5 382 lukukertaa ·
8 vastausta
5k lukukertaa
8 vastausta
Laajentaminen paalutetulla perustuksella, kuten pilarit, puu tai teräspalkki?
Hei, suunnittelen tällä hetkellä laajennusta noin 35-40 neliömetriä. Ajattelin tehdä perustan paalutyyppisesti, mutta itse paalut ovat teräspilareita, jotka paalutetaan kallioon ja nousevat noin 0,5 metriä ylös, jonka jälkeen aion laittaa puupalkit tai teräspalkit kantopalkkina, sitten lattiareglat niiden päälle. Puun edut ja haitat ovat varmaankin, että se on halvempaa, mutta vie enemmän korkeutta? Teräspalkki puolestaan on kätevä, koska ne voi vain hitsata kiinni paaluihin. Miten on kantavuuden laita, kuinka voin laskea, mitä kokoja tarvitsen, ja etäisyyksiä palkkien ja paalujen kiinnitysten välillä? Mitä mieltä olette tästä perustustyypistä? Haluan sen olevan kohotettu, koska talossa on kellari, ja haluan pitää lattiat samalla tasolla. Lisäksi on helppo tarkistaa alapuoli, ja ryömintätila vaikuttaa olevan kosteusriskinä. Ja kun työskentelen perustus/poraus-alalla, sitä haluaa hyödyntää kotona myös 
Minäkin aion rakentaa talon täysin avoimelle pilarianturalle suoraan kallion päälle. Mieluiten teräspaaluilla tai -palkeilla. Minun täytyy ruuvata kiinni kallioon tai betonilohkoon. Etsin löytääkseni toimittajia tähän, mutta ilmeisesti kirjoitan ihan hulluja, koska löydän vain vääriä tuloksia... Oletko löytänyt jonkin toimittajan?
Toimittaja teräspaaluille tulee firman kautta, jossa työskentelen, teräspalkki tulee todennäköisesti käytetyksi, tai stena, tibnor tai vastaava, kun tiedän minkä kokoista tarvitsen.
Edit: jos aiot rakentaa suoraan kallion päälle, olisi varmaankin helpompaa porata reikiä ja valaa raudoitus kallioon, ja sitten jatkaa ylös betonipylväillä. Minulla on vain vanhaa meren pohjaa/ todellista huonolaatuista savea tontillani, joten minun täytyy paaluttaa noin 15 metriä alas kallioon/kovaan moreeniin.
Edit: jos aiot rakentaa suoraan kallion päälle, olisi varmaankin helpompaa porata reikiä ja valaa raudoitus kallioon, ja sitten jatkaa ylös betonipylväillä. Minulla on vain vanhaa meren pohjaa/ todellista huonolaatuista savea tontillani, joten minun täytyy paaluttaa noin 15 metriä alas kallioon/kovaan moreeniin.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Västra Götealand
· 154 viestiä
Etkö ole huolissasi siitä, että uusi perustusrakenne tukipilareilla voisi olla hieman "liian hyvä" verrattuna nykyiseen perustukseen talon alla, jota laajennat? Vai onko sekin paalutettu?
On selvää, että se riski on olemassa, pahimmassa tapauksessa joudutaan vahvistamaan rakennusta paaluilla, se on kompensaatioalustalla pohjattu kellarilla. Joten hauskempia töitä kyllä löytyy.
En halua kellaria uuteen osaan lähinnä taloudellisesta ja ajallisesta näkökulmasta.
En halua kellaria uuteen osaan lähinnä taloudellisesta ja ajallisesta näkökulmasta.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Västra Götealand
· 154 viestiä
Silloin olisin kaivanut uuden osan maaperän ja perustanut sen solumuovilla tai Lecalla. Täytyy olla halvempaa kuin paaluttaa sekä uusi että vanha osa.
Olen pohtinut hieman enemmän eri perustamistapoja ja mahdollisia painumaliikkeitä vanhassa talossa. Nykyinen talo on rakennettu vuonna 1952 ja tein salaojaremontin 2 vuotta sitten. Silloin oli vain noin 1 cm leveä halkeama toisessa nurkassa, talon vastakkaisella puolella suunnitelmastani laajennuksesta. Se johtui todennäköisesti siitä, että autotalli laski kellariin siellä, jolloin salaojaputket jäätyivät rikki. Mutta sen perusteella uskon, että talo on "paikoillaan"? Jos tekee laajennuksen paaluperustuksella tai laatalla ja vain naulaa kiinni uudet ja vanhat rakenteet, se sallii hieman liikettä? Ajattelenko väärin?
Klikkaa tästä vastataksesi