Hej!

Vi har köpt ett hus (ej flyttat in) där vi har ett sovrum i källaren idag som har vattenburen golvvärme och klinkergolv.

Här pratar vi om att försöka få in laminat eller parkett.

När vi för ett tag sen pratade med besiktningsmannen sa nämnde vi detta och enligt honom skulle det vara ok så länge man har igång golvvärmen. Men är det verkligen så?

Jag vet inte hur plattan ser ut just nu. Inte heller exakt vad som gjorde för underarbetes när värmen lades in.
Huset är ett sutteränghus, byggt 1962.
I besiktningsprotokollet står det:
”Grundkonstruktion: Källare med betongplatta på mark, ytskikt av klinker och målade ytor. Grundmurar av betong, invändigt putsade och målade”

Blir bara med snurrig ju mer jag läser om fukt och fuktvandring. Golvvärmen lades in för 9-10 år sedan och det gav inga förhöjda fuktvärden vid besiktning.

Huset är också dränerat -05. Om detta står det:
Källarens utvändiga fuktskydd renoverades med nya dräneringsslangar och dagvattenrör till stenkista, samt fuktskyddsmatta med utvändig isolering mot grundmurar.

Hela huset har också ftx-ventilation Installerat också samt bergvärme. Om detta har någon betydelse.

Kan någon hjälpa mig hur jag ska tänka här. Och vad behöver jag ta reda på?

BirgitS
Oletteko harkinneet kokolattiamattoa sen sijaan?
Onhan olemassa sellaisia, jotka on tehty kellareihin, joissa on kosteusriski.

Voiko myyjältä kysyä, millaisia pohjatöitä tehtiin lattialämmityksen yhteydessä?
Useimmat ovathan ystävällisiä ja vastaavat muutamaan kysymykseen.

Laminaattilattiat tuntuvat helposti kylmiltä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.