Hei!
Olen parhaillaan rakentamassa seiniä teräsprofiileilla.
Olen kiinnittänyt kiskot lattiaan ja kattoon, mutta pitäisikö minun kiinnittää profiili myös ulkoseinään? Tuntuu muuten heikolta.
Osb ja kipsi tulevat päälle sitten!
Terveisin: hämmentynyt, joka on vain rakentanut puusta!
Hei!
Olen työstämässä teräsprofiilein varustettujen seinien rungon rakentamista.
Olen asettanut kiskot lattiaan ja kattoon, mutta pitäisikö minun kiinnittää profiili myös ulkoseinään? Tuntuu heikolta muuten?
Osb ja kipsilevy tulevat myöhemmin!
[kuva]
[kuva]
Terveisin: hämmentynyt, joka on rakentanut vain puuta käyttäen!
On olemassa erityinen pihdit (kalliit), joilla profiilit kiinnitetään nopeasti, mutta muuten se pysyy vakiona, kuten sanottu, kun osb ruuvataan kiinni..
Kun nyt kerran kysyn!
Jos kiinnitän osb:n kiskoihin niin seinästä tulee tiivis ja haluaisin mielelläni pienen ilmarako ylös ja alas!
Ehkä asennan etäisyyslevyt?
Sitä ei pitäisi kiinnittää seinään. Teräsprofiilit ovat valitettavasti heikompia kuin puuprofiilit, ja sen huomaa selvästi, kun levyjä on vain yhdellä puolella ja toisella puolella on tyhjää (kuten sinun tapauksessasi). Olen tehnyt aivan saman vanhassa kellarissani. Neuvoni ovat, että käytä cc45-profiileja ja levyjä, jotka on tarkoitettu siihen, sen sijaan että käyttäisit cc60. Älä unohda vahvistusta kulmissa, jotka muuten ovat epävakaita. Jokaisella teräskiskojen valmistajalla on omat ratkaisunsa kulmiin.
Välikkeet eivät ole hyödyllisiä, ellei niitä aseta alimman profiilin yläpuolelle, mutta uskon, että sinun ei tarvitse olla huolissasi. Sinulla tulee varmaan olemaan useita reikiä kytkimille ja pistorasioille?
Mitä tulee kulmiin, asetan aina toisen seinän ensin ja annan sen mennä ohi, ja sitten vedän säännön aiemmin asetettuun seinään ja jatkan siitä. Tällä tavalla käytän vain metallitukia. Löysin aiemmasta "Sippan7" -kuvasta täältä BH:sta, jota lainaan hieman;
Olen kuitenkin edelleen epäröivä OSB-levyn suhteen, joka voi päästää kosteutta ulkoseinää vasten. Aion laittaa raon ylös, kun suunnittelen laskea katon ja näin tuulettaa mahdollisen kosteuden pois. Pihdit ovat hyviä kiinnittämään tukia ennen kuin asennetaan levyt. Jula:lla on itse asiassa edullinen, mutta täytyy mainita, että en ole kokeillut sitä itse; http://www.jula.se/stuknittang-123009
Kiinnittääksesi tukia lisää, voisi olla mahdollista ottaa välimatka ulkoseinää vasten ja kiinnittää se, esim. vain keskeltä.
Pihdit ovat hyvä kiinnittääksesi koolauksia ennen kuin aloitat levyjen asentamisen. Julalla on itse asiassa yksi, joka on hintansa arvoinen - Lisään, että en ole itse kokeillut sitä; [linkki]
[kuva][kuva]
Kiinnittääkseen koolauksia lisää voisi harkita etäisyystuen kiinnittämistä ulkoseinää vasten, esim. vain keskelle.
Olen käyttänyt Jula:n pihtejä ja ne ovat joka pennin arvoiset.
Kuitenkaan ei ole järkeä ostaa niitä, ellei aio asentaa vähän.. Pienen seinän tai kaksi, joissa on cc-60, voi aivan yhtä hyvin kiinnittää ohutlevyruuvilla.
Aloitin hieman tänään kiinnittää osb:ta teräsrunkoon! Voi mikä työläs materiaali:sly: mielestäni ruuvit eivät vedä kovin hyvin, vaikka käytössä on oikeat ruuvit tähän tarkoitukseen 7 kertaa 10:stä ruuvi ei vedä kunnolla!
En myöskään usko, että seinästä tuli tarpeeksi jäykkä kiinnittämisen jälkeen! Tuleeko siitä parempi ehkä, kun kipsi tulee lomittain osb:n kanssa?
Terveisin: harmistunut ja tyytymätön
Jos et ole vetänyt liian kovaa niin ruuvi vain pyörii pellissä, silloin et ole saanut lainkaan otetta, sillä se tarttuu kyllä kunnolla jos ruuvi vetää säännössä. Oletko aivan varma, että sinulla on oikea ruuvi.
Minulla on sama kokemus, käytän grabbers spånskiveskruv plåtregelille ja koen myös, että on vaikeaa saada kunnon pitävä ote.
Kaksi niksiä, jotka olen keksinyt ja jotka helpottavat ovat:
1. Käyttää perinteistä ruuvinväännintä, ei iskua.
2. Yrittää ruuvata mahdollisimman lähelle teräsprofiilin 90-asteen kulmaa, koska se on jäykempi siellä kuin kauempana.
Käytän terassiruuvia, jossa kierteet menevät koko matkan sisään, täytyy painaa/pitää vastaan levyä kun ruuvaa, niin yleensä se ottaa hyvin kiinni, mutta ei voi kiristää liian lujasti. Terassiruuvilla on hieman liian karkeat kierteet.