Hei,
aion tehdä hyllyn, jossa on kaltevat tasot. Tasot kaltevat 20 astetta ja ne pitäisi sahata kulmassa (90 astetta). Ensin ajattelin, että riittää kun laittaa sahaan 20 asteen kallistuksen ja 45 asteen sahauskulman. Mutta ei vain niin, saadaksesi sahauksen kalteville tasoille, päädyin noin 41,5 asteen sahauskulmaan. Se toimii, mutta haluaisin tietää tarkan laskentakaavan.
Joku?

Luonnos tai kuva, saatan olla väsynyt, mutta en pysynyt kärryillä siitä, mitä olet tehnyt?

Uskon, että tämä linkki http://www.youtube.com/watch?v=_CRJsn_pQ7Q voi antaa sinulle käsityksen siitä, miten voit ratkaista ongelmasi. Sinun tapauksessasi laske vain 4-sivuinen kolon. Jos seuraat linkkiä hänen kotisivulleen, siellä on laskettu useampia kulmia varten.

Wikingen sanoi:
Hei kaikki!
Löysin tämän foorumilta jonkin ajan kuluttua: [linkki]

Olen saanut vastauksen mutta haluaisin mielelläni tietää kaavan laskentaan ja lisäksi miten se lyödään laskimeen ;-)
Kaava "kulma sahapöytä" (taulukossa viestissä 23) on:
Matemaattinen kaava: arccos(1 / sqrt(2cos^2α + sin^2α)), liittyen sahapöydän kulmien laskemiseen.
missä alfa on "kaltevuus överliggare"

Granngubben sanoi:
Kaavan "kulma sahapöytä" (taulukossa viestissä 23) on:
[kuva]
missä alfa on "kaltevuus ylälappa"
En ole lukenut ketjua, josta se tulee, mutta nopea vilkaisu kaavaan sanoo, että sitä voidaan yksinkertaistaa hieman. Poista kakkonen Cos-neliön edestä ja korvaa sin-neliö ykkösellä (trig-ykkönen).

Matemaattinen kaava arccos(-√2/(√cos(2x)+3)) ruutupaperilla.
Sama kaava, mutta mielestäni hieman tyylikkäämpi ulkonäkö.

Granngubben sanoi:
Kaava "kulma sahapöytä" (taulukossa viestissä 23) on:
[kuva]
missä alfa on "suurin kaltevuus"
Eikö kulmalla kappaleiden välillä ole mitään merkitystä? Eli jos aiot tehdä esimerkiksi 4-kulmaisen tai 6-kulmaisen?
Vai sekoitanko käsitteitä "kulma sahapöytä" ja "kulma sahapäätä"?

Vai onko minulla yksinkertaisesti vain huonoa onnea ajattelussa, kuten tavallista? :confused:

Viimeksi muokattu:
ullberg
Stefan Bengtsson sanoi:
Har inte vinkeln mellan bitarna någon betydelse?
Jos olen ymmärtänyt viittaukset oikein tässä ketjussa, niin tässä tapauksessa se on kovakoodattu (90 astetta), Mikael L mainitsi siitä jotain. Mutta totta kai, muuten tuo kulma on erittäin olennainen.

/U

Matte_Nörden sanoi:
En ole lukenut ketjua, josta se tulee, mutta nopea vilkaisu kaavaan sanoo, että sitä voidaan hieman yksinkertaistaa. Poista kaksi Cos-neliön edessä ja korvaa sin-neliö ykkösellä (trigonometrian ykkönen).
Kiitos! Se helpottui hieman.
Matemaattinen kaava arccos(1/sqrt(1+cos^2(α))), käytetty 90 asteen kulmassa.
Kaava pätee 90 asteen kulmille.

Viimeksi muokattu:
ullberg sanoi:
Jos olen ymmärtänyt tässä ketjussa mainitut viittaukset oikein, niin tässä tapauksessa se on kovakoodattu (90 astetta), Mikael L mainitsi siitä jotain. Mutta kyllä, muuten tuo kulma on erittäin relevantti.

/U
Aha. Kuten tavallista huonon onnen kanssa siis...;)

ullberg
Stefan Bengtsson sanoi:
Aha. Som vanligt med oturen alltså...;)
No jaa, itse kutsuisin sitä ehkä huomiokyvyksi, mutta jos sinulla on tarve vähätellä itseäsi, niin eihän se ole minun asiani...

/U

Topicissa sanotaan, että keskustelun aiheena on suora kulma.

Ei oikein … Se käy kyllä selväksi, että rätt kulma on se, jota kaivataan.

Laitteessani otsikko on kirjoitettu yhdellä t:llä. RÄT.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.