Hei,

Minulla on kaiteena laminoituja lasilevyjä puristinkiinnikkeissä, jotka asennettiin noin 7 vuotta sitten. Yksi lasilevy viistokaton kohdalla on kiinni vain toiselta puolelta, ja oletan, että levy liukui paikaltaan tärinän vuoksi tuulisena viikonloppuna.

Sen jälkeen kiristin puristinkiinnikkeitä todella tiukasti, ja kiristämiseen oli melkoisesti varaa. Oletan, että puristinkiinnikkeiden kumi deformoituu/kuivuu ajan myötä. Koska en ollut ajatellut jälkikiristämistä, oli puhdasta tuuria, ettei mitään tapahtunut. Nyt mietin, pitäisikö rakenteeseen tehdä muutoksia ja laittaa jotain alle, vai riittääkö tekemäni jälkikiristys. Nyt levyt ovat tiukasti paikallaan, mutta en halua ottaa riskiä, että jokin levy liukuu taas paikaltansa.

Lopuksi haluaisin kysyä, voiko noin 8 mm laminointulasi levyä hioa jollain kätevällä tavalla, sillä se vahingoittui kulmasta noin 1 cm, ja ajattelin hioa/pyöristää/tasata sen.

Ystävällisin terveisin,
Bambi

D
Monet kiinnityspihdit (nykyään) sisältävät turvasokkalin estääkseen tämän tapahtumisen. Googlettamalla "glass clamps security pin" näet, miten ne toimivat. Mutta tällaisten kiinnikkeiden asentaminen on tietenkin selvästi monimutkaisempaa.

• Tykkään
Bambi
  • Laddar…
Hei,

Etsin siitä hieman ja näin itse tikun, mutta poraako lasilevyt sitten millimetrin tarkkuudella ja puristaa tikun päät puristuskiinnikkeeseen?

Ystävällisin terveisin
Bambi

D
Monissa puristuskiinnikkeissä on siis "pidike" tangolle suunnilleen keskellä sitä osaa, joka pitää lasipintaa, kuten voit nähdä tässä:

Hopeaklämma lasille, jossa on kaksi ruuvia lasipinnan kiinnittämiseen ja keskellä pidikepiste.
Täytyy siis porata reikä lasiin. Kun lasi on jo paikallaan, on aika helppoa irrottaa yksi kiinnike kerrallaan ja merkitä reiän oikea sijainti. Lasin poraaminen on sitten mielestäni lasimestarin tehtävä (vaatii ainakin, että lasi on ainoastaan laminoitu eikä karkaistu uskoakseni).

Tämä on relevanttia, kun lasi on asennettu "ulkopuolelle" niin, että se voi pudota, jos irtoaa. Jos kaide asennetaan "pystysuorasti yläpuolelle" lasi putoaa korkeintaan jonkin verran.

Hiomisen osalta lasimestari tekee sen helposti, kunhan lasi ei ole karkaistu.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkään
Bambi
  • Laddar…
Hei ja kiitos.

Kuva näytti selvästi, mutta mittaus on silti erittäin tarkkaa, jos ei halua liian suurta reikää ja paljon väljää tappi/reikä. Meillä on kaide, joka seisoo lattialla, eikä siinä ole ongelmaa, mutta tämä roikkuu portaan ulkopuolella ja sitten hieman portaan jälkeen. Ajattelin hetken kiinnittää pieniä pysäytyspaloja samasta materiaalista kuin "trappchassi", mutta ei se ole kovin kaunis, sitten mietin tee-se-itse-ratkaisua kuten tämä tappi ja se olisi varmasti turvallinen, mutta kysymys kuuluu, onko se todella tarpeellista?

Onhan kehitetty uusia puristinkiinnikkeitä tapilla erilaisten ongelmien takia, mutta eikö suurin ongelma ole puristinkiinnikkeiden kiristäminen uudelleen (kuivumisen/deformoituvan kumin vuoksi) ja rakennuttajille jne. ei ole usein mahdollista muistaa rakennuksia ja portaita ja kiristää uudelleen vuoden kuluttua.

Eikö minun kiristäminen ja säännölliset tarkastukset riitä? Ymmärrän, että täyteen vastaaminen on teille vaikeaa, mutta voisitteko jakaa minulle mielipiteenne siitä :)

Lopuksi haluaisin tietää, mikä on kohtuullinen hinta vaurioituneen kulman hiomisesta, jos otan levyn mukaani lasiliikkeeseen?

Ystävällisin terveisin,
Bambi

D
Eihän se haittaa, jos lasiin tekee hieman suuremman reiän kuin tikku, sillä se on kuitenkin piilossa kiinnityksen alla. Tikku ei normaalisti pidä lasia, vaan on siellä turvatoimena siltä varalta, että kiinnitystoiminto pettää.

Luulen, että olet oikeassa, kun arvelet, että suurimmat ongelmat kiinnikkeissä (tai suurin syy, miksi halutaan turvatappia) ovat kaupallisissa kiinteistöissä, missä ei haluta miettiä lasin/kiinnikkeiden tarkastamista.

En tiedä, miltä portaikkosi näyttää, mutta on olemassa toinenkin tyyppi kiinnikkeitä, jotka asennetaan lasin alakulmiin ja estävät lasia liukumasta alaspäin, jopa ilman ylimääräistä tappi. Mutta parin lisäkiinnikkeen asentaminen saattaa näyttää oudolta ja jos siirtää olemassa olevia alempia, se saattaa jättää rumia reikiä tolppiin.

Metallinen lasikiinnike, jossa kaksi ruuvia alareunassa, käytetään lasin kiinnittämiseen paikoilleen turvallisuusvarmistuksena.
Kun kyse on lasin reunojen hionnasta, luulisin, että maksaisit noin sata euroa tai pari, ellei lasimestarilla ole jonkinlaista minimiveloitusta tai aloituskustannusta.

• Tykkään
Bambi
  • Laddar…
Kiitos, mitä vastaus :)

Luulen, että suurin riski on juuri se levy, joka on jo pudonnut, koska se pysyy kiinni vain yhdellä kiinnikkeellä alareunasta kattotason takia vinoon sahauksen vuoksi. Levy on kolmionmuotoinen, ja voisin itse asiassa vaihtaa sen kiinnikkeen sellaiseen kulmakannakkeeseen, koska reiät eivät näy niin hyvin tai niitä voi tasoittaa ja maalata. Turvallisuus on kuitenkin tärkeintä.

Nyt tuntuu, että minulla on hieman käsitys tästä ja miten jatkan eteenpäin, kiitos avusta.

Ystävällisin terveisin
Bambi

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.