4 709 lukukertaa ·
8 vastausta
5k lukukertaa
8 vastausta
Laskea energia kanavamuovikatto, eri U-arvo
Hei!
Olen rakentamassa pihan huonetta, 29 neliömetriä Göteborgin seudulla.
En aio tehdä siitä talvieristettyä, mutta kuitenkin mahdollisuuden pitää pakkasvapaana ja lämmittää juhlia varten, kun lisätilaa tarvitaan.
Aion eristää lattian hyvin ja käyttää "syksy-plussa" seinäosia. Kaikki Willab Gardenista.
Nyt kysymykseen:
Olen verrannut 32 mm ja 40 mm, ero on vain u-arvossa 1.1 vs 1.0. Eli melko vähän…
Mutta pelkän katon hinta on + 6800 kr.
Eli melko monta kWh, jos ostaisi enemmän sähköä sen sijaan että investoisi parempaan eristysarvoon.
Olen laskenut muutamia skenaarioita seuraavasti:
u-arvo * lämpötilaero * pinta-ala = tehohäviö.
Tärkeää on, että vaikka lämmittäisin pihan huonetta ympäri vuoden ~20 asteeseen, kestää monta vuotta ennen kuin saavuttaa 6800 kr eli ”säästäisi” kalliimman katon (14 vuotta).
Ajattelenko oikein?
Olen rakentamassa pihan huonetta, 29 neliömetriä Göteborgin seudulla.
En aio tehdä siitä talvieristettyä, mutta kuitenkin mahdollisuuden pitää pakkasvapaana ja lämmittää juhlia varten, kun lisätilaa tarvitaan.
Aion eristää lattian hyvin ja käyttää "syksy-plussa" seinäosia. Kaikki Willab Gardenista.
Nyt kysymykseen:
Olen verrannut 32 mm ja 40 mm, ero on vain u-arvossa 1.1 vs 1.0. Eli melko vähän…
Mutta pelkän katon hinta on + 6800 kr.
Eli melko monta kWh, jos ostaisi enemmän sähköä sen sijaan että investoisi parempaan eristysarvoon.
Olen laskenut muutamia skenaarioita seuraavasti:
u-arvo * lämpötilaero * pinta-ala = tehohäviö.
Tärkeää on, että vaikka lämmittäisin pihan huonetta ympäri vuoden ~20 asteeseen, kestää monta vuotta ennen kuin saavuttaa 6800 kr eli ”säästäisi” kalliimman katon (14 vuotta).
Ajattelenko oikein?
Jäsen
· Stockholms
· 1 555 viestiä
Muista, että paksumpi katto varastaa enemmän valoa, vaikka se onkin vahvempi.
Ajattelen suunnilleen samaa kuin sinä ja kallistun luultavasti ohuemman katon puoleen.
Pohdin myös aurinkopaneelin asentamista, joka puhaltaa sisään lämmintä ilmaa, myös saadakseni tuuletusta viherhuoneeseen.
https://www.clasohlson.com/se/Solventilator-Sunwind-AirPlus-100/p/Pr368016000
Ajattelen suunnilleen samaa kuin sinä ja kallistun luultavasti ohuemman katon puoleen.
Pohdin myös aurinkopaneelin asentamista, joka puhaltaa sisään lämmintä ilmaa, myös saadakseni tuuletusta viherhuoneeseen.
https://www.clasohlson.com/se/Solventilator-Sunwind-AirPlus-100/p/Pr368016000
Meillä on "talviasuttava" terassihuone 32 mm kennolevyllä. Sitä käytetään käytännössä ympäri vuoden asuintilana. Sama lämpötila terassihuoneessa kuin talon muissakin tiloissa, 19°. Mittasin huvin vuoksi lämpötilan eri rakennusosissa tiistaina, kun olin saanut IR-lämpömittarin postissa. Kennolevyn sisäpinta oli melkein saman lämpöinen kuin olohuoneen katto -65 rakennetussa talossamme. Lämpötila mitattiin olevan 18,8° olohuoneen katossa ja 18,0° terassihuoneen katossa. Ulkolämpötila oli silloin +2-3°.
Kiitos,
Olen myös miettinyt, että paksumpi katto = tummempi, mitä emme halua, koska huoneesta tulee pimeä sisäpuolella olevassa tilassa.
Lisäksi Willab Gardenilla on jotain, jota he itse kutsuvat IQ reflexiksi, mikä käytännössä kuulostaa erittäin hyvältä lämpimänä kesäpäivänä... samalla kun ajattelen huhtikuun toukokuun päivää, jolloin aurinkokuorma on korkea mutta lämpötila ulkona matala, silloin HALUAA lämmön auringosta. Sen nimi on "IQ" ja kuulostaa fiksulta... mutta… kröhöm...
Tulen todennäköisesti valitsemaan 32 mm katon, mutta olen edelleen kiinnostunut siitä, olenko laskenut oikein.
Olen myös miettinyt, että paksumpi katto = tummempi, mitä emme halua, koska huoneesta tulee pimeä sisäpuolella olevassa tilassa.
Lisäksi Willab Gardenilla on jotain, jota he itse kutsuvat IQ reflexiksi, mikä käytännössä kuulostaa erittäin hyvältä lämpimänä kesäpäivänä... samalla kun ajattelen huhtikuun toukokuun päivää, jolloin aurinkokuorma on korkea mutta lämpötila ulkona matala, silloin HALUAA lämmön auringosta. Sen nimi on "IQ" ja kuulostaa fiksulta... mutta… kröhöm...
Tulen todennäköisesti valitsemaan 32 mm katon, mutta olen edelleen kiinnostunut siitä, olenko laskenut oikein.
surris
Rakennusveteraani
· Sverige
· 1 692 viestiä
surris
Rakennusveteraani
- Sverige
- 1 692 viestiä
Ajattelet aivan oikein!A.S sanoi:
Hei!
Olen rakentamassa viherhuonetta, 29 neliömetriä Göteborgin alueella.
En aio pitää viherhuonetta "talvikuntoisena", mutta kuitenkin mahdollisuus pitää huone pakkasettomana ja lämmittää sitä, esimerkiksi juhlia varten, kun lisätilaa tarvitaan.
Aion eristää lattian tukirakenteet hyvin ja "syksy-plus" seinäosat. Kaikki Willab Gardenista.
Nyt kysymykseen:
Olen verrannut 32mm ja 40mm, eroa on vain u-arvossa 1.1 vs 1.0. Eli, melko vähän...
Mutta pelkän katon hinta on + 6800kr.
Eli, melko monta kWh jos ostaisi sen sijaan enemmän sähkön lisäeristysarvojen asemesta.
Olen laskenut muutamia eri skenaarioita seuraavasti:
u-arvo * delta.lämpötila * pinta-ala = tehohäviö.
Merkillepantavaa on, että vaikka lämmittäisin viherhuonetta ympäri vuoden ~20 asteeseen, kestäisi monta, monta vuotta ennen kuin päästään 6800kron, eli "laskemaan takaisin" se kalliimpi katto. (14 vuotta)
Ajattelenko oikein?
Hei,boihus123 sanoi:
Se oli hyvä!
Päästää läpi "sopivasti" valoa, en koe häikäisyä kirkkaassa auringonvalossa eivätkä ollenkaan liian tummat talvella.
Eristyskyvyn osalta havaintoni on, että riippumatta siitä, kuinka hyvät katto tai lasit ovat, kylmä ilma vuotaa kaikkien liitosten ja kiskojen ympäri enemmän kuin oletin.
Joten tyytyisin 32 mm:ään, sanoisin.
Kiitos vastauksesta.A.S sanoi:
Hei,
Se meni hyvin!
Päästää läpi ”lagom” määrän valoa, en koe häikäisyä kirkkaassa auringonpaisteessa ja ei todellakaan liian tumma talvella.
Mitä tulee eristyskykyyn, havaintoni on, että riippumatta siitä, kuinka hyvä katto tai lasi on, kylmä ilma vuotaa kaikkien saumojen ja kiskojen ympäriltä enemmän kuin oletin.
Joten tyytyisin 32 mm, sanoisin.
Toinen asia on kondenssi? Aiemmalla terassilla huomasin, että ilma kondensoiti kattoon (silloin oli tavallinen yksinkertainen muovi) ja tippui paljon, ehkä myös puutteellisen ilmanvaihdon takia siinä huoneessa, mutta onko tämä jotain, jota teillä on kokemuksia?
Ei ongelmaa. Sitä ei pitäisi tapahtua, jos on jokin eristetty tyyppi, kuten kanavamuovia.boihus123 sanoi:
Kiitos vastauksesta.
Toinen asia, miten on kondensoitumisen kanssa? Huomasin aikaisemmassa terassilla, että ilma kondensoitui katon pinnalle (silloin käytössä oli tavallinen yksinkertainen muovi) ja vettä tippui paljon. Ehkä se johtui myös tuuletuksen puutteesta siinä ulkotilassa, mutta onko tämä jotain, mitä olette havainneet?
Höyry/lämmin ilma kondensoituu kylmiin pintoihin.
Klikkaa tästä vastataksesi