A Anton Svensk sanoi:
Kiva että arvostetaan!

Voin kaivaa esiin kuvan, joka näyttää sisäpuolen tänä iltana.

Mitä ajattelette eri ratkaisujen vertailusta, jotka johtavat samaan seinän paksuuteen?
a. Utegips + 45 eristys (vaaka) + 145 eristys (pysty) + 45 eristetty asennustila + gips
b. Utegips + 95 eristys (pysty) + 95 eristys (pysty) + 45 eristetty asennustila + gips
c. STEICOuniversal (52 mm) + 145 eristys (pysty) + 45 eristetty asennustila + gips
[bild]

Joku muu ratkaisu, joka on kiinnostava? Lättbalk (tyyppi masonitebeam, swelite-balk, hunton lättbalk)?

/Anton
CHJBIzy.png
Testasin näitä vaihtoehtoja. Tulokset:
a: U = 0.171
b: U = 0.170
c: U = 0.174

Yhteenvetona nämä ratkaisut ovat käytännössä identtisiä U-arvon suhteen. Hämmästyttävän vähän eroa, täytyy sanoa.

/Anton

T tobbbias sanoi:
Mielestäni unohdat mielenkiintoisen yksityiskohdan; mitä ohjelmaa käytät? :) comsol?
Oikein! Onhan siitä etua, kun työskentelee laskenta-asiantuntijana :)

/Anton

• Tykkään
Bernieberg ja 3 muuta
  • Laddar…
Pidän tätä erittäin mielenkiintoisena!

Juuri osa siitä, kuinka paljon energiaa voidaan säästää "lämpöinertiaalisella" seinällä, on erittäin vähän tutkittu/esitetty. Seinän U-arvo määrää, kuinka paljon energiaa vuotaa, mutta lämmitysjärjestelmän ei tarvitse tehdä yhtä kovaa työtä kylminä jaksoina.

Olisi mielenkiintoista nähdä vertailu eri seinätyyppien eri paksuuksilla. Esimerkiksi kylmäsillan vähentyvä merkitys paksummilla seinillä.
Sisältääkö tämä laskentamalli huomioon lämpösäteilyn, onko heijastavalla foliolla merkitystä?

Useita vuosia sitten, erään hankkeen yhteydessä, joka onneksi ei koskaan toteutunut, luin englanninkielisen käsikirjan trooppisesta rakentamisesta, joka oli todellinen silmänavaaja. Käsikirja sisälsi useita käyriä samaa tyyppiä kuin ne, joita TS on esittänyt. Todennäköisesti ne olivat käytännön laboratoriokokeiden tuloksia.

Jos haluaa kehittää kokonaismallin ulkoseinärakenteille, on tietenkin otettava huomioon myös lämpösäteily sisäänpäin, mikä puhuu suuren lämpökapasiteetin omaavan materiaalin puolesta, joka on mahdollisimman lähellä huonetta.

Rabbithole Johannes Carlsson sanoi:
Mielestäni tämä on todella mielenkiintoista!

Juuri osio siitä, kuinka paljon energiaa voidaan säästää "lämpöinertia" seinällä, on edelleen melko tutkimaton/esitetty. Seinän U-arvo määrää, kuinka paljon energiaa karkaa, mutta lämmitysjärjestelmän ei tarvitse työskennellä yhtä kovasti kylmäpurkauksissa.

Olisi mielenkiintoista nähdä vertailu eri seinätyyppien välillä eri paksuuksilla. Kuten kylmäsillan vähentynyt merkitys paksummalla seinällä.
Ottaa tämä laskentamalli huomioon lämmönsäteilyn, tekeekö heijastava kalvo eron?
Kiva :)

Olen samaa mieltä siitä, että tiedot ovat puutteellisia. Olen löytänyt muutaman merkin, jotka puhuvat lämpöinertia (selluloosa- ja puukuitueristeiden valmistajat) ja jotkut esittävätkin arvoja Phase shiftille (STEICO ja GUTEX). Enempää ei ole. He puhuvat myös vähentyneestä energiankulutuksesta kokonaisuudessaan, jos lämpötila ulkona laskee alhaisille tasoille öisin, mutta on korkea päivällä (kevät ja syksy). Silloin saat seinän, joka lämpenee päivän aikana auringon säteilystä ja korkeammasta ympäröivästä lämpötilasta eikä ehdi jäähtyä yöllä.

Malli ei ota huomioon lämmönsäteilyä sellaisena kuin se on nyt. Se voidaan todennäköisesti ottaa mukaan, vaikka en ole kokeillut. Missä ajattelit, että kalvon pitäisi olla?

/Anton

J justusandersson sanoi:
Useita vuosia sitten, erään projektin yhteydessä, joka onneksi ei koskaan toteutunut, luin englanninkielisen käsikirjan tropiikista rakentamisesta, joka oli todellinen silmien avaaja. Käsikirjassa oli useita käyriä samaa tyyppiä kuin ne, joita TS on esittänyt. Luultavasti ne olivat käytännön laboratoriokokeiden tuloksia.

Jos halutaan kehittää kokonaismalli ulkoseinärakenteille, tulisi luonnollisesti myös ottaa huomioon lämpösäteily sisäänpäin, mikä puhuu materiaalin korkeasta lämpökapasiteetista huoneen läheisyydessä.
Kiinnostavaa!

Miten ajattelet lämpösäteilyn vaikutuksen huoneeseen? Eikö huoneen eri pintojen lämpötilojen pitäisi olla lähes identtisiä? Ajattelen, että säteily pitäisi olla mukana yhtälössä, kun tarkastellaan julkisivua, siksi olen päättänyt olla ottamatta julkisivumateriaalia ja lasken ilmaraosta sisäänpäin.

/Anton

Olen nähnyt joidenkin suosittelevan metallifoliota kipsin taakse vähentämään lämmönsäteilyä ulospäin, mutta kysymys on kai kuinka paljon kipsi jo pysäyttää.
Olen myös nähnyt levyjä, jotka on tarkoitettu asennettaviksi seinälle patterin taakse, mutta en ole varma vaikutuksesta, ei voi luottaa myyviin yrityksiin suoraan.

Voisihan se olla ulkopuolella lämpimissä maissa (peltijulkisivu?)

Jos voitaisiin laskea syksyn/kevään lämpötilat ja selvittää kuinka paljon on kyseessä, se olisi mielenkiintoista. Kuitenkin koko vuoden energiankulutus on tärkeintä.

Vaihesiirto yllä oleville tapaus a, b ja c
Suoritin mallin vaihesiirtoon (Phase shift) kolmen geometrian osalta viestissä #16.

a: dt = 3.6 h
b: dt = 4 h
c: dt = 6.4 h

Kaikissa näissä laskelmissa olen käyttänyt eristeenä kivivillaa. Jos vaihdan puukuitueristeeseen (STEICO flex), tulokset ovat seuraavat:

a: dt = 7.4 h
b: dt = 7.5 h
c: dt = 9.2 h

Ajan siirtymisen lisäksi valmistajat puhuvat myös amplituditekijästä eli siitä, kuinka paljon vaihtelun amplitudi ulkona vaimenee. He ottavat sen (muutos lämpötilassa ulkona)/(muutos lämpötilassa sisällä). Koska mallissani ei ole mukana sisäilmaa, otan (muutos lämpötilassa ulkona)/(muutos lämpötilassa sisäseinän pinnalla). Vaihteluilla on amplituditekijä (kivivilla/puukuitueriste):

a: dt = 140/180
b: dt = 136/180
c: dt = 170/215

Amplituditekijä 215 tarkoittaa, että jos lämpötila vaihtelee 20 °C ylös ja alas ulkona, sisäseinän pinnan lämpötila vaihtelee 0.092 °C (olettaen, että lämmitysjärjestelmä pitää ilman lämpötilan 20 °C:ssa ja että huoneessa on vain luonnollinen konvektio, eli ei lainkaan tuuletinta tms.).

Tässä olen verrannut sisäseinän pinnan lämpötilaa geometriassa a (kivivilla) ja geometriassa c (puukuitueriste):
IhSNfJB.png
Kuvasta voi nähdä, että a:lla on alhaisempi U-arvo (korkeampi lämpötila kohdassa t=0), mutta nopeampi reaktio ja suuremmat lämpötilavaihtelut.

Olen hieman epävarma siitä, miten he ovat mallintaneet huoneen saadakseen aikaan lämpötilan, joka pätee siellä. Se riippuu hyvin paljon siitä, kuinka suuri se on ja millaisia materiaaleja siellä on. Huone, jossa on betonilattia, vie esimerkiksi paljon kauemmin lämmetä kuin jos siinä on puurakenteinen välipohja.

/Anton

• Tykkään
useless ja 1 muu
  • Laddar…
On olemassa melko hyviä lämpötilamittaustietoja smhi:lla (esim. Landvetterin lentokenttä), joissa voi nähdä lämpötilaerot joka päivä monien vuosien ajalta. Ne voi ladata Exceliin, ehkä voisi tehdä realistisen lämpötilavirhen käyrän saadakseen todellisempia arvoja?

• Tykkään
Anton Svensk
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson sanoi:
On olemassa melko hyviä lämpötilamittausdata smhi:lla (esim. Landvetterin lentokenttä), jossa voi nähdä lämpötilaerot joka päivä monen vuoden ajalta. Ne voi ladata Exceliin, ehkä voisi tehdä realistisen lämpötilaerojen käyrän saadakseen todellisempia arvoja?
Ehdottomasti, hyvä idea! Viikon tai ehkä koko kauden simulointi voisi olla mielenkiintoista. Silloin pitäisi pystyä näkemään eroja rakenteiden välillä.

/Anton

• Tykkään
Rabbithole
  • Laddar…
S
Nyt alkaa tulla mielenkiintoisia graafeja! Keep up the good work!

• Tykkään
Anton Svensk
  • Laddar…
Huomioitko, että seinä säteilee lämpöä huoneeseen, kun seinä on lämpimämpi kuin huone (ja päinvastoin)? Se voisi ainakin pienimmällä marginaalilla tasata olosuhteita hieman...

Edit: Huomasin nyt, että laskit jatkuvan sisälämpötilan mukaan. Seuraava askel on varmaankin ottaa huomioon lämmitysjärjestelmän hitaus nähdäksesi, miten sisälämpötila vaihtelee?

useless useless sanoi:
Otitko huomioon, että seinä säteilee lämpöä huoneeseen, kun seinä on lämpimämpi kuin huone (ja päinvastoin)? Se voisi ainakin pienimmällä marginaalilla tasoittaa olosuhteita hieman...

Edit: Huomasin nyt, että lasket vakio sisälämpötilalla. Seuraava askel on kai ottaa huomioon lämmitysjärjestelmän hitaus nähdäksesi, miten sisälämpötila vaihtelee?
En tee sitä, kuten olet huomannut. Ottaakseni huomioon lämmitysjärjestelmän hitauden minun täytyy olettaa, että seinä kuuluu taloon. Olen hieman epävarma, miten valitsen sen parhaiten... Rakennuksen voi ehkä yksinkertaistaa "termiseksi pisteeksi", jolla on määrätty terminen massa ja sitten siirtymäkerroin, jotta lämpö siirtyy seinään ja pois siitä. Sitten voi asettaa lämmönlähteen, joka yrittää pitää lämpötilan termisessä pisteessä valitussa arvossa (20 °C).

Mutta säteilystä puheen ollen uskon kuten sanottu, että vaikutus on marginaalinen, koska pintojen lämpötilojen pitäisi olla niin samanlaisia. Kuten näet edellisen viestin kaavioista, seinän pinnan lämpötila vaihtelee alle puoli astetta, vaikka ulkolämpötila vaihtelee 20 °C.

Suoritan nyt mallia, johon olen tuonut vuoden lämpötilat Upsalasta, yksi datakohta/tunti. Suoritusaika näyttää olevan noin 30 minuuttia tällaiselle mallille, verrattuna joihinkin sekunteihin aiemmissa malleissa.

/Anton

• Tykkään
Rabbithole
  • Laddar…
Siis mitä nörttejä te olette!
Tykkään siitä!
Aion seurata ketjua, koska epäilen, että tämä johtaa muutamiin hyviin peukalosääntöihin, joita voi käyttää itse.

• Tykkään
Anton Svensk ja 1 muu
  • Laddar…
Ymer Ymer sanoi:
Siis mitä nörttejä te olette!
Pidän siitä!
Aion seurata ketjua, koska epäilen, että tämä johtaa muutamiin hyviin perussääntöihin, joita voi käyttää itse.
<3 nörderi

• Tykkään
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.