Olen aikeissa poistaa kantavan sisäseinän meidän 1 1/2 kerroksisessa talossa. Palkin sopivan koon laskeminen hallitsen, mutta tarvitsisin apua kuorman laskemiseen, joka on laskelmille pohjana, jotta tiedän tehneeni oikein (kysymykset ovat lihavoituna): kyseessä on 5,5 m pitkä avaus, joten en halua arvata kuorman kanssa.
Minulla on neljä kantavaa seinää pohjakerroksessa; 2 ulkoseinää ja 2 sisäseinää.
Vaihe 1)
Laske kuinka suuri osa kuormasta jokainen seinä ottaa vastaan
Vaihe 2)
Laske, kuinka suuri kuorma (Qtot) on jaettava
Qtot=
Katteen omapaino (0,65 kN/m2 - Betoni- tai tiilikatot ilman eristystä ja ilman sisäpintaverhoilua)
+
Yläkerran lattian omapaino (0,25 kN/m2 - Kevyt puulattiarakenne)
+
Hyötykuorma yläkerrassa (0,2 kN/m2 - Asuinrakennus, oleskelukuorma)
+
Lumikuorma (2 kN/m2 . Vyöhyke 2) - Tuleeko tämä laskea koko katon alueelle ja sitten pienentää µ:lla
räystäskulman mukaan kuvan 2 mukaisesti? (laskelmissani olen ainoastaan käyttänyt suurempaa arvoa µ turvallisuussyistä)
Vaihe 3)
Jaa kokonaiskuorma per seinä kohdan (1) mukaisesti, laske sopiva palkki.
Yhteistä yllä olevalle on oletus, että kuormat käsitellään aina tasaisina jakautuneina kuormina, esimerkiksi en käsittele yksittäisiä kattoristikoita pistekuormina kantavilla seinillä.
Muuten voidaan todeta, olettaen että yllä oleva on oikein, että lumikuorma on selkeästi hallitseva kuorma!
Ystävällisin terveisin
Fredrik
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.