Aion tehdä aidan puutarhan ympärille ja olen itse pystyttänyt ja sementoinut tolpat ja kaiken sellaisen. Ainoa mitä nyt tarvitsen on laudat. Paikallisessa rakennusliikkeessä on 3,6 m pitkiä lautoja, ja minä tarvitsen 2 m. He eivät voineet sahata niitä puolestani, joten jos ostaisin ne, jäisi jokaisesta laudasta 1,6 m ylimääräistä. Kysyin, voisivatko he rakentaa osioita, ja he antoivat tarjouksen 43 000:sta, mikä sisältää materiaalit, pystytyksen ja työn. En ole koskaan aiemmin pystyttänyt aitaa, joten en tiedä, onko se kohtuullinen hinta vai ei. Ajattelin maksaa 10-15 tuhannen luokkaa! Olenko minä se, joka on hullu, vai ovatko hinnat tosiaan sellaiset?:x Tällä hetkellä suunnitelmana on löytää oikean korkuiset laudat ja pystyttää kaikki itse.
se on noin 35-40 m pitkä ja 2 m korkea. lankut pitäisi olla pystysuunnassa. (kuten kuva alla) en voi tehdä sitä matalammaksi koska minulla on neljä koiraa, jotka eivät saa päästä yli siitä.
katson, jos he voivat katkaista 2 m, sitten tarvitsen niin monta, pitäisi kyllä onnistua.. muuten tulee matka Norjaan, jossa tiedän että he voivat auttaa.
mutta eikö kaikkien rakennusyritysten pitäisi olla sahakone ja pystyä leikkaamaan asiakkailleen?
ostin liian pitkiä pätkiä, jotka eivät mahtuneet pakettiautoon, mutta jouduin sahaamaan käsin.
Minulla ei oikeastaan ole vastausta kysymyksiisi, mutta minulla on sen sijaan vaihtoehtoinen ratkaisu. Ehkä olet jo itse miettinyt ja hylännyt sen, mitä minä tiedän...?
Kuten ymmärrän, sinulla on vähintään kolme ongelmaa...? Toisaalta, paikallisella rakennusfirmallasi on vain se lauta, jota haluat, 3,60 metrin pituisena? Toisaalta, sinulla ei ole mahdollisuutta kuljettaa lautoja pidempinä kuin noin 2 metriä ja sinulla ei ole sahaa, jotta voisit itse sahata pitkiä lautoja?
Ensinnäkin; onko alueella todella yhtään muuta puutavaraliikettä, jossa voisi olla pidempiä lautoja? Värmlanti ei kuitenkaan ole niin kaukana sivistyksestä?
Toiseksi; JOS löydät pidempiä lautoja, onko sinulla koukkua autossasi tai mahdollisuutta lainata koukullista autoa joltakin läheiseltäsi? Vuokraa/lainaa sitten peräkärry ja hae 4,2 metriä pitkät lautat kotiin. Toivottavasti sinulla on lähellä tavaratalo, kuten Jula tai Biltema, ja silloin menet sinne ja ostat halvan kap/ger-sahan muutamalla sadalla eurolla plus paremman laatuisen sahanterän ja sahaat laudat itse. Jos olet onnekas, sinulla on hyväntahtoinen naapuri, jolla on tällainen saha ja joka lainaa sen mielellään sinulle.
Jos sinulla ei ole muuta puutavaraliikettä käytettävissä, haavardilla on hyvä ratkaisu, joka ei vain ole hieman tyylikkäämpi, vaan myös suojaa päätypuut pystysuorissa laudoissa.
Toinen vinkki: Olen itse rakentanut aidan pystylaudoilla ja tein kohtalokkaan virheen. En ajatellut, että pystylaudat kuormittavat vaakasuoria tukipuita aika isolla voimalla, varsinkin jos ne kostuvat. Jonkin ajan kuluttua minulla oli aita, jossa oli tyylikäs (?) u-muotoinen yläreuna. Vaakasuorat tukipuut olivat yksinkertaisesti liian heikot eivätkä jaksaneet kantaa pystylautojen painoa ilman, että ne taipuisivat. Ei mennyt hyvin... En tiedä minkä kokoisia aiot käyttää, mutta mitä pidempi jänne väitaitollipopintojen välillä, sitä enemmän painoa ja sitä voimakkaammat vaakasuorat tukipuut tarvitset...
Ystävällisin terveisin,
ToRy
Ps. Laskin hieman tarvitsemasi puutavaran määrää ja mitä se voi maksaa... Jos ostat painekyllästettyä 22x95 Byggmaxista, joudut maksamaan melkein 8000 € vain niistä, sitten lisätään tolpat ja vaakasuuntaiset tukipuut, ruuvit, kiinnikkeet ja muut, joita saatat tarvita. Firman hinta yhteensä 43.000 kr ei kuulosta silloin täysin kohtuutomalta, minusta.
voin kuljettaa 2m. kerran kun ostin tolpat, jotka olivat 4,6 ja pidempiä, jotka eivät mahtuneet pakettiautoon, joten jouduin katkaisemaan noin 2m, jotta ne mahtuisivat. Saha ja paljon muita työkaluja minulla on kotona, jos asuu maaseudulla, uskon että se on välttämätöntä. rakennan ja remontoin koko talon/tarhan, joten tarvitaan.
viittasin enemmän siihen, että kuten Norjassa tiedän, että kaikilla pitäisi olla sahanteräkone ja pystyä sahaamaan asiakkailleen ilmaiseksi
on varmasti useita, mutta tämä oli se lähin jolla on "tunnettu" merkki. asun maaseudulla joten toivon mieluiten etten joudu matkustamaan niin kauas kuin Karlstadiin. (liikaa työtä ja liian vähän aikaa)
koirani tykkäävät joskus hypätä ja laitan sen pystyyn pääosin niiden vuoksi. minä olen 1,60 ja toinen voi hypätä rintaani kohden ja on nyt vain vuoden ikäinen, joten täytyy olla vähintään 2m kuitenkin.
Kiitos vinkistä, ajattelen että sen pitäisi olla mahdollisimman vakaa, joten olen sementoinut kaikki tolpat kunnolla, ja on noin 2 metrin välimatka. Palkit aion varmistaa että ne ovat tukevia, haluan aidan kestävän monta vuotta
Minun piti sahata puutavaraa käsisahalla byggmaxissa, joten on totta, että he eivät tee sitä kaikkialla asiakkailleen. Mutta jos puhumme byggmaxista, voit myös tehdä ostoksia verkossa, ja silloin saat kotiinkuljetuksen. Sen pitäisi myös olla ratkaisu.