3 468 lukukertaa ·
11 vastausta
3k lukukertaa
11 vastausta
Ladottu uusi tukimuuri kellarin rappusille, kosteussuojakysymyksiä
Hei!
Olen muurannut uuden tukimuurin kellarin portaille talon viereen lecaharkoista. Olen myös slammannut seinän samalla laastilla, jolla muurattiin (weber base 222). Sitten olen suunnitellut käyttää platon-muovia muurin ulkopuolella. Nyt varsinaiseen kysymykseeni: Siinä sanotaan, että pitäisi käyttää jotain kalvoa alhaalla seinän lisäturvaamiseksi, kuinka tärkeää se on?
Leca-muuri on muurattu portaiden vanhalle laatalle ja muurin ulkopuolella on rajoitettu pääsy alemmas kuin laatan yläreuna. Olen yrittänyt tehdä kaadon muurista poispäin alimmalta osalta muurauslaastilla, mutta on vaikea päästä kunnolla käsiksi. Kuinka hyvin tällainen kalvo toimii näissä olosuhteissa? Tarvitsevatko leca-harkot tämän tyyppistä kosteutussuojaavaa kalvoa vai riittääkö platonmatto?
Olen muurannut uuden tukimuurin kellarin portaille talon viereen lecaharkoista. Olen myös slammannut seinän samalla laastilla, jolla muurattiin (weber base 222). Sitten olen suunnitellut käyttää platon-muovia muurin ulkopuolella. Nyt varsinaiseen kysymykseeni: Siinä sanotaan, että pitäisi käyttää jotain kalvoa alhaalla seinän lisäturvaamiseksi, kuinka tärkeää se on?
Leca-muuri on muurattu portaiden vanhalle laatalle ja muurin ulkopuolella on rajoitettu pääsy alemmas kuin laatan yläreuna. Olen yrittänyt tehdä kaadon muurista poispäin alimmalta osalta muurauslaastilla, mutta on vaikea päästä kunnolla käsiksi. Kuinka hyvin tällainen kalvo toimii näissä olosuhteissa? Tarvitsevatko leca-harkot tämän tyyppistä kosteutussuojaavaa kalvoa vai riittääkö platonmatto?
Ok, riittääkö pelkkä kylmä asfaltti vai olisiko sellainen kosteussuoja parempi? Liitän kuvan miltä se näyttää. Pääsenhän seinän loppuun ja olen muurannut myös rinteen seinästä ulos. En koskaan saa platon tai mitään muuta alemmas kuin alin "rinne"...R rävlyan sanoi:
Laatta tulee sitten rinteen alle niin sanoakseni, olenhan muurannut rinteen siihen. Mutta toisaalta pohjalaatta on ollut ilman suojaa nyt melkein 70 vuotta, joten sen suhteen ei tule juurikaan muutosta.
Yritä saada laitettua kerros kallasfallt (älä ole kitsas) niin alas kuin mahdollista ja noin 20 cm ylös, sitten tulee platon päälle niin se selviytyy todennäköisesti aika hyvin, asfaltti on tarkoitettu tiivistämään laattojen ja muurauksen väliin. Se on ollut niin jo pidemmän aikaa, kuten sanot, siitä tulee vain vähän ylimääräistä suojaa, joka voi olla tarpeen.
Olen nyt käynyt ostamassa platon kalvoa Byggmaxista, se liimataan seinään. Alkaa kuitenkin mietityttää, kuinka hyvä on laittaa tämä paikalleen? Molemmat puolet muurista ovat ulkona, jos vettä tulee sisäpuolelta (tukimuurin puolelta kellarirapuille) haluaisi sen varmaan pääsevän jonnekin ja jos laittaa tämän kalvon tukimuurin ulkopuolelle, pitää tehokkaasti kosteuden muurissa? Toisaalta onhan se hyväkin, kun suurin osa kosteudesta tulee muurin ulkopuolelta, jossa on maata ja savea.
Oletan, että minun pitäisi laittaa kalvo paikalleen ja sitten platon ylös ja peittää maalla uudelleen. Olen slammannut seinän molemmilta puolilta Webertin base 222:lla, kyllä kai kalvon voi laittaa suoraan slammauskerroksen päälle, olettaisin, vai olisiko minun pitänyt jättää slammaamatta siinä kohdassa, mihin kalvo tulee?
Oletan, että minun pitäisi laittaa kalvo paikalleen ja sitten platon ylös ja peittää maalla uudelleen. Olen slammannut seinän molemmilta puolilta Webertin base 222:lla, kyllä kai kalvon voi laittaa suoraan slammauskerroksen päälle, olettaisin, vai olisiko minun pitänyt jättää slammaamatta siinä kohdassa, mihin kalvo tulee?
On ihan hyvä voidella muuri rappauksen ulkopuolelta noin 20-30 cm ylös, sitten laittaa siihen plataton ja lapioida takaisin, jolloin kosteus tai märkyys estetään maasta käsin. Jos jotain sattuisi pääsemään muuriin, se haihtuu suoraan läpi, sehän on avoinna siellä.
Ok, leca on kuitenkin betonilevyn päällä, joten vesi haihtuu varmaan alas siihen.. sen jälkeen vesi menee johonkin suuntaan.. Toivottavasti rappaus ei halkeile. Ostinhan kalvon, joka liimataan kiinni penslaamisen sijaan, oletan että se on yhtä hyvä tai parempi? Vai onko parempi penslata kallasfast kuin laittaa tämä kalvo?R rävlyan sanoi:
( https://www.byggmax.se/gjutning-och...ring/fuktisolering-av-husgrund/membran-p21222 )
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Staket på ny stödmur av betongblock
Trädgård allmänt -
Måla med silikatfärg på nygjuten stödmur, hur länge vänta?
Färg, Måla & Tapetsera -
Byta ut ruttna slipers i stödmur mot nya
Trädgård allmänt -
Bygga stödmur på prickad mark - chans att inkomma med nya handlingar?
Juridik -
Riva stödmur inför ny grund
Grund & Markarbeten