Minulla on ulkoseinä slammatuista LECA-harkoista (noin 9 m pitkä).
Seinä pysyy vapaana, kohti eristämätöntä katettua ulkotilaa. (vesi / lumi voi päästä tilaan)

Ajattelin eristää seinän 2 x 100 mm tai 3 x 70 mm - jollakin.
(solumuovi tai mineraalivilla/kivivilla tai...)
Eristyksen ulkopuolelle seinälle pitäisi saada sopiva suoja.

Minkä tyyppinen eristys tulisi valita?
Miten kiinnitetään eristys Leca-harkkoihin?
Millä seinä tulisi päällystää?
 
Vinkkini on 145 + 45 lasi-/kivivilla, sisäpuolella pystyssä olevat 45x145 koolaukset kiinnitetty rakennusksinnikkeillä, makuulla oleva 45x45-95, asfaboard, ohut ilmavälin muodostava naulauslista 3-10 mm, ja uloimpana klassinen puuverhous listalistoilla.
Kaikissa ulkoreunoissa on tiivistettävä koolauksilla, jotta eristeen sisään ei jää reikiä tai rakoja suurempia kuin 5x5 mm estääkseen jyrsijöitä murskaamasta villaa. Jos käytetään peitelistoja, on käytettävä hiirinauhaa (sekä ylhäällä että alhaalla).
Vankka ja klassinen vaihtoehto.
 
Eikö ole riskialtista asettaa puuta kiveä vasten?
Ei ole mitään kontrollia siitä, miten kosteus voi vaikuttaa rakenteeseen.
Voin ajatella, että "uterummet" (ilmava kylmävarasto - pääasiassa maanpinnan alapuolella) voi myötävaikuttaa kohonneeseen kosteuteen seinää vasten. (mutta sillä ei ehkä ole väliä?)
 
Pitäisikö puupalkin ja lecakiven pinnassa olevan rappauksen väliin laittaa bitumipaperi tai vastaava?
Rakennuskiinnikkeillä tarkoitatko rakennuskulmaa? Pitäisikö sen olla vahvistettu (pullistuma keskellä)?
Kuinka monta kulmaa tulisi olla jokaisessa palkissa? (riittääkö yksi ylhäällä, yksi alhaalla ja yksi keskellä? - korkeus noin 220-230 cm). Riittääkö kulman kiinnittäminen vain toiselle puolelle palkkia?
Pärjääkö tavallisella puutavaralla vai pitäisikö olla kyllästettyä puutavaraa?
Mitä ruuvia/kynnysnaulaa käytetään lecakiveen?
Onko aina käytössä jaotus CC60?
Tarvitseeko vaakapalkit kiinnittää kulmilla?
"45x45-95" Mitä tarkoittaa 45-95? (onko se helpottamaan asfaltin kiinnitystä palkkiin käytettäessä 95?)
En ole kovin perehtynyt, mutta eikö naularima tarvitse olla paksumpi? Ja tarvitseeko tuulensuojapaperia?
Mitä on lista?

Jos palkiston sijaan liimaa tiiviin eristelevyn suoraan rappauksen päälle, riittäisikö se?
 
Pitäisikö puun ja lecapinnan väliin laittaa kosteussulkupaperia tai vastaavaa? Sen voi tehdä, siitä ei ole haittaa, mutta se ei ole välttämätöntä seinässä.
Tarkoittaako rakennuslisävaruste rakennuskulmaa? Kyllä. Tulisko sen olla vahvistettu (kumpu keskellä?) Ei.
Kuinka monta kulmaa pitäisi olla jokaisessa puussa? (riittääkö yksi ylhäällä, yksi alhaalla ja yksi keskellä? - korkeus noin 220-230 cm). Pitäisi riittää 3 jos ne ovat isoja/karkeita ja kiinnitetään kunnolla Lecakiveen. Riittääkö kulman kiinnittäminen vain toiselle puolelle puuta? Se on parempi ja vakaampi, jos ne asetetaan molemmille puolille, mutta se ei ole ehdottoman välttämätöntä.
Voiko käyttää tavallista puuta vai pitäisikö olla kyllästettyä puuta? Tavallinen puu.
Mitä ruuveja/nauloja käytetään lecapinnassa? Luultavasti on paljon vaihtoehtoja. Pitkiä (noin 60 - 100 mm) ja karkeita (reiät kiinnikkeissä ohjaavat, joko useita kevyempiä tai 1-2 karkeaa kuten ranskalainen ruuvi), kuumasinkittyjä tai ruostumattomia (jos kiinnikkeet ovat kuumasinkittyjä, niin ruuvin pitäisi olla myös sitä).
Onko aina CC60 käytössä? Ei, se on valinnaista, mutta cc 60 45 mm palkeilla antaa välin, johon kaikki eristelevyt ovat mitoitettuja. Cc 120 toimii myös..
Tarvitseeko vaakalaudat kiinnittää kulmilla? Ei, ne ovat vain 45 mm paksuja ja ne naulitaan tai ruuvataan pystysuorissa palkeissa alapuolella.
"45x45-95" Mitä tarkoittaa 45-95? (onko se helpottamaan palkin löytämistä asfalttilevyä käytettäessä 95:ssä?) Juuri niin. 45x95 makaava tasolla on vakaampi naulata ja käytännössä olematon riski ohi palkin. Lisäksi ei ole yhtä kriittistä, että sauma tulee mikrometrin tarkkuudella palkin keskelle. Älä kuitenkaan unohda kasvattaa cc 60/120 jos sinulla on leveämpiä kuin 45 mm palkkeja.
En ole niin tietoinen, mutta tarvitseeko naulalistoja olla paksumpia? Ei, ei jos ne ovat horisontaalisten palkkien päällä. Ja tarvitaanko tuulilevyä? Ei, ei asfaboard-levyjen kanssa.
Mikä on listalista? Se on esimerkiksi 21x45. Saatavilla on myös höylättyjä ja reunaviistettyjä versioita "elegantimpiin kaupunkitaloihin." Vastakohta on peitelista, joka on leveämpi, kuten esimerkiksi 21x95. Mielestäni listalista on siistimpi, ennen kaikkea se antaa jyrsijäkestävän julkisivun (ja myös tiiviimmän), koska paneelilaudat kiinnitetään tiiviisti vain 1-3 mm välein.

Jos puisen rakenteen sijaan liimataan solumuovieriste suoraan rappaukseen, riittäisikö se? Tähän voi joku muu vastata.
 
A Albireo sanoi:
Minulla on ulkoseinä slammatuista LECA-lohkoista (noin 9 m pitkä).
Seinä jää vapaaksi, mutta katetussa, eristämättömässä ulkotilassa. (vesi / lumi voivat tunkeutua tilaan)

Olin ajatellut eristää seinän 2 x 100 mm tai 3 x 70 mm - jollakin.
(solumuovi tai kivivilla/mineraalivilla tai...)
Eristyksen päälle seinä tarvitsee sopivan suojan.

Minkälaisen eristyksen kannattaisi valita?
Miten eriste kiinnitetään Leca-lohkoihin?
Millä seinä tulisi päällystää?
Eps-eristeen kiinnität sopivalla liimalla...ja vaahdolla saumoihin, jotta ei tule rakoja!
Jos haluat sen pysyvän paremmin paikallaan, katso Jackon.
Päällysteen voit tehdä akryylihartsilaastilla kuten maalaamalla! Ohuesti ohuesti.
 
Kiinnostavaa!
Ehkä myöhempi vaihtoehto riittää. (tuntui helpommalta :D)

Kiitos molemmista ehdotuksista.
 
B byggarätt sanoi:
Eps-eristystä asennat sopivalla liimalla...ja vaahtoa saumoihin, jotta ei jää rakoja!
Jos haluat, että se pysyy hieman paremmin, katso jackon
Päällysteen voit tehdä aktylharz -laastilla kuten maalaamalla! Ohuesti ohuesti
Mistä voi ostaa "aktylharz puts"? Googlattu mutta ei löydy. Maalataanko se vain iOS styroksin päälle? Kuulostaa helpolta..
 
A Ahm.s sanoi:
Mistä voi ostaa "aktylharz puts"? Googlasin, mutta en löydä. Onko se vain maalattu iOS-frigoliten päälle? Kuulostaa helpolta..
STO:lla on sellaista!
 
  • Tykkään
Ahm.s
  • Laddar…
Kiitos!
Mielenkiintoista! (mutta mitä on STO?)
 
  • Tykkään
Ahm.s
  • Laddar…
A Albireo sanoi:
Kiitos!
Mielenkiintoista! (mutta mikä on STO?)
Yritys, joka myy akryylhartz Lunda teollisuusalueella.
 
B byggarätt sanoi:
Yritys, joka myy akryylihartsia lundan teollisuusalueella
Ole hyvä, lisää kuva, jossa on vähän tekstiä heidän kotisivuiltaan. Kiitos. En ole vielä löytänyt :(
 
B byggarätt sanoi:
Eps-eristystä asetat sopivalla liimalla...ja vaahtoa saumoihin, jotta ei tule rakoja!
Jos haluat sen pysyvän vähän paremmin, katso jackon
Pinnoitteen voit tehdä aktylharz rappauksella kuten maalaamalla! Ohuesti ohuesti
Ajattelin kysyä: tarvitseeko puhdistaa lecaharkot ennen eps-levyn asettamista? Lisätä lecaheristystä? Terveisin
 
A Ahm.s sanoi:
Ajattelin kysyä: pitääkö lecas-blokkia puhdistaa ennen EPS-levyn asennusta? Lisätäksesi lecan eristystä? t.erv
Teoriassa ei, mutta idea rappauksessa on, että se saa ilman leca-kivien välillä pysymään paikallaan. (paikallaan pysyvä ilma parantaa eristystä.)
Jos onnistuu saamaan saman peittävyyden "sopivalla liimalla" EPS-eristykseen, rappaus ei lisää mitään.
(Spontaanisti tuntuu, ettei se ole helppoa - onko rappaus vai liima halvempaa - en tiedä.)
EPS-liima ei tarvitse samaa peittävyyttä, jos seinässä on rappaus.
 
  • Tykkään
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.