Hei!
Suunnittelen taloni laajennusta, jonka ulkomitat ovat 7,2x9,6 metriä kahdessa kerroksessa. Neljä makuuhuonetta yläkerrassa ja keittiö/olohuone avoimessa pohjaratkaisussa alakerrassa. Tarvitsisin hieman apua väli- lattian mitoituksessa. Ajatukseni on asettaa keskelle huonetta HEA-palkki, jossa on tuki keskellä. Sitten puupalkit kiinnitettynä HEA-palkkiin sivulta. Jänneväli olisi siis noin 5 metriä HEA-palkille ja 3,3 metriä puupalkkeille. Minkä mittainen HEA-palkki tulisi käyttää, kuinka vahva tuki ja mitkä puupalkit?
Tai onko jollain ehkä parempi ehdotus?

Kiitos sinulle.
Näyttää siltä, että täällä on paljon osaamista, ja olisin hyvin kiitollinen, jos joku ottaisi tehtäväkseen suunnitella lattiani:)

Laske myös 7,2x10,2, jos se vaikuttaa jotenkin palkkiin.

buicken sanoi:
...olisin todella kiitollinen, jos joku ottaisi tehtäväksi mitata minun lattiani palkiston:)
Sellaista en osaa, mutta kerron, miten minun palkkini "laskelma" tehtiin:
Rakennusneuvottelussa keskusteltiin suuresta avoimesta jännevälityksestä olohuoneen yläpuolella ja kuinka se pitäisi rakentaa.
Laatuvastaavani katsoi pohjapiirrosta, mietti noin 10 sekuntia ja sanoi "Otetaan 200 mm HEA-palkki". Niin siinä kävi. Palkki maksoi 5.000 kr ja tukeutuu 95x95 mm puupylvääseen molemmissa päissä.

Hei. Olen laskenut tämän puolestasi ja sopivat mitat ovat seuraavat:
Bärlina HEA 220
Bjälkar 45x220

Olen laskenut 10 metrin jännevälin keskellä olevalla tuella. En ole laskenut tukia, mutta jos valitset 95x95, olet turvallisella puolella.

Onnea rakentamiseen // Marcus

Kiitos paljon!!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.