Olen laajentanut olemassa olevaa moduulitaloa vuodelta 1981 ja aion tehdä vanhan ulko-ovikynnyksen leveämmäksi, noin 1,9 m nykyisen 1 m sijaan. Olen suunnilleen piirtänyt kuinka leveäksi aukko tulee ensimmäisessä kuvassa.

Olen löytänyt https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-12-planshus/ mittojen laskemiseen, mutta se on täysin uudelle aukolle, minulla on jo yksi metri. Ajatukseni on käyttää kaksia kantavia palkkeja, yksi sisempi ja yksi ulompi, jotka nojaavat 45x45 makuulla olevaan masoniittipalkkiin. Voin aina ottaa kunnolla ja käyttää kaksinkertaisesti mitä laskelma suosittelee. En haluaisi kantavan palkin olevan korkeampi kuin 195, jotta saisin korkeutta aukkoon hieman. Miten minun pitäisi ajatella? Ajattelen, että koska seinä on jo tarpeeksi vahva 1 m aukolle, minun ei tarvitse olla aivan yhtä paljon kuin laskelma ehdottaa, vai ajattelenko väärin?

Talo on rakennettu masoniittipalkeilla, kuvassa näkyy (1) makuulla oleva masoniittipalkki, (2) sisäkatto, (3) pystysuora masoniittipalkki (250 mm, kuva 1 alempi 45x45 ja kuva 2 ylempi 45x45), (4) lattialastulevy ja sen jälkeen en tiedä tarkalleen miten se on rakennettu, se näyttää olevan vaneria seuraavassa "kerroksessa". Kattotuolit ovat kevytrakenteisia kattotuoleja ja en tiedä tarkalleen miten/missä ne lepäävät seinällä.

Kuva rakennusprojektista: alkaen ovi-aukko olemassa olevassa seinässä, jossa näkyy kehyksen merkit ja lisättyä tukirakennetta laajentamista varten. Puukaite rakenteessa: (1) vaakasuora masoniittipalkki, (3) pystysuora masoniittipalkki, (4) lattialastulevy.
 
Tarvitaan joitain piirustuksia, jotta voidaan nähdä, mitkä kuormat ovat kyseessä, sekä lattiasta että katosta. Pohjapiirrokset ja leikkaukset ovat vähimmäisvaatimus. Jos sinulla on myös tietoa käytetyistä masonitpalkkeista (ei pelkästään mitat vaan myös tyyppi/laatu), se on hyvä. Jos ymmärsin oikein, palkki toimii reunatukena ympäriinsä. Jos sinulla on onnea, ehkä se palkki selviytyy tehtävästä tai voisit sovittaa vaatimuksiasi muutaman senttimetrin verran. Masonitpalkit kantavat melko suurta kuormaa.
 
OK, etsin paperit läpi ja katson, jos siellä on joitain lisätietoja. Minulla on poikkileikkauksia siitä, miltä välipohja näyttää talon "keskellä", missä on "sauma" osien välillä.

Siellä pitäisi olla samat palkit kuin ulkoreunassa (ei voi koskaan tietää varmasti), palaan asiaan.
 
Valitettavasti en löydä tarkempia piirustuksia katosta ja lattiarakenteesta.
Ne piirustukset, jotka minulla on, ovat paikalla tehtyjen rakennusvaiheiden osalta. Siellä on poikkileikkaus puolikkaiden saumakohdassa, ja siellä on kaksi rinnakkaista masonitpalkkia 5 mm paksuisella levyllä ja 45x45 rimoilla (45x250). En tiedä, onko ulkoseinällä myös kaksi vai vain yksi. Mutta se on totta, että on vaakasuuntainen masonitpalkki kattotuolin päällä (45x200).

Koska en tiedä tarkalleen, miltä se näyttää, aion noudattaa laskentamallia ja laittaa sinne 2 kpl 56x225 (sisä- ja ulkopuolelle) 2 paria 90x90 pylväitä. Yksi 56x225 oli enemmän kuin riittävä, mutta jos ulkoreunassa hammarbandin päällä on kaksi masonitpalkkia, tukevat molemmat puolet samalla tavalla kuin nyt. Silloin ei voi mennä pieleen :)
 
Yleensä ajattelen samalla tavalla. Jos on epävarma kuormituksista ja miten ne pitäisi mitoittaa, kannattaa ottaa reilusti varmuusmarginaalia.
Kaksoisliimapuuta, kuten sinun tapauksessasi, käyttäisin ja tuntisin oloni todella turvalliseksi sen kanssa.

Tarkalleen sen selvittäminen, kuinka vähän minimissä tarvitsee mitoittaa, vie aikaa ja maksaa rahaa, jos ei osaa laskea itse, joten yleensä on halvempaa mitoittaa kunnolla, varsinkin jos kyseessä on yksittäisrakennus.

Kuorma kasvaa sitten neliössä kantopalkin pituuteen, joten 2m nostaa kuorman todennäköisesti noin nelinkertaiseksi!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.