4 811 lukukertaa ·
7 vastausta
5k lukukertaa
7 vastausta
Lattia, jotain muuta kuin lastulevy?
Hei. Olen sisustamassa ladon yläkertaa, jossa asumme alakerrassa. Nyt olen tullut siihen vaiheeseen, että tasaan lattian ja asetan lastulevyn. Mutta sitten onkin kyse juuri siitä lastulevystä. Olen juuri menettänyt työpaikkani ja haluan alkaa miettiä kuluja. Voinko käyttää jotain muuta kuin juuri 22mm lastulevyä, joka tulisi halvemmaksi? Pinta-ala on hieman alle 60 neliömetriä ja olen saanut hinnan ystävältä, joka työskentelee suuressa rautakaupassa, noin 5500 kr lastulevylle. Onko mahdollista päästä tämän hintaan halvemmalla muulla ratkaisulla?
Terveisin Daniel
Terveisin Daniel
Mitä aiot laittaa lastujen päälle? Vaihtoehto on luultavasti pontatut laudat. Se saattaa maksaa hieman enemmän, mutta toisaalta se kelpaa myös pinnaksi useimmissa tapauksissa, joten säästät laminaatin/maton/jne. kustannuksissa.
Ajattelin laittaa laminaattia levyille.
Yleensä käytettyjä lattialautoja voi löytää Blocketista tai vastaavilta sivustoilta. Paljon hienompaa kuin laminaatti... Jos asut Gävleborgin läheisyydessä, minulla saattaa olla myytävänä lattia, joka kelpaa ainakin aluslattiaksi...
Valitettavasti ei, asun Göteborgin alueella. Katsoin Jem&fixiltä ja siellä maksaa lastulevyt 4600 kr. Se on tietenkin parempi, vaikuttaa siltä, että lastulevy on erittäin yksinkertainen ja helppokäyttöinen ratkaisu.useless sanoi:
Kyllä, hintatasoltaan lastulevyt ovat voittamattomia. Ainoa haittapuoli on, että niiden päälle tarvitaan jotain. Pontattuja lattialautoja, esimerkiksi 22x95-120, pitäisi saada hieman yli sadalla per neliö jostain paikallisesta sahasta.
Kantavatko spontat yhtä hyvin kuin lastu?
En halua, että kävely tuntuu kuin urheilulattialla.
En halua, että kävely tuntuu kuin urheilulattialla.
Vastaus kysymykseen on kaksidimensionaalinen, sekä kuvainnollisesti että oikeasti
. Lattialastulevyllä on hyvä tasainen laatu, mutta pontattu puulattia, 22 mm paksu, kohtuullisen laadukas, pitäisi olla yhtä vakaa kuin lastulevy lattiapalkkien välissä.
Mutta sitten koko lattiapalkiston vakaus paranee huomattavasti ruuviliimatuilla lastulevyillä, sillä silloin lastulevyt kuuluvat rakenteeseen, siitä tulee kuin T-palkki lattiapalkin ja lastulevyn välillä. Tätä jäykistystä ei saavuta samalla tavalla pontatulla puulattialla.
Jos jänneväli on lyhyt ja lattiapalkiston mitat ovat kunnollisia, ei ole tarvetta eikä suurta hyötyä tästä yhteistyörakenteesta, mutta jos lattiapalkiston jänneväli alkaa olla noin 4 metriä, yleensä ruuviliimattu lastulevy on tarpeen, jotta saavutetaan hyväksyttävän alhainen notko.
Mutta sitten koko lattiapalkiston vakaus paranee huomattavasti ruuviliimatuilla lastulevyillä, sillä silloin lastulevyt kuuluvat rakenteeseen, siitä tulee kuin T-palkki lattiapalkin ja lastulevyn välillä. Tätä jäykistystä ei saavuta samalla tavalla pontatulla puulattialla.
Jos jänneväli on lyhyt ja lattiapalkiston mitat ovat kunnollisia, ei ole tarvetta eikä suurta hyötyä tästä yhteistyörakenteesta, mutta jos lattiapalkiston jänneväli alkaa olla noin 4 metriä, yleensä ruuviliimattu lastulevy on tarpeen, jotta saavutetaan hyväksyttävän alhainen notko.
Klikkaa tästä vastataksesi