Hei!

Olen ajatellut rakentaa niin sanotut leijuvat portaat uuteen rakennukseemme.

Ne koostuvat seinään asennetusta teräsrakenteesta ja tammiportaista.

Noin näin portaiden on tarkoitus näyttää valmiina
Säleikkökaideportaikko, kelluvat puiset askelmat, valkoinen seinä ja upotetut valot.

Niin kuin olen nyt ajatellut:
Jokainen porras koostuu 3 kpl VKR 80x40x5 mm
Portaat ulkonevat VKR 300x50x5 mm:stä
Hitsauksen aion tehdä siten, että portaat menevät 300-palkeen läpi ja hitsataan etu- ja takapuolelle.
Seinään ajattelen 5 pystysuoraa VKR 40x40x5 lattian ja katon välille.
Ylimmällä portaalla on metallilevy takareunassa, joka ruuvataan puupalkeeseen.
Jokainen porras yhdistyy ulkoreunassa kaksoisella 16 mm pyörötangolla, jotka ruuvataan yhteen 30x15x4x4,5 U-tangon kanssa kaiteessa. Pyörötanko peitetään myöhemmin 20 mm ruostumattomalla putkella.

Sväväävä portaikko puurunkoisella seinällä ja metallikaiteella, suunniteltu uuden talon rakentamiseen.

Seinä ei ole kantava ja sillä on runkomitta 120x45 mm.

Voiko pystysuorat metallipalkit kiinnittää "syllbrädaan" kuten olen tehnyt, vai onko parempi yrittää saada se suoraan betonilaattaan?

Pitäisikö minun kiinnittää pystysuorat metallipalkit puurangoihin vai pitäisikö minun yrittää pitää teräsrakennetta irti puurungosta?
Valitettavasti toisella puolella seinää on kylpyhuone, jota hieman pelkään.
Siksi ajattelen, että voisi olla paras kiinnittää rakenne vain kattoon ja lattiaan.

Onko riskinä narinaääniä? Kuinka niitä voi välttää?

Onko teillä muita neuvoja?

Olen tutkinut laskelmia, jotka tehtiin tässä ketjussa
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/164840-svavande-trappa-dimensionera.html
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu olevan todella vankka rakenne, kuinka monta kg nuo portaat kestävät? Luulisi, että heikompi materiaali riittää niissä.
Ilman omaa kokemusta kiinnittäisin tikkarakenteen erikseen lattiaan ja kattoon, jotta ei synny vääntövaikutusta kylpyhuoneen seinään, jossa vedeneristys voi haljeta.
 
  • Tykkään
Filiph
  • Laddar…
Malten sanoi:
Vaikuttaa todella tukevasti rakennetulta, kuinka monta kg nuo portaat kestävät? Täytyyhän riittää heikommalla aineella niissä. Ilman omaa kokemusta kiinnittäisin portaiden rakenteen erikseen lattiaan ja kattoon, jotta kylpyhuoneen seinään, jossa on vettä eristävä kalvo, ei kohdistuisi vipuvaikutusta, joka voisi aiheuttaa halkeamia.
Minulla on huono käsitys siitä, miten rakennetta lasketaan. Mutta olen katsonut viestiä #6 tässä ketjussa Ilmeisesti 2 kpl VKR 80x40x5 on liian huono taipuman kannalta.

Mutta koko rakenne painaa noin 600 kg, joten se tuntuu olevan liian raskasta...
 
Viimeksi muokattu:
Olen valmistanut sellaisen kerran.

Se koostui suunnilleen yhtä monesta vaiheesta. Seinässä oleva kehys oli 100x100x8VKR, jos muistan oikein. Vangelin alla oli saman kokoinen pylväs.
Vangelissa oli levyt, joiden koko oli b120xL400xt20mm. Hitsattiin parilla 4-5 juovalla V-saumaan.
Sitten se rakennettiin seinään, puukehykset ja kipsi päälle, ja askeleet pujotettiin. Askeleet oli jyrsitty jotenkin ontoksi, ehkä he olivat tehneet kaksi osaa ja liimanneet ne yhteen jälkikäteen.

En itse suunnitellut sitä, vaan sain piirustuksen toimistolta, jota sitten seurasin. He eivät myöskään olleet ajaneet jotain ohjelmaa rakenteelle, vaan ottivat mitä tuntuivat hyviltä.

Se portaat tulivat täysin jäykiksi kulkea. Istutettiin vain betoniin. Ja seinä tuettiin kunnolla ottamaan liikkeen ulospäin.

Mieleeni tuli nyt myös, että jaoin vangelin ja käytin pulttiryhmää, joka yhdisti osat, koska meidän piti asentaa se korkealle kerrosasuntoon keskellä Helsinkiä. Ja hissiä ei ollut. Se oli järjettömän raskas (kannettavaksi kahden miehen voimin).
 
smedbror sanoi:
Olen valmistanut sellaisen kerran.

Se koostui suunnilleen yhtä monista askelmista. Seinään upotettu runko oli 100x100x8VKR muistaakseni. Pangonki seisoi saman kokoisella pylväällä.
Pangonkiin kiinnitettiin levyt, joiden mitat olivat b120xL400xt20mm. Ne hitsattiin parilla 4-5ketjuilla V-saumoilla.
Sitten rakennettiin seinään, puurunko ja kipsilevy päälle, ja askeleet pujotettiin paikoilleen. Askeleet oli jollain tapaa jyrsitty, joten ne olivat onttoja?, ehkä ne oli tehty kahdesta osasta ja liimattu yhteen jälkikäteen.

En itse suunnitellut sitä, vaan sain piirustuksen toimistolta, jota seurasin. He eivät kai käyttäneet mitään ohjelmaa rakenteen osalta, vaan valitsivat sen, mikä tuntui hyvältä.

Se porras oli täysin tukeva kävellä. Oli kiinni vain betonissa. Ja seinä oli hyvin runkoistettu ottamaan liikettä ulospäin.

Tuli nyt myös mieleen, että jaoin pangongin ja käytin pulttiryhmää, joka yhdisti osat, sillä se piti asentaa korkealle kerrosasuntoon keskellä Sthlmiä. Ja hissiä ei ollut. Se oli valtavan raskas (jotta se kantaa 2 miestä)
Kuulostaa vankalta rakenteelta myös tämä :-)
Ruuvattiinko se betoniin lattiassa ja katossa?

Pitäisikö minun olla huolissani rakenteen painosta?

Kuinka paljon tavallinen pohjalaatta kestää?
 
Tarvitsisin apua laskemaan, kuinka paljon voimaa aion kuormittaa talorakenteeseen.

Suunnitelmissa on olla 5 pystypalkkia, joissa portaat roikkuvat.

Kuinka suuri kuormitus tulee olemaan 10 kiinnityksessä?

Upporakenteen painolaskelma; kuva esittää portaiden ripustukseen liittyviä voimia ja mittoja: 1000 N (3000 N), korkeus 260 cm, leveys 100 cm.
 
Onko joku, joka tietää, miten laskea eri voimat? :-)
 
peternicklas
Kuinka paljon muodonmuutosta hyväksyt portaiden ääritasolla?
Mikä on vaaleanharmaa kuvassasi?
Mitä kuormitustapauksia ajattelet?
 
Mitä olen ymmärtänyt, taipuman pitäisi olla jossain noin 1/450 pituudesta?
1 kpl VKR 80x40x4 mm aiheuttaa noin 7,1 mm taipuman 1000 N:llä.
3 kpl aiheuttaa noin 2,4 mm eli aika lähellä 1/450 osaa.
Mutta olen epävarma, onko laskutapa oikein.

Vaaleanharmaa on VKR 300x50x5 mm, johon ajattelin hitsata askeleet kiinni.

Mitä tarkoittaa kuormitustilanne?
 
Viimeksi muokattu:
peternicklas
Lastfall ovat kuinka monta ja missä paikoissa voimasi vaikuttavat. Tiedät, minkälaisen taipuman haluat, noin 2 mm. Sitten vain lasket, mikä pinta-alamomentti tähän tarvitaan. Olet hyvällä tiellä. Ehkäpä käyttää 2 kpl ja 5mm. materiaalia?
 
Viimeksi muokattu:
Muista, että jokainen askelma muuttuu sifoniksi, joka haluaa vääntää piilotettua vagnstycke:si, ja jos vagnstycke:hen tulee pienikin jousto tai vääntö, se tuntuu voimakkaasti askelman ulkoreunassa.

Joten hitsaa kunnolla jokainen pilari, jotta vääntö minimoituu.
 
Se, mitä eniten pelkään, on, jos portaat aiheuttavat liian suuria voimia kiinnityksiin katossa ja lattiassa? Niin että syntyy ongelmia talon puurunkoon.

Niitä tulee yhteensä 10 kiinnitystä.

Miten voin laskea kiinnityksiin kohdistuvat voimat?
 
peternicklas
Onko sinun vaikea tehdä käsin. Tarvitaan vahvoja kiinnikkeitä lattiaan ja kattoon sekä luulen, että 40*40 ei riitä. Luulen, että tarvitaan 100*40.
 
Se ei kuulosta kovin hyvältä. 5 kpl 100x40 seinässä on paljon.

Mutta voiko myös olla niin, että tavallinen välipohja 220x45 puureunoilla CC60 ei toimi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.