Hei!

Minulla on takka, johon oli tullut jotain alas savupiipusta ja sulanut savutorven ympärille. Koko talossa haisi palanut muovi. Epäilen harakoita. Savutorvi oli tiivistetty savupiippuun kivivillalla. Se likaantui myös, joten puhdistin torven ja ajattelin vaihtaa tiivisteet. Nyt minulla sattuu olemaan erä lasivillaa (isover g3 touch) autotallissa, enkä oikein haluaisi hankkia vielä erää kivivillaa, jos sen voi välttää. Lasivillalla on EU-luokka A1, mutta muistaakseni kivivillalla on korkeampi lämmönkestävyys. Voinko käyttää lasivillaa vai aiheutanko sillä tulipalon?

Kuva torvesta ennen puhdistusta ja sen jälkeen.

Puhdistettu savupiippu, jota ympäröi vanha kivivillaeristyslaatta; tummunut pinta kertoo sulaneen materiaalin oleskelusta. Kuva näyttää savupiippuun liitetyn savuhormin, jossa on savun ja nokeen jälkiä ennen puhdistamista.
 
gedi gedi sanoi:
Hei!

Minulla on takka, jossa jotain oli tullut alas savupiipusta ja sulanut savupiipun ympärille. Koko talossa haisi palanut muovi. Epäilen naakkoja. Savupiippu oli tiivistetty kivivillalla hormia vasten. Se likaantui myös, joten puhdistan putken ja ajattelin vaihtaa tiivisteen. Minulla sattuu olemaan tukku lasivillaa (isover g3 touch) autotallissa, enkä oikeastaan halua ostaa kivivillaa, jos sitä voi välttää. Lasivillalla on EU-luokka A1, mutta muistaakseni kivivilla kestää korkeampia lämpötiloja. Voinko käyttää lasivillaa vai aiheutanko sillä palovaaran?

Kuva putkesta ennen ja jälkeen puhdistuksen.

[kuva] [kuva]
Tein yksinkertaisen kokeen: pidin lasivillatussua sytkärin päällä. Se ei syttynyt palamaan (juuri kuten paloluokka osoittaa), mutta se muovautui. Joten jos tulee tarpeeksi kuuma, se ei siis pidä tiivistä. Tämä riittää syyksi hankkia oikea kivivilla.
 
  • Tykkään
Ingenjören
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.