Heippa. Olen uusi ryhmässä ja tarvitsen apua.
Ostin talon, joka on jossain määrin noin 200 vuotta vanha. Paljon hauskaa on tapahtunut matkan varrella, ja nyt viimeksi alkoi putoamaan lämpöeristettä savupiippuun.

Se on vanha tiilinen savupiippu, johon on vedetty putki. Ensin valettu vaakasuorasti savupiippuun, sitten asetettu putki pystysuorasti johtamaan savun ulos.

Alhaalla putken kohdalla ei ole enää tiivistettä, joten sinne putoilee lämpöeristettä.

Ajattelin tiivistää sen tulenkestävällä massalla, mutta heti kun yritän painaa sitä melko suureen rakoon, putoaa lisää lämpöeristettä.

Kysymys on, pitäisikö minun yrittää tyhjentää kaikki ennen tiivistämistä (kuinka paljon siellä voi olla) vai pitäisikö minun jatkaa yrittämistä tiivistää tulenkestävällä massalla, joka sekoittuu melkoisesti lämpöeristeeseen?

Olen täysin osaamaton tässä asiassa ja voin kuvitella, että ratkaisu on melko ilmeinen, mutta haluan kysyä ennen kuin ryhdyn johonkin, mitä en ymmärrä.

Yritän liittää videon, jossa sokkona kuvaan ylös putkeen

Pannkit ei ole varmaan ratkaisu. Käytä paksua sekoitettua tulenkestävää laastia kunnollisina määrinä, paina se ylös ja tasoita sitten. Tulenkestävää savilaastia voit käyttää käsillä ilman ongelmia.

Eikö letku pitäisi mennä ulkopuolelle sen liitoksen?
Miltä se näyttää toisessa päässä ylhäällä piipun kohdalla, voi olla että letku on kutistunut lämmön vuoksi, joten riittää kun löysää sen ja yrittää saada koko letkun alas piippuun ulkopuolelle alaosaan liitoksen.

T tracker sanoi:
Eikö letku pitäisi mennä ulkopuolelta sen liitoksen?
Miltä se näyttää toisessa päässä ylhäällä savupiipun luona, voi olla että letku on kutistunut lämmöstä, joten riittää että löysäät sen ja yrität saada koko letkun savupiippuun ulkopuolelta alaosaan liitoksen.
Jos ymmärrän sinua oikein, se on siis kutistunut pituussuunnassa?
Näyttää ihan loogiselta kun katson sitä, enkä näe mitään vanhan tiivistyksen jälkiä.

Sain eilen fiiliksen ja laitoin reilusti pannukittiä väliin ja sitten levitin lisäkerroksen saumakohtaan. Katso kuva.

Toivottavasti tämä kestää koepaineistuksen tällä viikolla.
Mahdollisesti lisään vähän vielä, koska sitä jäi yli ja en usko että haittaa on hieman paksummasta pannukitistä.

Ylhäällä se on hyvin kiinni valutettu

Siinä on valunut ulos noin Willys-pussillinen lämpökuliittia.
Onko pakko murtaa betoni ylhäällä ja täyttää yhtä paljon kuin aiemmin?

• Musta tiivistemassa levitetty betoniseinän syvennykseen, mahdollisesti pannukitin korjaustyö.
G guggen sanoi:
Pannkit ei ole ratkaisu. Käytä paksua sekoitettua tulenkestävää laastia kunnollisina määrinä, jotka painat ylös ja sitten tasoitat.
Tulenkestävää savilaastia voit käyttää käsin ilman ongelmia.
Kiitos vinkistä! Tein juuri kuten sanoit, mutta käytin itse asiassa pannkittiä, koska paikallinen nuohooja suositteli juuri sitä ja olin jo ostanut.

Luulen, että siitä tuli aika ok, saatan ehkä laittaa vähän lisää, osittain päästäkseni eroon lopusta, mutta myös siksi, että en usko sen haittaavan, jos kerros on vähän paksumpi.

Näyttääkö se hyvältä?
Savupiipun putki, jossa on kerros pannukittiä; työn jälki arvioitavana lisäkerroksen tarpeen arvioimiseksi. Savupiipun sisäpuoli, johon on levitetty pannukittiä. Pinnalle jäänyt mustia kitin jäämiä. Hormin sisäpinta käsitelty pannakittillä; pinnassa mustaa kiiltoa ja epäsäännöllistä kerrostumaa. Seinät likaiset ja halkeilleet.

Normaalisti käytetään tapaa ja muurataan kiinni stossi, johon putki on kiinnitetty, tai valetaan se kokonaan kiinni. Tuntuu siltä kuin se ei olisi koskaan aiemmin ollut kunnolla kiinnitetty. Pannukitti toimii varmasti myös hyvin. Jos sinun täytyy lisätä, se riippuu siitä, kuinka paljon täytettä siinä on, ja se on vaikea tietää. Minä varmasti kapuaisin ylös ja katsoisin, kun sää paranee.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.