2 883 lukukertaa ·
14 vastausta
3k lukukertaa
14 vastausta
laminaatti kellarikerroksen lattialla.
hei siellä, poikani ajatteli asentaa laminaatin kellarin lattialle. mikä alusta hänen pitäisi käyttää? se onhan betonilattia, platon, foam laminaatti siinä järjestyksessä? onko olemassa foamia, joka myös tekee siitä lämpimämmän kävellä? se on kuitenkin kellarissa. kiitos vinkeistä.
Talo -60-luvulta ja ilman kosteutta lattioissa.
On samankaltaiset lattiat, sekä laminaatti että viilu, kellarissa.
Ne on asetettu muovin päälle, ja vaahtomuovi päällä yhdessä osassa, sekä myös alusvaahto integroidulla muovikalvolla alla, katso linkki.
https://www.k-rauta.se/produkt/unde...lex-3mm-11x30m-33m-med-angsparr/6418741340028
On samankaltaiset lattiat, sekä laminaatti että viilu, kellarissa.
Ne on asetettu muovin päälle, ja vaahtomuovi päällä yhdessä osassa, sekä myös alusvaahto integroidulla muovikalvolla alla, katso linkki.
https://www.k-rauta.se/produkt/unde...lex-3mm-11x30m-33m-med-angsparr/6418741340028
Silloin voit kuitenkin olettaa, että se on todennäköisesti eristämätön lattia. Silloin kannattaa rakentaa mekaanisella ilmanvaihdolla. Passiivinen ilmanvaihto, eli että laitetaan vain Platon-matto tai vastaava pohjalle, asennetaan lattia ja tuuletetut listat, ei suositella vanhempiin taloihin. Sitä tulisi käyttää ensisijaisesti uusrakennuksissa.
Se on kuitenkin paljon parempi kuin lattian laittaminen suoraan betonille. Sitä ei pitäisi tehdä missään olosuhteissa. Mekaaninen rakentaminen on huomattavasti ajallisesti ja taloudellisesti vaativampaa kuin passiivinen, joten epäilen, että useimmat valitsevat kuitenkin tämän keskitien...
Lue hieman näiltä sivuilta. Valitsin järjestelmän Fuktspärrteknikiltä, mutta käytännössä ei ole suoraa eroa:
Platon Gulv » Isola AB
Ventilerade golv mot mögel och radon - Fuktspärr golv - Fuktspärrteknik (fuktsparrteknik.se)
Se on kuitenkin paljon parempi kuin lattian laittaminen suoraan betonille. Sitä ei pitäisi tehdä missään olosuhteissa. Mekaaninen rakentaminen on huomattavasti ajallisesti ja taloudellisesti vaativampaa kuin passiivinen, joten epäilen, että useimmat valitsevat kuitenkin tämän keskitien...
Lue hieman näiltä sivuilta. Valitsin järjestelmän Fuktspärrteknikiltä, mutta käytännössä ei ole suoraa eroa:
Platon Gulv » Isola AB
Ventilerade golv mot mögel och radon - Fuktspärr golv - Fuktspärrteknik (fuktsparrteknik.se)
No, jos aiot käyttää Platon-mattoa, sen pitäisi olla tuuletettu. Ilman tuuletusta voit yhtä hyvin käyttää linkittämääni vaahtoa. Ja jos lattia on puhdistettu ennen asennusta, eikä siellä ole orgaanisia aineita, mitään ei voi tapahtua, jos siitä tulee tiivis.M mojjen sanoi:Silloin voit kuitenkin olettaa, että lattia on todennäköisesti eristämätön. Siinä tapauksessa sinun pitäisi rakentaa mekaanisella ilmanvaihdolla. Passiivista ilmanvaihtoa, eli Platon mattoa tai vastaavaa, lattian alla ja tuuletettuja listoja, ei suositella vanhempiin taloihin. Se pitäisi käyttää pääasiallisesti uudisrakennuksissa. Se on kuitenkin paljon parempi kuin laittaa lattia suoraan betonille. Tätä ei pitäisi missään olosuhteissa tehdä. Mekaaninen rakentaminen on huomattavasti aikaa vievämpää ja kalliimpaa kuin passiivinen, joten epäilen, että useimmat valitsevat kuitenkin tämän keskiväylän...
Tietenkin tuuletettu Platonin kanssa. Puhuin valinnasta passiivisen tuuletuksen ja aktiivisen, eli mekaanisen tuulettimen välillä.A AndersS sanoi:
Olen erittäin skeptinen tiiviin foamin asentamiseen eristämättömälle kellarilattialle. Kaiken, mitä olen ymmärtänyt, mukaan tämäntyyppisessä lattiassa pitäisi olla ilmarako. En ole kuitenkaan rakentaja, suurin osa tiedoistani perustuu omaan syvälliseen tutkimukseeni. On todennäköisesti muita, jotka voivat vastata paremmin, onko foam ok asentaa suoraan betonia vasten. Oma neuvoni on kuitenkin ei...
On kokemusta, kun vaihdoin yhden lattian, koska teimme viemäriremontin ja vaihdoimme osan putkesta kellarin käytävässä. Lattia siellä oli muovia, joka tiivisti, vaahtoa ja sitten fanerilattia (ei hiottava), joka otettiin pois noin 15 vuoden kuluttua. Ei ollut eroa lattian alla verrattuna aikaan, jolloin asensin lattian. Uusi on laminaatti linkitetyllä aluslattialla. Aluslattian täytyy olla tiivis eikä yhtään kosteutta, mutta sen tarkistaa teippaamalla muovia pinnan päälle ja jättämällä se paikalleen jonkin aikaa. On monia erilaisia teorioita ja kirjoituksia, jotka käsittelevät kaikkia mahdollisia olosuhteita. Joten on itse arvioitava, mikä koskee omaa taloa.M mojjen sanoi:Tietenkin tuuletettiin Platonin kanssa. Kirjoitin valinnasta passiivisen ja aktiivisen, eli mekaanisen tuulettimen, välillä. Olen todella skeptinen tiiviin vaahdon asettamisesta eristämättömälle kellarilattialle. Kaikki, mitä olen löytänyt, viittaa siihen, että tällainen lattia tarvitsee ilmarakoa. En kuitenkaan ole rakentaja, vaan suurin osa tiedoista löytyi omalla syväsukelluksellani. Joten varmasti on muita, jotka voivat paremmin vastata siihen, onko vaahdon laittaminen suoraan betoniin ok. Neuvoni on kuitenkin ei...
Hei kaikille! Kiitos teille kaikille, jotka olette vastanneet kysymykseeni laminaatista. Sain nyt vastausta pojalta, että kellarikerroksen lattiassa on klinkkeriä, joten hän ajatteli laittaa laminaatin sen päälle, jotta se olisi hieman lämpimämpi. Onko se hyvä idea tehdä niin?
En usko niin. Helpoin tapa on laittaa terassimatto, kun sen laittaa suoraan betoniselle kellarilattialle, se ei kylmene, vaikka kävelisi paljain jaloin.L L-E oved sanoi:
Saatavilla on myös kokolattiamattoja, jotka on tarkoitettu sijoitettaviksi kellarilattioille, joten se voi ola vaihtoehto.K Kurtivan sanoi:
Laminaatti on mielestäni osittain liian tiivis suoraan laatoille* asennettavaksi ja lisäksi uskon, ettei se lämmitä erityisesti.
* Tulkitsee, että lattia ei ole eristetty ja lämmitetty.
Kyllä, se toimii ja katso aikaisempi viestini koskien foamia.L L-E oved sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi