3 107 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
Laskea välipohja
Hei!
Suunnittelen taloni laajennusta, jonka ulkomitat ovat 7,2x9,6 metriä kahdessa kerroksessa. Neljä makuuhuonetta yläkerrassa ja keittiö/olohuone avoimessa pohjaratkaisussa alakerrassa. Tarvitsisin hieman apua väli- lattian mitoituksessa. Ajatukseni on asettaa keskelle huonetta HEA-palkki, jossa on tuki keskellä. Sitten puupalkit kiinnitettynä HEA-palkkiin sivulta. Jänneväli olisi siis noin 5 metriä HEA-palkille ja 3,3 metriä puupalkkeille. Minkä mittainen HEA-palkki tulisi käyttää, kuinka vahva tuki ja mitkä puupalkit?
Tai onko jollain ehkä parempi ehdotus?
Suunnittelen taloni laajennusta, jonka ulkomitat ovat 7,2x9,6 metriä kahdessa kerroksessa. Neljä makuuhuonetta yläkerrassa ja keittiö/olohuone avoimessa pohjaratkaisussa alakerrassa. Tarvitsisin hieman apua väli- lattian mitoituksessa. Ajatukseni on asettaa keskelle huonetta HEA-palkki, jossa on tuki keskellä. Sitten puupalkit kiinnitettynä HEA-palkkiin sivulta. Jänneväli olisi siis noin 5 metriä HEA-palkille ja 3,3 metriä puupalkkeille. Minkä mittainen HEA-palkki tulisi käyttää, kuinka vahva tuki ja mitkä puupalkit?
Tai onko jollain ehkä parempi ehdotus?
Grundstött
· Halland
· 28 348 viestiä
Hei Buicken, tervetuloa Bygga Hus-foorumille!
Täällä voit alkaa lukea hieman, minulla on täsmälleen sama rakenne kuin sinä luonnostelet:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...aller-upp-takstol.html?perpage=15#post2073618
Täällä voit alkaa lukea hieman, minulla on täsmälleen sama rakenne kuin sinä luonnostelet:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...aller-upp-takstol.html?perpage=15#post2073618
Grundstött
· Halland
· 28 348 viestiä
Sellaista en osaa, mutta kerron, miten minun palkkini "laskelma" tehtiin:buicken sanoi:
Rakennusneuvottelussa keskusteltiin suuresta avoimesta jännevälityksestä olohuoneen yläpuolella ja kuinka se pitäisi rakentaa.
Laatuvastaavani katsoi pohjapiirrosta, mietti noin 10 sekuntia ja sanoi "Otetaan 200 mm HEA-palkki". Niin siinä kävi. Palkki maksoi 5.000 kr ja tukeutuu 95x95 mm puupylvääseen molemmissa päissä.
Hei. Olen laskenut tämän puolestasi ja sopivat mitat ovat seuraavat:
Bärlina HEA 220
Bjälkar 45x220
Olen laskenut 10 metrin jännevälin keskellä olevalla tuella. En ole laskenut tukia, mutta jos valitset 95x95, olet turvallisella puolella.
Onnea rakentamiseen // Marcus
Bärlina HEA 220
Bjälkar 45x220
Olen laskenut 10 metrin jännevälin keskellä olevalla tuella. En ole laskenut tukia, mutta jos valitset 95x95, olet turvallisella puolella.
Onnea rakentamiseen // Marcus
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Ta bort mellanbjälklag i gammalt timrat hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Miten tehdä höyrynsulun kanssa tässä sokkelin ympärillä ja välipohjassa?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Hur bäst isolera mellanbjälklag i gammalt hus med källare?
Isolering -
1800-luvun talo välipohjalla cc 1800
Rakennusfysiikka -
Laskea palkki välipohjan huonemodernisointi
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka