Millainen rakenne tehdään, kun rakentaa laajennuksen rapatulle 20-luvun talolle, pitäisikö se olla puurungolla vai muurataanko rakenteet? Perustuuko se olemassa olevan talon rakenteeseen vai onko sillä merkitystä? Mikä ratkaisu on taloudellisin?

En aio rakentaa itse, vaan yritän saada käsityksen siitä, mitä se voi maksaa, ja olen löytänyt enimmäkseen kustannusarvioita vertailtavaksi puutaloista.

I
Voit vapaasti valita kivi- tai puurungon välillä. Ei ole varmaa, että nykyinen talo on rakennettu kivestä vain siksi, että se on rapattu. 1920-luvulla rakennettiin useita taloja lankkurungolla ja verhotulla ulkopinnalla (kattoruoko), joka toimi rappauksen alustana. Tarkista koputtamalla sisäpuolelle. Jos ei kuulosta tukevalta, runko on lankkua.

Yhteys: vanha kivitalo - uusi laajennus puulla, ei aiheuta muita haittoja kuin että puu liikkuu. Mutta jos et aio rapata julkisivua, sillä on vähemmän merkitystä. Peität sitten raon peitelistalla tai pellillä, niin että uusi osa voi liikkua vapaasti vanhasta. Rakentajat hyväksyvät tämän.

Yhteys: vanha puutalo lankkurungolla - uusi laajennus puulla, on tietysti loogisempaa. Rakentajat pitävät siitä ehdottomasti.

Yhteys: vanha kivitalo - uusi laajennus kivellä, on myös loogisempaa. Rakentajat pitävät siitä myös ehdottomasti.

Yhteys: vanha puutalo lankkurungolla - uusi laajennus kivellä, tuntuu täysin väärältä näkökulmastani. Rakentajat saattaisivat todennäköisesti hymyillä, ellet keksi hyvää perustelua.

Hyvä, kiitos, sitten siitä tulee kuitenkin puinen runko. Epäilen, että se on halvin vaihtoehto.

Whatabout vanha lankurunko rapatulla rappauksella ulkopuolella ja lisärakennus massiivisesta kivestä?

I
synpunkter sanoi:
Whatabout gammal plankstomme med reverterad puts utanpå och tillbyggnad i massiv sten?
Se on kuin lähtisi merta edemmäs kalaan. Puu on paljon helpompi työstää.

No mutta sen lisäksi? Kysyn nyt omassa asiassani, koska minulla on palautettu plankhus (sinänsä tiilellä ulkopuolella) ja harkitsen rakentaa pienen osan lisää.

Mikä on mielestäsi kivirakentamisen etu?

I
Näkökohdat:

On tietenkin helpompaa liittää yhteen puutalo toisen puutalon kanssa.

Kivi vastaan puu on toinen 5:a, mm. lämpötila- ja kosteudenmuutosten suhteen, koska toinen materiaali on hygroskooppinen, toinen ei, toinen materiaali on lämpöä eristävä, toinen lämmönjohtava.

Paloturvallisuuden kannalta sillä ei ole merkitystä, rakennatko kivestä (ensisijaisesti kevytbetonista), koska kattotuolit ja paljon muuta ovat palavaa puutavaraa. Sitten sinun täytyy valaa ulkokatto (kuten aikoinaan tehtiin ulkomailla mm. Italiassa), jossa rakennettiin nelikulmaisista tiilistä, jotka on asetettu poikittain seinän pitkittäissuuntaan nähden tukevien ristikoiden kanssa sisällä, jotta jokainen kivi koostuu neljästä pienemmästä nelikulmaisesta kennosta. Sitten ulko- ja sisäpuolta rapattiin, ja soluissa seisova ilma on ainoa lämmöneristys. Mutta tämä eristystapa ei riitä meidän kylmemmillä leveysasteilla.

Yksi etu kivestä/kevytbetonista rakentamisessa on tietenkin siinä, että seinä on täysin valmis samassa tahdissa kuin se nousee korkeudelle ulkopuolen rappauksen ja sisäpuolen ruiskulastauksen jälkeen. Toinen etu tulee ilmi vasta, kun talo puretaan, koska purkujätteet ovat homogeenisia ja niitä voidaan käyttää täytemateriaalina. Toinen etu on, että kivitaloissa ei ole natinaa, jos se ei tule kattotuolista tai lattianpäällysteestä.

Jos talo näyttää kivitalolta (esim. rapattu laudasta tehtyyn runkoon tai ulkopuolelle asetettu kokonainen tiili kuten minun tapauksessani), mielestäni esteettisesti näyttää paremmalta, jos laajennus on kivestä. Haluan, että laajennuskin näyttää kivitalolta ja silloin mielestäni on parasta rakentaa se suoraan kivestä, sen sijaan että käytettäisiin puuta ja sitten rappausta/tiiltä.

synpunkter sanoi:
Jos talo näyttää kivitalolta (esim. rapattu lautarungolle tai ulkopuolelta kiveä kuten minun tapauksessani) niin mielestäni esteettisesti näyttää paremmalta, jos laajennus on tehty kivestä. Haluan, että laajennus näyttää myös kivitalolta ja silloin mielestäni on paras rakentaa se suoraan kivestä, mieluummin kuin puusta ja sitten rapata/tiilillä päällystää.
Miten erotat talon, jossa on kiveä ja sitten rappaus ulkopuolella, ja talon, jossa on puuta ja sitten rappaus ulkopuolella?

En näe sitä, mutta rakentaminen puulla ja sen jälkeen rappaus ei ole ajankohtaista minun osaltani.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.