Minulla on rakennus, alun perin kylmävarasto, liitetty taloni keskiosaan. Edellinen omistaja eristi rakennuksen, ja sitä käytetään nykyään karkeana sisäänkäynnin aulana.

Rakenne on yksinkertainen, koska se oli alun perin kylmävarasto. Ulkopuolella on 12 mm vanerilevyt naulattu suoraan runkoon. Levyt on "päällystetty" 120x22 mm paneelilla. Tuulensuoja ja ilmarako puuttuvat.

Arvioin, että on aika vaihtaa ulkoseinä, ja haluan samalla vaihtaa rakenteen niin, että voin asentaa tuulensuojan runkoon ja luoda ilmarakoa. Ongelma on, että katto-rakenteen peltipäällyste ei salli kuin enintään 10 mm lisää nykyiseen seinämitaan. Minulla on siis maksimissaan 44 mm "pelivaraa".

Olen suunnitellut käyttää 22x145 mm pystypaneelia ja minulla on varaa vain 22 mm vaakanaulauspuulle. Vakauden saavuttamiseksi minun on asennettava se suoraan tuulensuojaa/vaaka runkoa vasten. Arvioimalla minulla ei siis ole mahdollisuutta asentaa etäisyyksiä tai pystylautaa. Miten luon ilmarakoa tässä tilanteessa? Ainoa ideani on asentaa vaakanaulauspuu noin 1,5 cm raolla noin 40-50 cm leveydeltä. Tämä loisi jonkin verran mutta rajoitetusti ilmankiertoa. Miten te olisitte tehneet?

Jos käytät ulkomaalia, joka ei ole höyrytiivis, kuten öljymaali tai punamaali, sinun ei tarvitse ilmaraon. On myös etu, jos uusi paneeli ei ole juuri sahalta.

• Tykkään
Jesper Ronn
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Jos käytät ulkoväriä, joka ei ole höyrytiivis, esim. öljymaali tai punamaali, et tarvitse ilmaväliä. Lisäksi on etu, jos uusi paneeli ei ole sahaamontuore.
Harkitsen itse asiassa nykyisen rakenteen säilyttämistä, eli naulaan uudet playwood-levyt ja päällystän paneelilla ja maalaan värillä, joka ei ole höyrytiivis, eli jätän ilmavälin pois. On käytännössä toivotonta saada aikaan verhoilu, joka sisältää ilmavälin 40 mm:ssä, johon minun on mukauduttava. Rakenne on kuitenkin toiminut 30-40 vuotta. Materiaali on kuivunut ja halkeillut, ja nyt on aika kunnostaa, mutta lahoa ei ole. Pitäisikö käyttää tuulensuojakalvoa runkorakenteen ympärillä tässä tilanteessa (jos ei ole ilmaväliä) vai jättää se pois? Terveisin

Viimeksi muokattu:
Vaneri itsessään on melko ilmatiivis. Saumat ovat siinä tapauksessa ongelma, mutta niiden takana on tukirakenne. Jättäisin erityisen tuulensuojan pois. Vanerin voi asettaa kumitiivistettä vasten, jos on tarkka.

J justusandersson sanoi:
Vaneri itsessään on melko ilmatiivis. Saumat ovat ne, joita kannattaa tarkastella, mutta niiden takana on sääntö. Jättäisin erityiset tuulensuojat pois. Vanerin voi asettaa kumitiivistettä vasten, jos on tarkka.
Kiitos paljon näkemyksistäsi. Niin se menee, mikä tarkoittaa, että rakenne pysyy ennallaan nykyiseen nähden. Käsittääkseni rakennusta on sen vuoden 1981 pystytyksen jälkeen maalattu peitevärillä pari kertaa, minkä jälkeen käytin demidekk ultimatea, joka on eräänlainen alkydin ja akrylaatin sekoitus. Mitä suosittelisit, kun sinulla tuntuu olevan hyvä tietämys värivaihtoehdoista, minkä tyyppistä maalia tälle tyyppiselle rakenteelle (ilman ilmarakoa) jos ei halua käyttää keittomaalia. Mielellään ei myöskään pellavaöljyä.

Jos et halua slamfärgiä tai linoljaa, jäljelle jää vain synteettinen öljymaali, ns. alkydoljfärgi, tai öljypohjainen lasyyri. Miksi ei linoljefärg? Se pysyy yleensä parhaiten. Demidekk on öljypohjamaali plus akrylaatti ulkopuolella.

J justusandersson sanoi:
Jos et halua keittomaalia tai pellavaöljyä, jäljelle jäänee vain synteettinen öljymaali, ns. alkydöljymaali, tai öljypohjainen lasyyri. Miksi ei pellavaöljymaali? Se pitää yleensä parhaiten. Demidekkissä on öljypohja plus akrylaattipinta.
Kiitos paljon vinkeistä ja neuvoista! Täytyy harkita pellavaöljymaalia ja lukea siitä lisää.

Ajattelin antaa palautetta varastorakennuksesta, jossa ei ollut ilmarakoa ja jossa konsultoit minua. Purin paneelin ja playwoodin ja asensin uuden (kaikki samat). Runkorakenne oli kunnossa paitsi yhdessä kohdassa, jossa vaihdoin palan. Maalasin sitten kaiken pellavaöljymaalilla ohjeidesi mukaan. Olin melko tarkka päätypuun jiirisahauksessa ja levitin maalin ohjeiden mukaisesti. Maali oli mukava käyttää. En tiedä miksi olin aiemmin ollut skeptinen pellavaöljymaalia kohtaan. Ehkä siksi, että kuulin kollegalta, jolla oli suuria ongelmia, kun ammattimaalari "sovelsi" modernia maalia hänen taloonsa, joka oli aiemmin maalattu pellavaöljymaalilla. Tuloksena oli kuplia maalissa, riitaa ja huolia. Kiitos jälleen vinkeistä ja neuvoista!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.