Aion muurata pienen muurin puutarhaan erottaakseni nurmikon pysäköintialueesta, jossa on hieman korkeuseroa. Mietin, kuinka laskisin, kuinka monta säkkiä muurauslaastia tarvitaan. Olen löytänyt joitain esimerkkejä, jotka perustuvat m2 muuriin. Mutta pienelle muurille, ja jos käyttää saumoja tai täysaumaa, jos lasketaan mukaan laasti yläkiville jne.
Jos murtukia ei ole, tehdäänkö saumoja vai täysaumaa??

Muurini rakennetaan Leca-harkko 190x190x590 Pituus 420cm, Korkeus 3 kerrosta plus yläkivi, joten käytännössä lasketaan 4 kerrosta. Joten yhteensä minun pitää muurata 4 x 4,2m kerrosta.

K
Aiotko muuraa kaiken samana päivänä? Ja miten aiot sekoittaa laastin, käsin vai tombolalla?

K kniv sanoi:
Aiotko muurata kaiken samana päivänä? Ja miten aiot sekoittaa laastin, käsin vai tombola?
Kyllä, kaikki samana päivänä. Mahdollisesti teen yläkiven myöhemmin.

On tombola, mutta myös isompi käsikäyttöinen sekoitin. Määrät eivät tule olemaan äärimmäisiä, joten luultavasti on helpointa sekoittaa sekoittimella 1-2 säkkiä kerrallaan.

K
Sekoittelin 2 säkkiä kerrallaan tombola, ja muurasin tiilisaumat sekä pystysaumat. Älä tee täysisaumaa mutta ei myöskään pelkkä saum.. Jotain siltä väliltä 😂 Muuri oli 1,8m + 2,4m, ja 7 kiveä korkea. Kului 9 säkkiä laastia, luulen että niin oli.

• Tykkään
mojjen
  • Laddar…
K
Muurattiin lisäksi eco blockien kanssa, ja täytettiin ontelot pystysuoralla raudoituksella ja betonilla. Näin siitä tulee huomattavasti vakaampi. Siihen kului 12 säkkiä karkeabetonia.

• Tykkään
mojjen
  • Laddar…
K kniv sanoi:
Sekoittelin 2 säkkiä kerrallaan tombola, ja muurailin lankoja sekä pystysaumoja. Ei ihan täytesauma mutta ei pelkkä lanka.. Jotain siltä väliltä 😂 Muuri oli 1,8m + 2,4m, ja 7 kiveä korkea. Kului 9 säkkiä laastia luulen.
Silloin minun pitäisi pärjätä noin puolella. Ostamalla 5 säkkiä niiden pitäisi riittää. Jos ei ihan riitä, se jää ylikiveen, joten voin pitää taukoa siellä:)

K kniv sanoi:
Muurattiin eco-blockeilla lisäksi, ja täytettiin kolot pystysuuntaisella raudoituksella ja betonilla. Näin siitä tulee huomattavasti vakaampi. Siihen meni 12 säkkiä karkeabetonia.
Ehdottomasti hyvä idea korkealle. Omani on vain 3 kerrosta, joista hieman yli yksi on maan alla:)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.