Olen juuri remontoimassa kylpyhuonetta ja loin hiljattain keskusteluketjun muutamilla kysymyksillä viemäreistä. Tämä ketju muuttui pian yritykseksi vakuuttaa minut olemaan rakentamatta lattiaa vaan sen sijaan valamaan sen betonilla tai tasoitteella. Saadakseni hieman enemmän näkökulmia kysymykseen ajattelin luoda uuden ketjun hieman paremmalla otsikolla aiheelle.

Minulla on siis betonilaatta, joka on karkeasti valettu ja melko epätasainen. Valmiin lattiapinnan tulee olla noin 15 cm laatan yläpuolella. Olin siksi ajatellut rakentaa lattian, joka on noin 3 cm valmista pintaa alempana ja sen jälkeen tasoittaa kaltevuus tasoitteella.

Vanhemmassa ketjussa jotkut ehdottivat, että minun pitäisi eristää Isodränillä pohjassa tai vaihtoehtoisesti sekoittaa tasoitetta ja lecakuulia, jotta voimme nostaa korkeuden niin, että kaltevuuden voi vain tasoittaa viimeiseen kerrokseen.

Mitä mieltä te kaikki olette. Olenko tyhmä, kun haluan rakentaa lattian sen sijaan, että valaisin koko matkan laatasta?

Kyllä. Olin miettinyt EPS-betonia ja sitten tasoitemassaa.

Liitän mukaan pienen kuvan siitä, miltä se näyttää. Se, mikä tekee minut epäileväksi valamisesta, on se, että tulen valamaan paikaltaan sylen ja myös pohjalistan seinälle viereiseen huoneeseen päin.
Eikö ole aika tyhmää valaa paikoilleen syllen vai onko se ok? Toivottavasti sylen päälle ei tule valun jälkeen kosteutta, mutta onhan hyvä, että rakenne voi hengittää?
Rakenteilla oleva huone, jossa on puukehikko ja eristeitä seiniä vasten. Lattialla on betonia ja harmaa letku.

Miten sinä teit? Mietin samaa asiaa nyt.

N Neocortex sanoi:
Miten teit sen? Mietin samaa nyt
Valitsin valaa EPS-betonilla ja tehdä tasoitetta lattialämmityksen ympärille viimeiset noin 30 millimetriä. Se toimi todella hyvin ja olen sen jälkeen tehnyt saman pienemmässä WC:ssä samalla hyvällä tuloksella.

Haastavinta kylpyhuoneessa oli tehdä vedonohjaimet niin, että pystyin tasaamaan EPS-betonin suoraksi ja tasaiseksi. Päädyin valamaan kolme pientä betoniastiaa, noin 20x20 cm, ja panin suoran putken kosteaan betoniin. Valoin kaksi samanlaista putkea kylpyhuoneen molemmin puolin, ja kun painoin ne kosteaan betoniin, pystyin kohdistamaan ne tarkasti vaakaan ja täsmälleen haluamaani korkeuteen. Se oli hieman lisätyötä tehdä näin, mutta se helpotti EPS:n asettamista, kun oli kiinteitä vedonohjaimia, joita vasten pystyin tasoittamaan nopean ja helpon suoran tuloksen ja tekemään tasoituksen siitä.

Ajattelen tehdä saman asian. Onko sinulla alusta alkaen eristetty laatta? Vai valetko sinne jotain solumuovia? Minulla on eristämätön laatta, joten se on hieman hankalaa, koska haluan lattialämmityksen. Kuinka paksuksi valet suoritit?

Huomasin nyt, että eristys oli EPSissä

Minulla on kellari kylpyhuoneeni alla, joten eristys ei ole tarpeen minun tapauksessani. mutta aivan kuten sinä mainitsit, niin siinä on eristys EPS:ssä, joten sen pitäisi ratkaista ongelmasi.

• Tykkään
Neocortex
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.