42 996 lukukertaa ·
27 vastausta
43k lukukertaa
27 vastausta
Laatoittaa suoraan lastulevyn päälle?
Jäsen
· Korpilombolo
· 3 725 viestiä
Cascon esitteessä: "Kuiviin tiloihin voi laittaa laattoja ja klinkkeriä käyttämällä Casco Kakellim 3461 suoraan lastulevyille."
Olin asentanut 6mm tasoituslevyt siirretyillä saumoilla ja sitten pohjustanut ja laatoittanut sen päälle. Henkilökohtaisesti uskon, että on vain ajan kysymys, ennen kuin saumat halkeavat, jos laatoitetaan suoraan lastulevyn päälle. Erityisesti, jos sauma osuu levysauman linjaan.
Vanhempieni talossa v -73 on lastulevyt seinissä ja laatat tiskialtaan yläpuolella. Minun tietääkseni ei ole halkeamia. Heillä on myös klinkkeriä eteisessä suoraan lattialastulevyn päällä. Ei ongelmia sielläkään. Siis kestänyt >40 vuotta nyt. On siis ilmeisesti mahdollista laatoittaa ja klinkkerillä päällystää suoraan lastulevyn päälle hyvällä ja kestävällä tuloksella. Olin kuitenkin tuohon aikaan aika nuori enkä valitettavasti voi selittää, miten se on tehty.
Eikö pitäisi ensin olla lastulevyt ja sitten kipsi? Se on nähty joka rakennusohjelmassa, ja niin olen rakentanut kun remontoimme kotona. Silloin saa kuollutta materiaalia tapetoimiseen, laatoittamiseen ja lastulevyn taakse, jotta voi helposti ripustaa raskaita kaappeja, tauluja jne. ilman tarvetta kikkailla mollyilla jne. Miksi pelkkä lastu, tuntuu todella hölmönsäästävältä? Vai ovatko he unohtaneet kipsin?
/S
/S
En ollut koskaan tehnyt, se on luonnonlakien vastaista, koska spån ei ole kuollut materiaali. Mutta mitä teet sitten talon muun osan kanssa? Minulla on spån seinissä ja melkein kaikki saumat halkeavat, laitan kipsiä kaikkiin huoneisiin, joita kunnostan.
Jäsen
· Korpilombolo
· 3 725 viestiä
Mutta muutama rivi laattoja tiskialtaan yläpuolella ei koskaan rasitu muusta kuin tiskirätistä silloin tällöin. On olemassa joustavaa fix/laattaliimaa ja sauma, jos pelkää, että se liikkuu. Kipsaisin, jos tekisin myös seinät, mutta jos siellä on jo lastulevyä, tuntuu turhalta rakentaa lisää ja pienentää työtasoa.
Edellisessä talossani oli laattoja lastulevyjen päällä yhdellä seinällä. Siellä sauma halkeili koko ajan juuri yhdessä kohdassa, se oli ikkunan reunasta alaspäin. Olettelen, että lastulevy alla oli saumattu siellä. Saumailin varmaan juuri sen pienen palan 3-4 kertaa vuosien aikana.
Ripustin suuria kaakelilaattoja vanerille, mutta käytin kiinnitykseen PL400-liimaa ja saumaukseen märkätilasilikonia, sillä pelkäsin, että puu liikkuisi suhteessa jäykkään kaakeliin ja halkeaisi fix ja sauma. Se näyttää hyvältä 12 vuotta myöhemmin, ei vahinkoja.
Näyttää olevan 2 leiriä... puolesta ja vastaan....
Monille, jotka ovat puolesta, se on toiminut... Veikkaan, että se tulee toimimaan. Voit kokeilla kiristää lastulevyä hieman lisää... jotta se olisi mahdollisimman jäykkä... Sitten laatoita. En usko, että se liikkuu niin paljon, että se halkeaisi. Mutta tämä on vain arvaukseni.
Sen sijaan en varmaankaan laittaisi klinkkeriä suoraan lastulevyn päälle... Mutta siinä tapauksessa se on hieman erilainen...
Monille, jotka ovat puolesta, se on toiminut... Veikkaan, että se tulee toimimaan. Voit kokeilla kiristää lastulevyä hieman lisää... jotta se olisi mahdollisimman jäykkä... Sitten laatoita. En usko, että se liikkuu niin paljon, että se halkeaisi. Mutta tämä on vain arvaukseni.
Sen sijaan en varmaankaan laittaisi klinkkeriä suoraan lastulevyn päälle... Mutta siinä tapauksessa se on hieman erilainen...
Ja bauhausilla on maine pätevänä henkilökuntana...237 sanoi:
Ystävä halusi uudelleenmaalattavaa maalaussaumaa ja hänelle myytiin silikonia, joka "toimisi yhtä hyvin". Oli hauskaa sitten, kun maali hilseili kaikkialta, jossa oli saumattu…