Huomenta!

Minulla on pieni pohdinta, minulla on uritettu lankkulattia, johon pitäisi laittaa lattialämmityslevyt ja sitten putkistot. Olin ajatellut laittaa kipsi lattialankun ja parketin väliin askeläänieristykseksi alakertaa vastaan.

Teille, jotka tiedätte, onko hyvä idea laittaa kipsiä väliin vai tekeekö se mitään eroa?

Nyt minulla on noin 1,5 lavaa kipsiä siellä ylhäällä... kuitenkin ei ole lattialevykipsiä, mutta toimiiko tavallinen 13mm seinäkipsi vai pitäisikö minun ostaa lattialevykipsiä?

Miksi haluat laittaa kipsiä väliin?
Se on kai ennen kaikkea silloin kun aiot laittaa klinkkeriä päälle, kun se on jotain järkeä laittaa kipsiä - muuten lattia tulee turhan raskaaksi.

Styx .. äänenvaimennukseen kävellessä. Putkimieheni sanoi, että se paranee myös lämpöjakelun osalta käyttämällä lattialastulevyä.

Mutta pääasiallinen syy on vähentää ääntä kävellessä.

• Tykkään
Robmat
  • Laddar…
Todella hienoa Bygganytt, onneksi minun ei tarvitse säätää kiskoja .. mutta sinä olet tehnyt sen loistavasti. Sinun on täytynyt olla erittäin tarkka, kun asetit lattiakipsilevyn jos nyt ruuvasit sen? Olen kuullut, että sitä ei saa ruuvata, tai saa liimata ja ruuvata mutta sitten pitää poistaa ruuvit normien mukaan.

Minkä paksuuden käytit lattiakipsilevyssä ja huomasitko eroa, kun sinulla oli lattiakipsi versus ilman?

Kiitos!
Kyllä, liimasin ja ruuvasin lattiaa ja tuo ruuvien poistaminen pitää paikkansa MUTTA vain märkätiloissa, koska ruuvit voisivat (teoreettisesti) vahingoittaa tiivistettä.

Lattialevyä on tietääkseni vain 13 mm paksuudessa. En, en voi huomata eroa, koska en voi verrata ennen/jälkeen. Rakensin kaiken alusta ja siten kaikki tehtiin kerralla!

M@ZE sanoi:
Sinun täytyi olla kieli keskellä suuta, kun asetit lattialevyt, jos nyt ruuvasit ne? Olen kuullut, että niitä ei saa ruuvata, tai saa liimata ja ruuvata, mutta sitten ruuvit on poistettava normien mukaisesti.
Se riippuu...en tiedä, mitä uritetut lastulevyt olet käyttänyt, mutta jos asennetaan Wirsbo 17 heidän uritettuihin levyihin, Wirsbo sanoo, että vain tulisi ruuvata levyt. Se on ainakin se vastaus, jonka sekä minä että joku muu täällä (en muista kuka) ovat saaneet Wirsbolta. En sitten tiedä, miten he sen tekevät märkätiloissa...mutta sellaisissa tapauksissa Wirsbo suosittelee kaksinkertaista levyä, jotta saadaan aikaan kaato, ja silloin liimataan ylempi levykerros kiinni. Mutta olet oikeassa kielen suhteen - on tärkeää pitää silmällä, missä putkistot ovat, kun ruuvaa!

ByggaNytt .. juu juuri niin, se koski vain märkätiloja, että ruuvit eivät saa jäädä. Pitäisi kai olla mahdollista käyttää tavallista seinäkipsiä vai mitä? koska minulla on jo 2 lavaa sellaista yläkerrassa, niin se on tietenkin helppoa käyttää.

Visst går det ja tarkoitus on "vain" saavuttaa äänenparannusominaisuuksia, niin siitä vaan.

Kuitenkin on hyvä ymmärtää, että golvgips ja vägg/takgips eroavat paljon toisistaan! Golvgips on huomattavasti vakaampi/robustimpi/raskaampi jne. Tarvitaan myös erityisiä golvgipsskruvar, koska "tavalliset" eivät toimi...

Halusin, kuten sanottu, yleisesti vakaamman lattian/bjälklag, joten valitsin golvgips!

No niin .. sitten näyttää siltä, että ostetaan yksinkertaisesti Golvgips.

Viisas päätös!

Minä + hantlangaren (kuva) ruuvasimme kuin pakkomielteiset muutaman viikon ajan ja jouduimme käyttämään paineilmaa jäähdyttämään ruuvinvääntimiä :)
golvgips_smal.jpg

Masooor ruuveilla, ajoinhan minä koko yläkerran = 125 m2!

Aha, joo ne ovat huonetermostaateille ja se on lattiantunnistimien kaapeli, jonka näet. Lattiantunnistin on nimittäin etusijalla ilmatunnistimeen nähden, jolloin voin asettaa maksimilämpötilan parketille sekä minimilämpötilan kaikille kivi/keramiikka -lattioille!

Pieni kysymys vain ByggaNytt, mitä liimaa käytit kiinnittäessäsi kipsilevyt? Onko todella tarpeellista liimata?

Onko jotain erityistä, jota pitäisi ottaa huomioon... erityinen ruuvi ymmärtääkseni, mutta jotain muuta mitä pitäisi miettiä?

Olen asettanut lattialämmityslevyn ja putket makuuhuoneessa tähän mennessä, mutta en sen enempää.

Liinailin itse asiassa vain siihen, mihin aioin laittaa jonkinlaista kiveä/laattaa (eteinen, keittiö) ja silloin käytin "klassikkoa" PL400. Olisin mieluiten käyttänyt Ardex S48:aa, mutta koska kosketuspinta-ala jää melko pieneksi lattialämmityslevyjen vuoksi + hintaero sekä se, ettei kyseessä ollut märkätila, päädyin PL:ään.

Kyllä, sinun tulee mitata/piirtää TARKASTI lattian kipsilevyyn ENNEN kuin ruuvaat ilmeisistä syistä... ;)

Onnea matkaan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.