Rakennan parhaillaan kylpyhuonetta kellariin. Olen asentanut kaakelit seinille ja kosteuseristänyt kaiken jne. Mutta nyt tajusin, että ehkä ei pitäisi pitää lattialämmitystä päällä, kun asennan klinkkerit puolilämpimälle lattialle. Kiinnitysaine saattaa kuivua nopeammin kuin se kovettuu. Minulla on 10 cm betonilaatta, jossa putki on upotettu noin keskelle. Suljin eilen (maanantaina) iltapäivällä sen piirin, joka menee lattiaan, johon aion laatoittaa. Lattia tuntuu nyt kylmältä ja suunnitelmana on aloittaa huomenna illalla töiden jälkeen.

Niin kauan kuin ulkona on kesäisiä lämpötiloja, piirin pitäminen poiskytkettynä käy päinsä. Mutta jos ulkona tulee erittäin kylmä, minun on avattava se uudelleen, ainakin ettei se jäätyisi. Lämpöpumppu lähettää lämpimämpää vettä mitä kylmempää ulkona on, joten juuri nyt se on noin 30 astetta. Suunnitelmana on asentaa klinkkerit huomenna illalla (keskiviikkona). Perjantai-iltana suoritan saumauksen. Pidän lattian kevyesti kosteana muutaman päivän ajan.

Mutta kuinka kauan minun täytyy odottaa, ennen kuin voin kytkeä lämmityksen takaisin päälle?

Aloittelijakysymys:
Mistä kosteudesta on kyse, kun asennetaan kosteussulku kylpyhuoneeseen kellarissa? Ulkoapäin tuleva kosteus vai sisäpuolelta tuleva kosteus? Kaikkien kirjoitusten huomioon ottaen liian tiiviisti rakentamisesta kellarissa, josta seuraa kosteusongelmia ja homeongelmia kuten oleskelutiloissa ja vastaavissa?

Kysymys on minun tapauksessani puhtaasti akateeminen, sillä kellarini koostuu yhteen hitsatusta laatikosta, jonka tilavuus on yksi kuutiometri.

Tapauksessani kosteus tulee sisältäpäin, koska kylpyhuone on irrallaan olevaa kellariseinää vasten. Eli seinää vasten ei ole maata. Joten kellarista kirjoittaminen oli oikeastaan aivan tarpeetonta. Se voisi yhtä hyvin olla ullakolla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.