2 134 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Lattiakysymys
Aloitan rakentamaan rinnerinnetaloa (90 + 90 neliömetriä). Kysymykseni on, onko ylimääräinen kustannus (~ 50 000
sen arvoista, että valetaan välipohja ja asennetaan lattialämmitys sen sijaan, että käytettäisiin "tavallista" välipohjaa yläkerran pattereilla. Mitä etuja ja haittoja on?
Pohjakerros on levy muretuilla lecaväggar-seinillä ja kahdella murettulla kantavalla seinällä.
Etut, joita voin kuvitella, ovat:
- mukava lattialämmitys
- hiljaisempi talo (ei askelääniä alakerrassa)
- vähemmän kosteusherkkä välipohja (yläkerrassa on kylpyhuone)
Arvostan kaikkia kokemuksia ja muita pohdintoja valetuista välipohjista verrattuna "tavallisiin" välipohjiin.
Pohjakerros on levy muretuilla lecaväggar-seinillä ja kahdella murettulla kantavalla seinällä.
Etut, joita voin kuvitella, ovat:
- mukava lattialämmitys
- hiljaisempi talo (ei askelääniä alakerrassa)
- vähemmän kosteusherkkä välipohja (yläkerrassa on kylpyhuone)
Arvostan kaikkia kokemuksia ja muita pohdintoja valetuista välipohjista verrattuna "tavallisiin" välipohjiin.
Totisesti saa hiljaisemman välipohjan valettuna rakenteena. Lattialämmitys toimii aivan yhtä hyvin (ellei paremmin) puupalkistossa. Kosteusherkkyys on varmaan toisin päin, betoni on kosteusherkempi.
Tässä oli muutamia kommentteja kirjoitukseesi ja aion tietenkin selventää itseäni hieman.
Että palkisto on hiljaisempi, on vain todettava tosiasia, näin se vain on, piste loppu. Lattialämmitys toimii erinomaisesti betonissa, mutta myös puupalkistossa. Betonilla on se etu, että se on hyvin raskas massa, joka lämpenee ja pitää lämmön pitkään. Haittoihin kuuluu, että säämuutoksen sattuessa betoni on huomattavasti hitaampaa, joten jos tulee nopeasti kylmä, voi olla vaikeaa ehtiä lämmittää, ja päinvastoin, jos sää muuttuu lämpimäksi, voi sisällä tulla helposti LIIAN lämmintä. Tässä suhteessa puupalkisto on parempi lämpöjakaumalevyillä jne. Mutta jos aiot käyttää klinkkeriä pintana, valitsisin betonin, koska puu on aina puuta ja se liikkuu hieman vuodenaikojen mukaan. Kosteusherkkyyden osalta kylpyhuoneen vedeneristys on aivan yhtä tärkeä kummassakin tapauksessa. Mutta jos saat vuodot vedeneristeen läpi puupalkistossa, näet sen pari päivää max, kun taas betonipalkistossa se kestää pari kuukautta ja silloin kosteus on todennäköisesti levinnyt laajasti palkistoon ja sinun on vain revittävä matot ja kuivattava käytännössä koko välipohja.
Eli on sekä hyviä että huonoja puolia. Toinen asia, joka on huomioitava, on että betonipalkisto on raskas. 90 m2 painaa noin 22 tonnia, kun taas puupalkisto painaa ehkä 1,5 tonnia. Joten alusrakenteen alimmalla tasolla on mitoitettava tämä paine.
Muutamia näkökulmia:
Tartan
Tässä oli muutamia kommentteja kirjoitukseesi ja aion tietenkin selventää itseäni hieman.
Että palkisto on hiljaisempi, on vain todettava tosiasia, näin se vain on, piste loppu. Lattialämmitys toimii erinomaisesti betonissa, mutta myös puupalkistossa. Betonilla on se etu, että se on hyvin raskas massa, joka lämpenee ja pitää lämmön pitkään. Haittoihin kuuluu, että säämuutoksen sattuessa betoni on huomattavasti hitaampaa, joten jos tulee nopeasti kylmä, voi olla vaikeaa ehtiä lämmittää, ja päinvastoin, jos sää muuttuu lämpimäksi, voi sisällä tulla helposti LIIAN lämmintä. Tässä suhteessa puupalkisto on parempi lämpöjakaumalevyillä jne. Mutta jos aiot käyttää klinkkeriä pintana, valitsisin betonin, koska puu on aina puuta ja se liikkuu hieman vuodenaikojen mukaan. Kosteusherkkyyden osalta kylpyhuoneen vedeneristys on aivan yhtä tärkeä kummassakin tapauksessa. Mutta jos saat vuodot vedeneristeen läpi puupalkistossa, näet sen pari päivää max, kun taas betonipalkistossa se kestää pari kuukautta ja silloin kosteus on todennäköisesti levinnyt laajasti palkistoon ja sinun on vain revittävä matot ja kuivattava käytännössä koko välipohja.
Eli on sekä hyviä että huonoja puolia. Toinen asia, joka on huomioitava, on että betonipalkisto on raskas. 90 m2 painaa noin 22 tonnia, kun taas puupalkisto painaa ehkä 1,5 tonnia. Joten alusrakenteen alimmalla tasolla on mitoitettava tämä paine.
Muutamia näkökulmia:
Tartan
Kiitos mielipiteistäsi!
- Luin jostain foorumilta, että lecamurnaus "voi hyvin" kun se on raskaasti kuormitettu, koska kuormitus estää sitä liikkumasta niin paljon. Tämä voisi, väitetysti, johtaa vähemmän halkeamiin ulkopuolisessa rappauksessa (meidän tapauksessa slammaus).
- Olen myös kuullut, että lattialämmitys puurakenteisessa lattiassa voi kuivattaa puuta, mikä tietyissä olosuhteissa voi johtaa "nariseviin" ääniin, kun kävelee lattialla.
- Alakerrassa tulee olemaan lämmitetty maanvarainen laatta, mikä tekee siitä suhteellisen hitaan lämpöjärjestelmän. Vaihtoehtona meillä on yläkerrassa vesikiertoinen patterilämmitys ja täydentää sähköisellä lattialämmityksellä kylpyhuoneessa ja eteisessä. Valetulla laatalla koko talo toivottavasti toimii paremmin yhdessä. Eli vain yksi iso hidas lämpöjärjestelmä. Sen sijaan, että olisi yhdistelmä nopeaa ja hidasta.
Mutta tämähän on vain sellaista, mitä olen kuullut, enkä ole mikään asiantuntija, joten arvostan todella kaikkia keskusteluun osallistuneita viestejä.
- Luin jostain foorumilta, että lecamurnaus "voi hyvin" kun se on raskaasti kuormitettu, koska kuormitus estää sitä liikkumasta niin paljon. Tämä voisi, väitetysti, johtaa vähemmän halkeamiin ulkopuolisessa rappauksessa (meidän tapauksessa slammaus).
- Olen myös kuullut, että lattialämmitys puurakenteisessa lattiassa voi kuivattaa puuta, mikä tietyissä olosuhteissa voi johtaa "nariseviin" ääniin, kun kävelee lattialla.
- Alakerrassa tulee olemaan lämmitetty maanvarainen laatta, mikä tekee siitä suhteellisen hitaan lämpöjärjestelmän. Vaihtoehtona meillä on yläkerrassa vesikiertoinen patterilämmitys ja täydentää sähköisellä lattialämmityksellä kylpyhuoneessa ja eteisessä. Valetulla laatalla koko talo toivottavasti toimii paremmin yhdessä. Eli vain yksi iso hidas lämpöjärjestelmä. Sen sijaan, että olisi yhdistelmä nopeaa ja hidasta.
Mutta tämähän on vain sellaista, mitä olen kuullut, enkä ole mikään asiantuntija, joten arvostan todella kaikkia keskusteluun osallistuneita viestejä.
Jos lattiasilmukat sisältyivät hintaan, se oli OK (50'000) muuten ei.
Tätä tulee verrata tapaukseen, jossa on puupalkisto, eriste, lattiakuitulevy, silmukat, levyt.
Jos teillä on lapsia, jotka juoksevat yläkerrassa, voi olla syytä investoida hiljaisempaan lattiaan, mutta sen voi saavuttaa myös muilla tavoilla. Jos aiotte käyttää yläkertaa makuuhuoneena, sillä ei ole merkitystä.
Jos saisin valita uudelleen, valitsisin lämmityssilmukat puupalkiston yläkertaasi. Näkyvät patterit ovat melko rumia.
/CC
Tätä tulee verrata tapaukseen, jossa on puupalkisto, eriste, lattiakuitulevy, silmukat, levyt.
Jos teillä on lapsia, jotka juoksevat yläkerrassa, voi olla syytä investoida hiljaisempaan lattiaan, mutta sen voi saavuttaa myös muilla tavoilla. Jos aiotte käyttää yläkertaa makuuhuoneena, sillä ei ole merkitystä.
Jos saisin valita uudelleen, valitsisin lämmityssilmukat puupalkiston yläkertaasi. Näkyvät patterit ovat melko rumia.
/CC
Saimme tarjouksen 30'000:sta 90 neliömetriä varten. Yksi etu lattialämmityspiireissä myös yläkerrassa, joka täytyy ottaa huomioon, on se, että voit pitää saman lämpötilan syöttövedessä sekä ylhäällä että alhaalla. Jos talossa on erilaisia järjestelmiä, täytyy lämpöpumpun lämpötilaa säätää elementtien tason mukaan, joka on noin 10° korkeampi, ja tämä on epäekonomista. Lisäksi täytyy vielä säätää piirin lämpötilaa alaspäin, koska muuten yläkerrassa syöttövesi olisi aivan liian kuumaa. Säätäjä (jos se nyt niin kirjoitetaan, en ole putkimies) ei myöskään ole halpa.
Me valitsimme elementit yläkertaan, koska oli liian työlästä siivota pois kaikki laatikot ja muut roinat koko lattiapinnalta, meidän sisustamattomalla ullakolla, koska siitä oli tullut varasto. :-/
Useimmat valitsevat elementit, enkä ymmärrä miksi. Älkää antako niiden huijata, jotka sanovat. - Lattia tulee kuitenkin lämpimäksi, koska se lämpiää alakerrasta.
/CC
Me valitsimme elementit yläkertaan, koska oli liian työlästä siivota pois kaikki laatikot ja muut roinat koko lattiapinnalta, meidän sisustamattomalla ullakolla, koska siitä oli tullut varasto. :-/
Useimmat valitsevat elementit, enkä ymmärrä miksi. Älkää antako niiden huijata, jotka sanovat. - Lattia tulee kuitenkin lämpimäksi, koska se lämpiää alakerrasta.
/CC
Klikkaa tästä vastataksesi