Minulla on tarkoitus purkaa seinä kissantuulettimelle saadakseni isomman makuuhuoneen. Tämä talossa 1920-luvulta, jossa rikottu katto. Seinä kissantuulettimelle on noin 60 cm ulkona siitä, missä katto kohtaa lattian. Katto kallistuu jyrkästi ja pisimmällä kohdalla seinä on noin 180 cm. Kissantuulettimen seinän ja katon välissä on joka puolella raakalauta. Itse kissantuulettimen seinä on rakennettu vanhasta laudasta ja vaakasuorasta raakalaudasta.

Mitä mieltä olette, kantava vai ei? Tuntuu kummalliselta laittaa raakalautaa kattoon ja viistoseiniin ja sitten rakentaa kantava seinä kissantuulettimelle, vai mitä?

Kun tein pistokokeita muille kissantuulettimien seinille, ei ole lankkuja, vain vaakasuoraa raakalautaa. Ja talon yhdessä kulmassa portaikko on täysin ilman kantavaa "väliseinää".

Kysymys ei ehkä ole siitä, onko "kattvindsväggen" kantava, vaan siitä, kuuluvatko kattotuolin tukijalat kantavaan rakenteeseen.
Ja ne todennäköisesti kuuluvat.

Joten sinun pitää katsoa, miten kattotuolit on rakennettu ja palata tänne :)

Mutta eikö olekin outoa, että "stödbenen" eivät ole kiinnitetty itse kattotuoliin?
Onhan laitettu raakapontti kattoon ja vinoseinään, sitten on rakennettu ullakkoseinä. Viistosahatut tasot noin 30 asteen kulmalla.

Kun taloja rakennettiin 1920-luvulla, mukana ei ehkä ollut rakennusinsinöörejä. Meidän 1917-luvulta peräisin olevassa talossamme on myös laudat kaikissa seinissä, mutta erittäin heikot kattoristikot ja lattianpourit. Kun poistimme nuo kissatuulet kuin kuvaat, vahvistimme kattoristikkoja lisäämällä 220-kokoisen säännön ja lisäeristämällä. Sinun täytyy luultavasti tehdä jotain samanlaista riippuen kattoristikoistasi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.