Olen onnellinen amatööri rakennusalalla. Olen tekemässä pientä laajennusta, joka tullaan lämmittämään silloin tällöin vuoden aikana. Seinät näyttävät seuraavilta (ulkopuolelta sisäänpäin): Ulkoverhous-ilmarako-Asfaboard-selluloosaeriste-höyryjarru-rimapaneeli-sisäpaneeli. Olen yrittänyt lukea järkevän rakenteen löytämiseksi. Aiemmin, kun tiesin vielä vähemmän, käytin vanhassa osassa tavallista eristettä, kuten Rockwool, ilman mitään kosteusesteitä. Laajennusta varten purin myös noin 6 vuotta vanhan ulkoseinän ja se näytti sisältä täysin terveeltä, vain eristettynä Rockwoolilla ja sitten tuulensuojapaperilla ulkoverhouksen alla. Ymmärrän totta kai höyryesteen merkityksen tavallisen eristyksen yhteydessä, mutta outoa on, etten ole koskaan nähnyt kuvia kosteusvaurioista, kun kosteuseste on jätetty pois. Onko täällä kenelläkään kuvia, jotka voisivat hälventää mystiikkaa?

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
Jan Fahleson Jan Fahleson sanoi:
Olen iloinen amatööri rakennusalalla. Työskentelen pienemmän laajennuksen parissa, joka tulee olemaan lämmitetty vähän silloin tällöin vuoden aikana. Seinät näyttävät seuraavilta (ulkoa ja sisäänpäin): Ulkopaneeli-Ilmarako-Asfaboard-Selluloosaeristys-Höyryjarru-Harvalaudoitus-Sisäpaneeli. Olen yrittänyt perehtyä järkevään rakenteeseen. Aikaisemmin, kun tiesin vielä vähemmän, käytin vanhemmassa osassa tavallista eristystä, kuten Rockwool, ilman mitään kosteussulkuja. Laajennusta varten purin myös noin 6 vuotta vanhan ulkoseinän ja se näytti täysin terveeltä sisältä, eristetty vain Rockwoolilla ja sitten tuulensuojalla ulkopaneelin alla. Ymmärrän toki höyrysulun tarkoituksen kun käytetään tavallista eristystä, mutta kummallista on, etten ole koskaan nähnyt kuvia kosteusvaurioista, kun kosteussulku on jätetty pois. Onko kenelläkään täällä kuvia, jotka voisivat hälventää mystiikan?
Se on vähän kuin viidakko välillä.
Jos käytät selluloosaa, sinulla ei pitäisi olla höyrysulkua, vaan ennemmin höyryjarru.
Mutta jos aiot jättää kylmäksi, ehkä edes se ei ole tarpeellista/hyvää.

Olen myös rakentanut lasivillalla ilman mitään höyrysulkua, kylmäksi jättöä varten, mikä toimi oikein hyvin 10 vuotta. Se seinä oli kuitenkin vain 95mm eristetty, voi olla pahempi jos on paksumpi, tai jos sisäpuolella on enemmän kosteuskuormitusta ajoittain.

Laajennuksessani nyt tulee höyryjarru (sulun sijaan) vähentämään kosteuspaineita, mutta antamaan kosteudelle suuremman mahdollisuuden kuivua jos se tulee sisään (mikä kokemukseni mukaan on vaikea täysin estää, ellei ole erittäin huolellinen ja rakenna täysin uutta).

Jan Fahleson Jan Fahleson sanoi:
"Ulkopaneeli-Ilmarako-Asfaboard-Selluloosaeristys-Höyryjarru-Harvalaudoitus-Sisäpaneeli."
Rakenteesi vaikuttaa järkevältä mielestäni.

• Tykkään
Jan Fahleson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Jos käytät selluloosaa, sinulla ei pitäisi olla höyrynsulkua, vaan pikemminkin höyryjarru.
Höyrynsulun ja selluloosaeristeen yhdistelmässä ei ole mitään ongelmia.

• Tykkään
richardtenggren ja 2 muuta
  • Laddar…
W witten sanoi:
Det finns inga som helst problem med ångspärr och cellulosaisolering i kombination.
Det förstås, men då finns knappast någon mening med att ha cellulosaisolering ?

Och skall man ha det uppvärmt "då och då" så vill man troligen har en åpngbroms just för att änd åtillåta fukt att vandra åt andra hållet tidvis

• Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
Tomture61
W witten sanoi:
Ei ole mitään ongelmia höyrysulun ja sellueristeen yhdistämisessä.
Mutta se ei ole tarkoituksena ;) Miksi käyttää sellueristettä + kosteussulku :thinking:

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Joten koska eristys ei suoraan homehdu, jos siihen tulee vähän kosteutta, pitäisi päästää kosteutta seinään? En ymmärrä tuota logiikkaa. Sisältä päin tulee olemaan korkein höyrypaine, joten siihen pitäisi asentaa este. Vaikka kalliimpi höyryjarru toimisi myös erinomaisesti.

• Tykkään
witten
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 sanoi:
Fast det är inte andemeningen ;)
Varför köra cellulosaisolering + fuktspärr :thinking:
En ymmärrä kysymystä oikein. Kun itse eristin ullakon, valitsin cellulosea, koska se oli kierrätetty tuote (kiertotalousrakentaminen) ja höyrysulku siellä, missä se oli mahdollista, minimoidakseni kosteuden pääsyn ullakolle ja vähentääkseni homeen riskiä raakapontille.

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 sanoi:
Joten koska sinulla on eristys, joka ei heti homehdu, jos siihen tulee vähän kosteutta, pitäisi päästää kosteus seinään? En ymmärrä tuota logiikkaa. Sinulla tulee olemaan korkein höyrynpainetaso sisältä, joten sinne pitäisi laittaa este. Vaikka se toimii hyvin myös kalliimmalla höyryjarrulla.
Asun talossa, jossa on Isover + kosteuseste + koneellinen ilmanvaihto, ja talvella joudutaan elämään 20% RH:ssa.
Ei ole hyväksi terveydelle olla joko liian alhainen tai korkea RH.
Selluloosalla eristetty talo voi sekä antaa että ottaa kosteutta asunnosta (y).

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61
W witten sanoi:
En ymmärrä kysymystä oikein. Kun itse eristin ullakon, valitsin selluloosan, koska se oli kierrätetty tuote (kiertotalousrakentaminen) ja höyrynsulun siihen missä mahdollista, jotta vähennän kosteutta ullakkotilassa ja pienennän riskiä homeen muodostumiselle raakaponttiin.
Luulenpa, ettet ole ymmärtänyt tuotetta cellulosaisolering ;)

Et voi varastoida kosteutta seiniin merkittävää kosteuden lisääntymistä varten sisällä talvella. Se on täysin järjetöntä.

• Tykkään
Ulltand ja 2 muuta
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 sanoi:
Et voi varastoida kosteutta seiniin merkittäväksi kosteuden lisäämiseksi sisällä talven aikana. Se on täysin järjetöntä.
Miksi se on järjetöntä :thinking:
Miten toimii lämmin / kylmä, ovatko ne mahdottomia tasoittaa.
Vesihöyryllä on samanlainen ilmiö kuin yllä.

Lämpimämpi ilma voi kantaa enemmän vesihöyryä.

Tomture61
On niitä, jotka rakentavat taloja savesta / oljesta.
Ainoastaan paremman sisäilmaston vuoksi.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Miksi se on kohtuutonta :thinking:
Miten toimii lämmin / kylmä, onko mahdotonta tasoittaa.
Vesihöyryssä on samanlainen ilmiö kuin edellä.

Lämpimämpi ilma voi kantaa enemmän vesihöyryä .
Laske se niin näet. Se ei ole kohtuullista.

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Se toki, mutta tuskin on mitään järkeä käyttää sellueristettä?

Ja jos haluaa pitää sen lämpimänä "silloin tällöin", haluaa luultavasti käyttää höyryjarrua juuri siksi, että silloin tällöin sallii kosteuden kulkea toiseen suuntaan.
Ei koskaan pitäisi päästää kosteutta eristeeseen, riippumatta siitä, mistä se on tehty. Höyryjarru voi olla hyödyllinen joissain tapauksissa, kun remontoidaan ja ei ole mahdollista saada aikaan kattavaa höyryestettä, mutta se ei todellakaan ole sama asia kuin että olisi eduksi tai itsetarkoitus sallia kosteuden kulkua eristeeseen.

• Tykkään
Jakobk ja 2 muuta
  • Laddar…
Luulen, ettet ole ymmärtänyt tuotetta cellulosaisolering ;)
Se lämmöneristää?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.