Olen purkamassa lattiaa huoneesta, joka tulee olemaan kylpyhuone, aiemmin tämä oli makuuhuone. Talo on rakennettu 1920-21 ja lattiahirret ovat kooltaan 80 x 150 mm ja ne ovat noin 55-60 cm välein. Olen lukenut monista ketjuista, että pitäisi olla 45x220 lattiahirrenä... Mutta eikö paksuudenkin pitäisi vaikuttaa tähän? Ei ole mahdollisuutta vaihtaa vanhoja tai asentaa 45 x 220 väliin, koska alla on lämmitetty kellari matalalla katolla ja siellä on paljon putkia ja muuta kellarin katossa. Ja ylöspäin rakentaminen lisää liikaa korkeutta... Ulkoreunoilla hirret ovat muurilla, joka on noin 1 metri leveä, ja täällä myös kylpyamme sijaitsee. Jänneväli on noin 3 metriä, koska siihen suuntaan on leveä kellarin muuri.

Miten voin jäykistää sen enemmän? Kiinnittää ja liimata vaneria palkkeja pitkin? Lisätä tukipuut ja lisätä enemmän?

Mitä te, jotka tiedätte tästä, sanotte?

Se kestää varmasti, mutta koska kyseessä on kylpyhuone ja pyritään mahdollisimman jäykkään lattiaan, voit (ainakin hyvän unen vuoksi) vahvistaa niitä. Puutavaran paksuus parantaa palkin kestävyyttä, mutta ei anna samaa vaikutusta huojunnassa. Kapea korkea sääntö antaa vähemmän huojuntaa kuin leveä matala. Ruuviliimaa 45x145 sivuille, niin olisin varmaankin tehnyt.

Puutarjotin sanoo 45x170 c24:llä tai 45x195 c14:llä. Luulen, että karkeat palkkisi ovat suunnilleen yhtä vahvoja.

Kiitos. Jos ruuvaan liimaa, voinhan myös säätää sen verran, ettei se ole suorassa...

Onhan kylpyhuoneiden ympärillä niin paljon, että pian ei voi rakentaa kylpyhuonetta kaiken sääntöjen takia...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.