Olemme löytäneet pienen talon (joka saatamme ostaa), mutta siihen tarvitaan laajennus noin 50 neliömetriä.

Mitä se voisi maksaa luulet? Materiaalien kanssa ja kaikkea? Onko kellään tietoa suurin piirtein???

Kuinka monta kerrosta? Kellarikerros? Onko se puutalo vai kivi/tiilitalo?
Aiotteko rakentaa laajennukseen vain tavallisia huoneita vai aiotteko sinne wc:n, kodinhoitohuoneen tai keittiön?

Se on pohjakerroksessa, johon olemme ajatelleet laajentaa kahtena tavallisena huoneena.

Ja se on puutalo..

Talossa ei ole kellaria..

2-400 tuhatta... riippuen laajuudesta ja luokasta... tyyppi 6000 kr/m2 on ok avainluku

On KALLISTA laajentaa. Rakennamme 60 neliömetriä kahteen kerrokseen (= hieman halvempaa kuin rakentaa yhteen kerrokseen), teemme muutoksia sisätiloihin ja remontoimme täysin yhden kylpyhuoneen ja rakennamme toisen laajennukseen, mutta tämä vie 1 miljoonan! Joillakin kavereilla on suunnitelmissa rakentaa yhteen kerrokseen märkätila (yhdistetty WC/kodinhoitohuone) noin 10 neliömetriä, ja se maksaa 300 000. On ehdottomasti paljon halvempaa valita alusta alkaen niin iso talo kuin tarvitsee, kuin ostaa liian pieni ja laajentaa!

Tarkoitatko, että ystäväsi rakensivat vain 10m2 kylpyhuoneen hintaan 300000?
Itse suunnittelen laajennusta pesu-/kylpyhuoneelle noin 25m2.
Olen laskenut karkeasti materiaalikustannukset ja päädyin summaan 115000.
Lyhyt kuvaus: ryömintätunneli, puurunkoinen lattia, puuverhous, peltikatto, kaakelit, klinkkeri, wc, pesuallas, suihku, kylpyamme.

Kodinhoitohuoneen kodinkoneita ei ole laskettu mukaan.

Aion tehdä suurimman osan työstä itse pitämään työvoimakustannukset alhaisina.

Osaisiko joku arvata, kuinka monta tuntia kirvesmieheltä kuluisi rungon/katon rakentamiseen?
Oletan, että kaksi ammattitaitoista kirvesmiestä saisi seinät ja katon pystyyn melko nopeasti, mutta se voisi silti tulla melko kalliiksi.
Mitä kirvesmies maksaa tunnilta?

Kyllä, he laajensivat 10 m² 300 tuhannella kruunulla, mutta eivät tehneet itse mitään. Emme mekään tee mitään meidän miljoona rakennusprojektissamme.

co sanoi:
Kyllä, he laajensivat 10 m² 300 tuhannella kruunulla, mutta eivät tehneet mitään itse. Emme myöskään tee sitä miljoonan projektissamme.
Jos on paljon aikaa ja on kätevä, voi säästää paljon rahaa, sillä käsityöläiset eivät ole suoraan sanottuna halpoja.

Onko kukaan laskenut käsityöläiskustannuksia ja kuinka paljon voi säästää ottamalla vapaata töistä ja rakentamalla itse?

Säästin itse 300' 12 viikossa. Voihan aina yrittää saada itselleen palkkaa luotolta, jos on täysin selvää, että säästää paljon mukavia tuhansia.

Toki rahaa voi säästää tekemällä työn itse, mutta se edellyttää vähintään kahta asiaa;
1. Että osaa tehdä työn itse eikä peukalo ole keskellä kämmentä!
2. Että on aikaan tehdä työn itse! Minulla on kolme lasta ja jos osaisinkin rakentaa ja voisin pitää vapaata töistä tehdäkseni kaiken työn itse, päiväkoti vaatisi välittömästi, että lapset pysyvät kotona, ja kun talossa on kolme pientä lasta, jotka tarvitsevat jatkuvasti ruokaa, vaipanvaihtoa tai valvontaa, ei paljon nauloja tule lyödyksi. Lisäksi työni tarkoittaa, että tuskin voin pitää edes lomaa, saati rakennuslomaa!
Niinpä meille ylikuormitetuille pienten lasten vanhemmille, joilla on stressaavat työt, jää valitettavasti vain ottaa kukkaro esiin ja maksaa siitä, että toiset tekevät sen, mitä emme itse osaa tai ehdimme tehdä ::)

Täällä (Örebron laidalla) maksaa kirvesmies 270 plus moms. tunnissa

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.