Onko vaatimuksena kosteuseristää koko kodinhoitohuone/pesutupa vai riittääkö, että kaakelit nousevat noin 20 cm seinälle ja maalataanko loput/tapetoidaanko/asetetaanko lasikuitutapetti?

Miten te olette tehneet?

Jonte
 
On olemassa erityinen maali, jolla voi maalata lasikuitutapetin ja joka tekee seinästä kosteussulun.

Muuten se riippuu täysin siitä, mihin aiotte käyttää tilaa. Jos se lasketaan märkätilaksi, on varmaan hyvä idea olla jonkinlainen kosteussulku.
 
Se onhan kuraeteinen ja kodinhoitohuone, joten käymme siellä välillä sisällä ja ehkä ulkona myös... ;) Sitten on pesukone, kuivausrumpu ja kuivauskaappi, joita käytetään kuten tavallisesti.

Miten olet tehnyt Generalen?
 
Jos there on a floor drain, lattia on suljettava ja vähän seinää myös. Älä unohda, että kynnys should be of kylpyhuonetyyppi, eli vähintään kahden cm korkeudella (vakuutuskysymys).

Jos tulee suihku tai kylpyamme (nyt tai tulevaisuudessa), on parasta tehdä kuten kylpyhuoneessa.
 
Jonte sanoi:
Hur har du gjort Generalen?
Vi har tre golvbrunnar och en dusch i groventrén - räknas alltså som våtutrymme. Golvet och väggen vid duschen är fuktspärrade på "vanligt" vis. Övriga väggar har vi glasfiberväv som är målad med en fuktspärrande färg.
 
General Failure sanoi:
Meillä on kolme lattiakaivoa ja suihku kodinhoitohuoneen sisäänkäynnissä - lasketaan siis märkätilaksi. Lattia ja seinä suihkun kohdalla ovat kosteussuojattuja "tavalliseen" tapaan. Muut seinät ovat lasikuitutapetilla, joka on maalattu kosteussuojaavalla maalilla.
Ei suihkua minun kodinhoitohuoneessa pitäisi siis tarkoittaa, että voin jättää kosteussuojan tekemättä kuten kylpyhuoneessa?!
 
Hiton hymiöt !!! Luku KAHDEKSAN toisessa osassa (sivu 34 Acrobatsin laskemana)
 
LB sanoi:
Hemmet smilies !!! Luku KAHDEKSAN toisessa osassa (Acrobatin mukaan s. 34)
En löydä... :( Voisitko kopioida tärkeimmän tekstin tänne sen sijaan?!

Jonte
 
Valitettavasti asiakirjaa ei voi kopioida, joten on varmaan parasta etsiä vähän sen sijaan.
 
On jännittävää nähdä, toimiiko tämä ja onko se ymmärrettävää...

8.2.2 Kosteat tilat ja hygieniakohteet

• Lattiapinnoitteet ja seinäpinnoitteet tulee toteuttaa alla olevan taulukon mukaisesti. Taulukko osoittaa, mihin tiloihin lattiakaivo tulee sijoittaa.

________      Pesutupa/Vaatteiden hoito    Suihkuhuone/Kylpyhuone    Erillinen WC
Lattiakaivo:__________X_________________X
Vesitiivis
lattiapinnoite:_________X_________________X__________________X
Vettä hylkivä
lattiapinnoite:__________________________________________
Vesitiivis
seinäpinnoite:________X*________________X
Vettä hylkivä
seinäpinnoite:________X*___________________________________X

*) Valitaan ottaen huomioon ympäröivien rakennusosien kosteusherkkyys

• Kynnyksen kosteissa tiloissa tulee estää veden tunkeutuminen viereisiin tiloihin.
• Putkien ja putkien ja seinän välisen etäisyyden lattian läpiviennissä tulee olla vähintään 40 mm.
• Kaikki läpiviennit seinä- ja lattiakonstruktiot tulee tiivistää niin, että ne vastaavat lävistetyn rakennusosan vesitiiviyttä. Tiivistys tulee tehdä vallitsevan kostean tilan rakenteen ja sen lisävarusteiden mukaisesti. Niissä tapauksissa, joissa täydellistä kosteantilan ratkaisua ei ole, sellainen tulee laatia ja esittää SP:lle hyväksyttäväksi ennen kuin sitä saa käyttää.
• Kosteat tilat tulee suunnitella ottaen huomioon mahdolliset liikkeet ja muodonmuutokset kyseisessä rakennuksessa, esimerkiksi ei saa tapahtua painumia puupalkeissa, jotka heikentävät vedeneristyksen toimintaa.
• Kosteat tilat tulee muutoinkin rakentaa ja suojata vesivahinkojen varalta voimassa olevien alakohtasääntöjen mukaisesti:
  - PERin alakohtasäännöt vedenpitäville keraamisille seinäketsengille ja lattianpäällysteille kosteissa tiloissa [ref. 9].
  - GVK:n Turvalliset kosteat tilat - pinta- ja vedeneristys/muovi [ref. 10].
  - GVK:n Turvalliset kosteat tilat - vedeneristys/keramiikka [ref. 11].
  - Maalausalan alakohtastandardit kosteille tiloille [ref. 12].
 
Jonte sanoi:
Jos pesutuvassani ei ole suihkua, se tarkoittaa siis, että voin jättää kosteussulun á la badrum pois?!
Jos sinulla on lattiakaivo, sitä pidetään märkätilana.
mene osoitteeseen www.bkr.se niin siellä on säännöstö.
 
BOD!

Miten kopioit tekstin?
 
LB sanoi:
BOD!

Miten sait kopioitua tekstin?
Acrobatissa on nappi, jossa on T (riippuu versiosta), jota klikkaamalla voit valita tekstin kopiointia varten... :)

Anna palaa, onhan perjantai ;D
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.