Mietin tällä hetkellä, miten voisin sopivasti rakentaa lattian kylpyhuoneremonttia varten ja haluaisin saada vähän palautetta ja vinkkejä siitä, miten olen tähän mennessä suunnitellut. Haluaisin mieluiten mahdollisuuden laittaa klinkkerit ja siten, kuten useimmat muutkin, saavuttaa hyväksytyn, kevyen ja jäykän rakenteen "järkevään" hintaan.
Suunniteltu rakenne
- Klinkkerit
- Vedeneristys
- Itsetasaava tasoite 30-50 mm
- Vesikiertoinen lattialämmitys 16 mm (tai 12 mm)
- 2.5 mm vahvistusverkko
- EPS-betoni n. 140 mm raudoitettuna
- Muovikalvo
- Teräspalkki/valettu pohja (kellarin sisäkatto)
Ajattelin päästää viemärit ja poistoputket suoraan kellariin ja yhdistää ne siellä, jotta ei tarvitse olla palkissa ja betonissa.
Huone on 10,2 m2 (3,3 x 3,1 m) (teräspalkkien jänneväli 3,1 m)
Onko mahdollista tehdä näin ilman riskiä painaumista? Kestävätkö teräspalkit perustana EPS-betonilaatan (huomioi, että minulla ei ole teräspalkkia suoraan EPS:n alla viereiseen huoneeseen päin)?
Minulla ei ole käsitystä näiden teräspalkkien kantavuudesta, mutta tietty jousto on luonnollisesti olemassa muiden talon lattioiden kohdalla. Liitän mukaan palkin likimääräiset mitat. Valettu pohja palkkien välissä on todennäköisesti noin 6 cm paksu ja melko haurasta/huokoista, joten olen epävarma sen kantavuudesta.
Voitaisiinko tässä tapauksessa saada jotain kantavuushyötyä rakentamalla palkisto 45x145 mm cc300 teräspalkkien varaan ja täyttämällä se EPS:llä, ehkä se on jopa tarpeellista?
Miten te miettisitte tätä? Kiitollinen vastauksista. Lisään tietoa, jos jotain on jäänyt huomaamatta tai jokin tarvitsee selvennystä.