12 272 lukukertaa ·
25 vastausta
12k lukukertaa
25 vastausta
Lattia pitkälle jänneväli (6 metriä)
Hei
Minulla on loiva katto/parveke (4%) suunnitteilla. Samalla kun se on autotallin katto, voi mennä ulos parvekkeelle. Pinta-ala on noin 9,6 metriä x 6 metriä = lähes 60 neliömetriä.
Haluan käyttää kattotasopalkkeina HEA sekoitettuna painekyllästettyyn 45 x 145 puuhun. Kaikki on kiinnitetty vakaasti molemmista päistä ja jänneväli on 6 metriä. Olen lähestynyt tätä siltä kannalta, että HEA on huomattavasti edullisempaa kuin liimapuupalkit ja katon korkeutta säästyy teräksen suuremman lujuuden ansiosta. 45 x 145 ei myöskään ole kovin kallista.
En (enää) osaa tehdä varsinaisia tekniikkalaskelmia tähän, mutta olen (vanhana piirtäjänä 70-luvulla) hahmotellut tätä ja etsin taitavaa suunnittelijaa, joka voisi tarkistaa:
Jaolla 300cc noin 9600 metrin päällä olen hahmotellut 31 kattotukia eli 33 etäisyyttä, 300 mm kussakin.
Kattotuet vaihtelevat 45 x 145 säännöllä ja HEA 120 on jaettu pääsäännön mukaan 2 puu ja yksi HEA. Tiheämpi HEA-jako keskellä siten, että vuorotellen puu ja HEA (asema 13 – asema 18).
1 + 1 puu + 1 HEA on asemissa 1 -12 ja 19 – 31, mikä antaa 16 + 1 puu ja 8 HEA.
Keskellä on siis 1 puu + 1 HEA asemissa 13-14, 15-16, 17-18, mikä antaa 3 puuta ja 3 HEA.
Yhteensä 20 puuta ja 11 HEA.
Kattotuilla peltikatto ja sen päällä välipohja ja rimat UPM-kansille.
Minulla on loiva katto/parveke (4%) suunnitteilla. Samalla kun se on autotallin katto, voi mennä ulos parvekkeelle. Pinta-ala on noin 9,6 metriä x 6 metriä = lähes 60 neliömetriä.
Haluan käyttää kattotasopalkkeina HEA sekoitettuna painekyllästettyyn 45 x 145 puuhun. Kaikki on kiinnitetty vakaasti molemmista päistä ja jänneväli on 6 metriä. Olen lähestynyt tätä siltä kannalta, että HEA on huomattavasti edullisempaa kuin liimapuupalkit ja katon korkeutta säästyy teräksen suuremman lujuuden ansiosta. 45 x 145 ei myöskään ole kovin kallista.
En (enää) osaa tehdä varsinaisia tekniikkalaskelmia tähän, mutta olen (vanhana piirtäjänä 70-luvulla) hahmotellut tätä ja etsin taitavaa suunnittelijaa, joka voisi tarkistaa:
Jaolla 300cc noin 9600 metrin päällä olen hahmotellut 31 kattotukia eli 33 etäisyyttä, 300 mm kussakin.
Kattotuet vaihtelevat 45 x 145 säännöllä ja HEA 120 on jaettu pääsäännön mukaan 2 puu ja yksi HEA. Tiheämpi HEA-jako keskellä siten, että vuorotellen puu ja HEA (asema 13 – asema 18).
1 + 1 puu + 1 HEA on asemissa 1 -12 ja 19 – 31, mikä antaa 16 + 1 puu ja 8 HEA.
Keskellä on siis 1 puu + 1 HEA asemissa 13-14, 15-16, 17-18, mikä antaa 3 puuta ja 3 HEA.
Yhteensä 20 puuta ja 11 HEA.
Kattotuilla peltikatto ja sen päällä välipohja ja rimat UPM-kansille.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olenko ymmärtänyt oikein, että joka kolmas palkki tulee olla HEA 120 ja kaksi välissä olevaa ovat 45x145 painekyllästettyä puuta? Kun teen karkean arvion ja lasken 2kN/m2 hyötykuormalla/lumikkuormalla ja 0,5 kN/m2 puupalkkien omapainolla, 45x220 ei riitä täyttämään 1/300 taipumavaatimusta, saati modernia joustovaatimusta. HEA 120 kyllä kestää. Mutta olen ehkä ymmärtänyt väärin?
Hei!
1000 kiitosta vastauksestasi. Vastaukseni on:
Kyllä, mutta keskellä on tiheämpää. Joka toinen on HEÅ120 paikoilla 13-18.
Oletko rakennusinsinööri ja voinko vuokrata palvelusi? Ei tarvita piirustusta, vain tekninen kuvaus on saatava oikein.
Tämä täytyy onnistua hyvin. Mutta pitääkö minulla olla HEA 120 kaikissa paikoissa? Olen jättänyt pois liimapuupalkit, koska ne maksaisivat 28—30.000 kr Beijersillä.
1000 kiitosta vastauksestasi. Vastaukseni on:
Kyllä, mutta keskellä on tiheämpää. Joka toinen on HEÅ120 paikoilla 13-18.
Oletko rakennusinsinööri ja voinko vuokrata palvelusi? Ei tarvita piirustusta, vain tekninen kuvaus on saatava oikein.
Tämä täytyy onnistua hyvin. Mutta pitääkö minulla olla HEA 120 kaikissa paikoissa? Olen jättänyt pois liimapuupalkit, koska ne maksaisivat 28—30.000 kr Beijersillä.
Moderator
· Stockholm
· 56 248 viestiä
Mutta riittääkö todella 120 teräspalkkeihin? Meillä on 5m pitkä HEA 180 välipohjassa eräässä kohdassa talossamme.
HeiH hempularen sanoi:
Kysymykseesi voi vastata vain tekniikan tiede. Ainoa, mitä voin lisätä, on, että ehkä talon välipohjassa on muita olosuhteita suurempien kuormitusten kanssa verrattuna terassiin?
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Ei ole ongelma mitoittaa kattoa niin, että se kestää ja ettei se taivu liikaa. Sen sijaan on riski, että se tulee huojuu, kun kävelee parvekkeella. Ratkaistaessa huojuntaongelmaa on hieman hankalampaa ja se todennäköisesti tarkoittaa suurempia mittoja verrattuna siihen, että mitoitetaan vain niin, että ne kestävät ja eivät taivu liikaa.
kyllä, olet varmasti oikeassa.B bossespecial sanoi:Katon mitoitus niin, että se kestää eikä taivu liikaa, ei ole ongelma ratkaista. Sen sijaan on olemassa riski, että se heiluu, kun kävellään parvekkeella. Tämän joustavuusongelman ratkaiseminen on hieman monimutkaisempaa ja todennäköisesti vaatii suuremmat mitat verrattuna pelkkään mitoitukseen niin, että ne kestävät ja eivät taivu liikaa.
Olen nyt saanut rakennusinsinöörin laskemaan tämän, ja se on päätynyt siihen, että jokaisessa asemassa on HEB120. Heilunta ja taipuminen ovat silloin minimaalisia. Tämä kestää lisäksi vähintään 400 kg per neliömetri.
Hei, katso vastaus alla - HEB120 jokaisessa kohdassa riittää erinomaisesti.Y Yngve Levin sanoi:
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Kuinka tiheästi palkit sijoittuvat ja miten ajattelit toteuttaa loput kattorakenteesta?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kuten bossespecial huomauttaa, on hankalaa saada siitä vakaata. Vaihtoehtona ehdottaisin järeämpiä ja harvempia teräspalkkeja ensisijaiseksi kantavaksi rakenteeksi, esimerkiksi k/k 2400, ja sitten puuta kohtisuoraan k/k 600 toissijaiseksi kantavaksi rakenteeksi. Puu voidaan upottaa teräksen laippojen väliin, jotta korkeus pysyy alhaisena. Jos laskemme lumikuormalla/hyötykuormalla 2 kN/m² ja omapainolla 0,5 kN/m² (arvioita, täytyy tarkistaa), tämä voisi toimia HEB 160 teräksellä ja 45x170 C24 puulla. Yksi ehdotus.
Jako pitäisi olla 300 cc johtuen UPM-terassin yms. spesifikaatioista, jotka ovat päällä. Jaolla 300cc noin 9600 metrin matkalla tulee 31 kattoristikon paikkaa eli 33 välimatkaa, 300 mm HEB 120 cc 300 kaikissa paikoissa ja päätymuuri molemmissa päissä. Lattian päällä on pontatut päällystetyt laudat, ja niiden päällä lattia-/kannatinlaudat samalla jaolla ja samoissa paikoissa kuin kattoristikot. H-palkkien sisään liimataan 90-lauta, joka muodostaa syvennyksen sisäkaton pituussuuntaista rakennetta varten. Tämä myöskin tukee leikkausvoimia vastaan. Projekti ei ole vielä valmis, mutta mitä tulee HEB- ja UPM-tuotteisiin, ne ovat nyt käytännössä päätetty.B bossespecial sanoi:
Hei - katso vastaukseni alle bossespecialille. Se on ankkuroitu rakennusinsinöörin kautta. Mutta mitä on sanottu, nykyinen ratkaisuni ei ehkä ole optimaalinen. Mutta jokaista 300cc varten UPM-terassilautojen täytyy olla tuettu koko matkan. UPmn on kuin kiskoilla (lattialla).J justusandersson sanoi:Kuten bossespecial huomauttaa, on hankalaa saada se olemaan heilumatta liikaa. Vaihtoehtoisesti ehdottaisin voimakkaampia ja harvempia teräspalkkeja ensisijaisena kantavana rakenteena, esimerkiksi c/c 2400, ja sitten puuta kohtisuoraan c/c 600 sekundaarisena kantavana rakenteena. Puutavara voidaan upottaa teräksen laippojen väliin, joten korkeus pysyy alhaalla. Jos otetaan huomioon lumikuorma/hyötykuorma 2 kN/m2 ja oma paino 0,5 kN/m2 (arvioita, täytyy vahvistaa), se voisi toimia HEB 160 teräkselle ja 45x170 C24 puutavaralle. Tämä on vain ehdotus.
Arvostan todella kommenttejanne!
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Onhan se helppoa asettaa poikittaiset puupalakit c/c 300 mm:iin, vaikka niitä meneekin kaksi kertaa enemmän.