3 090 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
Laatat pohjalaattaan
hei,
minulla on 40-luvun talo betonilaatalla eli savea, soraa, valettu laatta.
Haluan asentaa eristyksen, kipsilevyn ja klinkkerin, mutta EI lattialämmitystä.
Kysymys numero 1. Onko mitään järkeä laittaa 20-30 mm solumuovia?
Kysymys numero 2. Pitäisikö minun laittaa platon alle jos aion käyttää solumuovia vai asentaako solumuovi boardfixillä suoraan laattaan?
Kysymys numero 3. Onko olemassa mitään täydellistä ratkaisua tähän tai onko kaikki pelkkää kompromissia?
Tiedän, että minun pitäisi purkaa laattaa, asentaa eristystä ja valaa uusi, mutta se ei ole ajankohtaista.
Toivon vastausta,
Peter
P.S Olen etsinyt foorumeilta, kysynyt asiantuntijalta ja googlannut kaikenlaisia yhdistelmiä aiheesta.
minulla on 40-luvun talo betonilaatalla eli savea, soraa, valettu laatta.
Haluan asentaa eristyksen, kipsilevyn ja klinkkerin, mutta EI lattialämmitystä.
Kysymys numero 1. Onko mitään järkeä laittaa 20-30 mm solumuovia?
Kysymys numero 2. Pitäisikö minun laittaa platon alle jos aion käyttää solumuovia vai asentaako solumuovi boardfixillä suoraan laattaan?
Kysymys numero 3. Onko olemassa mitään täydellistä ratkaisua tähän tai onko kaikki pelkkää kompromissia?
Tiedän, että minun pitäisi purkaa laattaa, asentaa eristystä ja valaa uusi, mutta se ei ole ajankohtaista.
Toivon vastausta,
Peter
P.S Olen etsinyt foorumeilta, kysynyt asiantuntijalta ja googlannut kaikenlaisia yhdistelmiä aiheesta.
Hei, mikä on solumuovin tarkoitus?
Voisin kuvitella, että tuulettuva lattia platonilla ja mahdollisesti tuulettimella voisi olla hyvä vaihtoehto sinun tapauksessasi. Kuinka paksu on laatta? Onko se maanpinnan alapuolella eli kellarissa?
En ole asiantuntija aiheessa, mutta ainoa mitä tiedän on, että kellareissa voi olla hieman kosteusongelmia.
/me
Voisin kuvitella, että tuulettuva lattia platonilla ja mahdollisesti tuulettimella voisi olla hyvä vaihtoehto sinun tapauksessasi. Kuinka paksu on laatta? Onko se maanpinnan alapuolella eli kellarissa?
En ole asiantuntija aiheessa, mutta ainoa mitä tiedän on, että kellareissa voi olla hieman kosteusongelmia.
/me
Laita klinkkeri suoraan betonin päälle. Sinun ei tulisi käyttää kipsiä tai eristystä. EI platon. Mahdollisen kosteuden tulee voida nousta klinkkerisaumojen läpi.
Tarkoituksena voisi ajatella olevan, ettei lämmitetä maapalloa lattialämmityksen avulla. Aika usein suositellaan eristystä lattialämmityksen alle, jotta liikaa energiaa ei menisi hukkaan siihen suuntaan...Daniel Lundqvist sanoi:
Mutta ongelma, jonka hairypete voi kohdata, on valtava määrä kosteutta cellplastenin alla (betonin ja cellplastin välissä). Se voi ehkä myöhemmin hyökätä sokkelia vastaan... :-/
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 586 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 586 viestiä
Villavarm käyttää platon ja eristystä laatan päällä, katso tämä kuva
http://www.villavarm.com/bilder/konstruktioner/golv_big.jpg
http://www.villavarm.com/bilder/konstruktioner/golv_big.jpg
Tusan vad jag har börjat läsa slarvigt, nu har jag missat flera ggr...Mikael_L sanoi:Syftet skulle kunna tänkas vara att inte hålla på och värma upp moder jord med hjälp av golvvärmen. Det brukar ju rätt ofta föreslås isolering under golvvärmen så inte allt för mycket energi smiter den vägen...
Men problemet som hairypete kan få är en väldig massa fukt under cellplasten (mellan betong och cellplast). Den kanske kan angripa syllen senare... :-/
OK, det skulle inte vara golvvärme... !!!
Det jag skrev tycker jag kan gälla ändå, principiellt. Dock är värmeförluster nedåt pga avsaknad av isolering inte alls lika stora, om det inte är golvvärme.
Isolering under golvet kan vara bra, golven blir säkert varmare då.
Problemet är den fukt som du kan få under isoleringen, den kan angripa syllen och allt annat organsikt material som är i kontakt med plattan.
Om ditt golv tidigare har legat direkt på plattan, så har du antagligen haft en del värmeläckage nedåt som sett till att fukthalten på plattans ovansida har hållt sig på en rimligt låg nivå, golvet har kanske dessutom kunnat andas och därigenom ventilerat bort fukt.
Om du isolerar så kommer antagligen plattan bli kallare och "ventilationen" sämre, så risken för ökad fukthalt kan inte uteslutas.
Ökad fukthalt skadar inte cellplast t.ex. men däremot är det troligt att du även har en del träkonstruktioner i kontakt med plattan där under och dom kan leva farligt.
Jag kan inte ge dig något råd hur du ska göra...
Klikkaa tästä vastataksesi