoja vuokratalossa. Nämä oli liimattu PL600:lla ja ne saatiin irti pelkästään käsivoimin.
Kun kuulimme tästä, teimme muutamia koeliimauksia ja päätimme lopettaa 600-mallin käytön.

Styx!
Mitä tarkoitat liimaamalla kattotiiliä? Liimaatko kaksi vierekkäin, jotta ne kantavat paremmin vesikourun yli? Onko se todella mahdollista?

Kouruissa syntyy usein pieniä paloja, jotka eivät saa kunnollista tukea ruoteelta. Nämä liimaamme sivusuunnassa viereiseen kattotiileen ja leikkaamme sitten suoraksi hienoksi linjaksi pitkin kourua.

Olen tänään liimannut ensimmäisen palan kiinni valkoisella puuliimalla, talviversiolla... katsotaan mitä tapahtuu, toistaiseksi se näyttää pysyvän kiinni :)

Valkoinen puuliima pysyy varmasti kiinni, PVAC-liimat ovat optimaaliset liimat puulle vasten puuta, mutta ne vaativat hetkellisen puristuspaineen. Talviversio on ainoastaan sisäkäyttöön ja talvi tarkoittaa, että sitä voidaan pitää huoltoautossa kylminä talvipäivinä, eli se on pakkassuojattu.

Tarkistin vähän lisää liittyen PL600:een ja sen sisaruksiin...
PL600 tarvitsee imukykyisen pinnan, jotta liiman vesi voi haihtua, eli kaksi laminaattipäällystettyä pintaa eivät kiinnity riittävästi, kun taas lista seinää vastaan ei ole mikään ongelma. Ero lujuudessa PL600:en ja PL400:en välillä on vähäinen, mutta tämä edellyttää, että materiaalit soveltuvat PL600:een. PL600 on ainoastaan sisäkäyttöön.

Liima, jota minun on pakko kokeilla, on PL200, joka vaikuttaa lievästi sanottuna vaikuttavalta. Se kuivuu nopeammin kuin PL400 ja sen pitäisi ilmeisesti olla mahdollista levittää liimaa tiileen ja sitten kiinnittää se seinään ilman tukia! Joten jos näette muutamia tiilejä kiinnitettyinä täällä ja siellä, tiedätte kuka on ollut asialla *S*

PL200:n haittapuoli on, että roiskeet poistetaan puhtaalla bensiinillä samalla tavalla kuin PL400, ja tämä on yksi syistä, miksi suosin PL600, ei ole kivaa saada liimatahroja valmiille pinnoille eikä voida poistaa niitä. Lisäksi minulla on jo ongelmia kuivuneen ihon kanssa käsissäni, joten mitä vähemmän liuottimia käytän, sen parempi.

Arvaan, että PL200 voisi olla melko hyvä liima kattotiilille.

Sikabond T2, jota on mainittu, en ole testannut, mutta se on tietojen mukaan PU-liima, ja nämä liimat tarvitsevat yleensä suuria puristuspaineita, koska PU laajenee, PU = Polyuretaani.

/Kent

Että PL200 olisi nopeampi kuin PL400 ei ole minun kokemukseni..
Olemme kokeilleet sitä tiiliin, mutta se on mahdollisesti vielä vaikeampi saada kiinnittymään nopeasti kuin PL400.. Lisäksi se on musta ja erottuu melko hyvin (ainakin tiilenpunaista vasten :) )..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.