hei siellä, poikani ajatteli asentaa laminaatin kellarin lattialle. mikä alusta hänen pitäisi käyttää? se onhan betonilattia, platon, foam laminaatti siinä järjestyksessä? onko olemassa foamia, joka myös tekee siitä lämpimämmän kävellä? se on kuitenkin kellarissa. kiitos vinkeistä.
 
Åsa Lund
Laminaatti on kylmempi kävellä kuin parketti.
 
Jos se on vanha eristämätön laatta, platon tai vastaava, jossa on ilmanvaihto, mieluiten mekaaninen.. (Käytin blacklinea dörkenistä. Halvempi kuin platon. Myydään hornbaschissa
 
  • Tykkään
L-E oved
  • Laddar…
Valitettavasti en tiedä, milloin talo on rakennettu, luultavasti 70-luvulla. Joten en tiedä, millainen betonilaatta se on.
 
Åsa Lund Åsa Lund sanoi:
Laminaatti on kylmempi kävellä kuin parketti
kysymys, jonka esitin, oli mikä alusta pitäisi olla, kun aiotaan asentaa laminaatti, jotta se olisi ehkä hieman lämpimämpi.
 
  • Tykkään
L-E oved
  • Laddar…
Silloin voit kuitenkin olettaa, että se on todennäköisesti eristämätön lattia. Silloin kannattaa rakentaa mekaanisella ilmanvaihdolla. Passiivinen ilmanvaihto, eli että laitetaan vain Platon-matto tai vastaava pohjalle, asennetaan lattia ja tuuletetut listat, ei suositella vanhempiin taloihin. Sitä tulisi käyttää ensisijaisesti uusrakennuksissa.

Se on kuitenkin paljon parempi kuin lattian laittaminen suoraan betonille. Sitä ei pitäisi tehdä missään olosuhteissa. Mekaaninen rakentaminen on huomattavasti ajallisesti ja taloudellisesti vaativampaa kuin passiivinen, joten epäilen, että useimmat valitsevat kuitenkin tämän keskitien...

Lue hieman näiltä sivuilta. Valitsin järjestelmän Fuktspärrteknikiltä, mutta käytännössä ei ole suoraa eroa:
Platon Gulv » Isola AB
Ventilerade golv mot mögel och radon - Fuktspärr golv - Fuktspärrteknik (fuktsparrteknik.se)
 
  • Tykkään
L-E oved
  • Laddar…
M mojjen sanoi:
Silloin voit kuitenkin olettaa, että lattia on todennäköisesti eristämätön. Siinä tapauksessa sinun pitäisi rakentaa mekaanisella ilmanvaihdolla. Passiivista ilmanvaihtoa, eli Platon mattoa tai vastaavaa, lattian alla ja tuuletettuja listoja, ei suositella vanhempiin taloihin. Se pitäisi käyttää pääasiallisesti uudisrakennuksissa. Se on kuitenkin paljon parempi kuin laittaa lattia suoraan betonille. Tätä ei pitäisi missään olosuhteissa tehdä. Mekaaninen rakentaminen on huomattavasti aikaa vievämpää ja kalliimpaa kuin passiivinen, joten epäilen, että useimmat valitsevat kuitenkin tämän keskiväylän...
No, jos aiot käyttää Platon-mattoa, sen pitäisi olla tuuletettu. Ilman tuuletusta voit yhtä hyvin käyttää linkittämääni vaahtoa. Ja jos lattia on puhdistettu ennen asennusta, eikä siellä ole orgaanisia aineita, mitään ei voi tapahtua, jos siitä tulee tiivis.
 
  • Tykkään
L-E oved
  • Laddar…
A AndersS sanoi:
Ei, jos aiot asentaa platonin, sen pitäisi olla tuuletettu.
Ilman tuuletusta voit yhtä hyvin käyttää linkittämääni foamea.
Ja että lattia on puhdistettu ennen asennusta, jos ei ole mitään orgaanista ainetta, ei voi tapahtua mitään, jos se on tiivis.
Tietenkin tuuletettu Platonin kanssa. Puhuin valinnasta passiivisen tuuletuksen ja aktiivisen, eli mekaanisen tuulettimen välillä.
Olen erittäin skeptinen tiiviin foamin asentamiseen eristämättömälle kellarilattialle. Kaiken, mitä olen ymmärtänyt, mukaan tämäntyyppisessä lattiassa pitäisi olla ilmarako. En ole kuitenkaan rakentaja, suurin osa tiedoistani perustuu omaan syvälliseen tutkimukseeni. On todennäköisesti muita, jotka voivat vastata paremmin, onko foam ok asentaa suoraan betonia vasten. Oma neuvoni on kuitenkin ei...
 
  • Tykkään
L-E oved
  • Laddar…
M mojjen sanoi:
Tietenkin tuuletettiin Platonin kanssa. Kirjoitin valinnasta passiivisen ja aktiivisen, eli mekaanisen tuulettimen, välillä. Olen todella skeptinen tiiviin vaahdon asettamisesta eristämättömälle kellarilattialle. Kaikki, mitä olen löytänyt, viittaa siihen, että tällainen lattia tarvitsee ilmarakoa. En kuitenkaan ole rakentaja, vaan suurin osa tiedoista löytyi omalla syväsukelluksellani. Joten varmasti on muita, jotka voivat paremmin vastata siihen, onko vaahdon laittaminen suoraan betoniin ok. Neuvoni on kuitenkin ei...
On kokemusta, kun vaihdoin yhden lattian, koska teimme viemäriremontin ja vaihdoimme osan putkesta kellarin käytävässä. Lattia siellä oli muovia, joka tiivisti, vaahtoa ja sitten fanerilattia (ei hiottava), joka otettiin pois noin 15 vuoden kuluttua. Ei ollut eroa lattian alla verrattuna aikaan, jolloin asensin lattian. Uusi on laminaatti linkitetyllä aluslattialla. Aluslattian täytyy olla tiivis eikä yhtään kosteutta, mutta sen tarkistaa teippaamalla muovia pinnan päälle ja jättämällä se paikalleen jonkin aikaa. On monia erilaisia teorioita ja kirjoituksia, jotka käsittelevät kaikkia mahdollisia olosuhteita. Joten on itse arvioitava, mikä koskee omaa taloa.
 
  • Tykkään
L-E oved ja 1 muu
  • Laddar…
Hei kaikille! Kiitos teille kaikille, jotka olette vastanneet kysymykseeni laminaatista. Sain nyt vastausta pojalta, että kellarikerroksen lattiassa on klinkkeriä, joten hän ajatteli laittaa laminaatin sen päälle, jotta se olisi hieman lämpimämpi. Onko se hyvä idea tehdä niin?
 
L L-E oved sanoi:
Hei kaikille! Kiitos, että vastasitte kysymykseeni laminaatista, ja kiitos paljon kaikille. Sain nyt vastauksen pojalta, että kellarikerroksessa on klinkkeriä, joten hän ajatteli laittaa laminaattia sen päälle, jotta se olisi hieman lämpimämpi. Onko se hyvä tehdä niin?
En usko niin. Helpoin tapa on laittaa terassimatto, kun sen laittaa suoraan betoniselle kellarilattialle, se ei kylmene, vaikka kävelisi paljain jaloin.
 
  • Tykkään
L-E oved
  • Laddar…
K Kurtivan sanoi:
En usko niin. Helpoin tapa on laittaa terassimatto, kun sellaisen on laittanut suoraan betonilattiallemme kellarissa, niin se ei kylmene, vaikka kävelisit paljain jaloin.
Saatavilla on myös kokolattiamattoja, jotka on tarkoitettu sijoitettaviksi kellarilattioille, joten se voi ola vaihtoehto.
Laminaatti on mielestäni osittain liian tiivis suoraan laatoille* asennettavaksi ja lisäksi uskon, ettei se lämmitä erityisesti.

* Tulkitsee, että lattia ei ole eristetty ja lämmitetty.
 
  • Tykkään
L-E oved
  • Laddar…
Laita Platonmatto, solumuovi ja sitten laminaatti. Lattia ei tule lämpimäksi. Mutta hieman lämpimämpi kuin kivilattia.

Jos haluatte lämpimiä lattioita, kokolattiamatto on se, mikä toimii.
 
  • Tykkään
L-E oved
  • Laddar…
L L-E oved sanoi:
Hei kaikille! Kiitos kaikille, jotka vastasitte kysymykseeni laminaatista. Sain nyt pojalta vastauksen, että kellarikerroksessa on klinkkerilattia, joten hän ajatteli laittaa laminaatin sen päälle, jotta se olisi vähän lämpimämpi. Onko hyvä tehdä niin?
Kyllä, se toimii ja katso aikaisempi viestini koskien foamia.
 
  • Tykkään
L-E oved
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.