Hei,
Olen muuttanut uuteen taloon (2015) ja pohdin, mitkä säännöt koskevat uudistuotantoa. Pitäisikö kuulla, kun naapuri käy pissalla ja liikkuu yläpuolella. Kävelee (ei juokse). Heillä ei ole lapsia. Olemme saaneet mittauksen talon rakentajilta, mutta se osoittaa "tietysti" että arvot täyttävät vaatimukset.

Raportissa sanotaan:
Mitattu askeläänitaso täyttää luokan A vaatimukset Ruotsin standardin SS 25267:2004 mukaan. Mitatuissa rakenteissa L’n,w oli 46 dB makuuhuoneesta 1 asunnossa 1031 makuuhuoneeseen 1 asunnossa 1021, L’n,w oli 44 dB makuuhuoneesta 2 asunnossa 1031 makuuhuoneeseen 2 asunnossa 1021 ja L’n,w oli 42 dB käytävästä asunnossa 1031 makuuhuoneeseen 2 asunnossa 1021.

Mitattu ääni täyttää luokan B vaatimukset WC:stä asunnossa 1031 makuuhuoneeseen 1 asunnossa 1021, ja luokan C WC:stä asunnossa 1031 makuuhuoneeseen 2 asunnossa 1021, Ruotsin standardin SS 25267:2004 mukaan. Mitatut arvot täyttävät myös korkeimmat suositeltavat vastaavat jatkuvat äänipainetasot asennuksista tiloissa, jotka on tarkoitettu nukkumiseen ja lepoon.

Ljudklass C on minimivaatimus BBR:n mukaan.

Testit tehtiin erilaisella laitteistolla. Kokemuksemme on kuitenkin erittäin häiritsevää. Naapuri yläkertamme käy vessassa yöllä ja aikaisin aamulla, ja joskus heräämme ääniin. Emme kuule huuhtelua, vaan suoraan rakennuksen sisäisen äänen, kun virtsa osuu keskelle wc:tä.

Ehkä pitäisi pyytää häntä istumaan alas ja pissaamaan tulevaisuudessa :(

Onko tämä todella ok?
 
Kyllä, istuminen on myös hyväksi prostatalle olen kuullut :)
Muuten teidän täytyy äänieristää katto tai muuttaa asunnon ylimpään kerrokseen :(
 
Joten se on ok rakennusmääräysten mukaan. Olen asunut uudistuotannossa 15 vuotta eri asunnoissa enkä ole koskaan kokenut tätä aiemmin.
 
Krilleman
Nykyajan rakentaminen ei pyri olemaan korkealaatuista. Rakentaja haluaa yksinkertaisesti rakentaa mahdollisimman halvalla mutta noudattaa olemassa olevia vähimmäissääntöjä ja vaatimuksia. Samaan aikaan voi kuitenkin pyytää ostajilta mahdollisimman paljon rahaa. Eihän se ole mikään salaisuus.

Minulla on ystävä, joka on asunut PEAB:n uudistuotannossa. Siellä pystyi pieraisemaan yhdessä huoneessa ja se kuului koko asunnossa...
 
  • Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
A
Yhtä itsestään selvää kuin nukan poistaminen pesutuvan kuivausrummusta on se, että seisontakusetuksen aikana klo 21-06 tähdätään posliiniin eikä veteen. Naapuri yläpuolella voi olla vanha omakotitalomies, joka on muuttanut kerrostaloon vanhoilla päivillään, eikä siksi ole täysin perillä kaikista kirjoittamattomista säännöistä.
 
  • Tykkään
  • Haha
GreenYoda ja 1 muu
  • Laddar…
Olen kokenut uudistuotannossa, että kuulen naapurin pissaavan, en kuitenkaan herännyt siihen.
Täytyy elää ongelman kanssa tai muuttaa.
 
Kiitos, että muistutit minua siitä, miksi en enää koskaan halua asua asunnossa...
Muistan äänet entisen asuntoni yläpuolelta, iltaisin, kun istuit syömään... Ruokahalu katoaa melko nopeasti.

Mutta vakavasti puhuen - kyllä, rakennetaan uskomattoman huolimattomasti ja ilman ajatusta äänimaailmasta. Juuri askeläänet ovat tosin vaikeita saada kuriin, koska ne ovat runkoääniä, jotka kulkevat siis värinä kautta putkissa ja rungossa ym, mutta tällaisia asioita voisi miettiä jo pohjapiirrosta suunnitellessa. Tosin silloin kustannukset nousevat jossain määrin...

Valitettavasti en usko, että äänieristys auttaa erityisen paljon, ellet aio alkaa asentaa lisäseinämiä ja -kattoja eristyksellä ja kaksinkertaisilla kipsilevyillä. Korvatulpat tai muutto ovat valitettavasti ainoa ratkaisu.
 
  • Tykkään
big mike ja 1 muu
  • Laddar…
Sitten onhan niin, että äänimittaukset ja standardit ovat uskomattoman epätarkkoja työkaluja. Jatkuviin ääniin esimerkiksi tottuu paljon paremmin kuin satunnaisiin, vaikka ne olisivat heikompia. On yksinkertaisesti helpompi tottua äänimassaan kuin johonkin, joka katkaisee hiljaisuuden satunnaisesti. Lisäksi ne eivät ota huomioon millaisesta äänestä on kyse. Naapurin riemuhuuto MM-kullasta on paljon helpompi sietää kuin hänen kehonsa toimintoja, riippumatta äänenpaineesta. Mutta sellaisia säännöt eivät ota huomioon.
 
Ääni koetaan eri tavoin. Naapurimme ilmalämpöpumppu vinkuu hieman, mutta en usko, että se ylittää mitään rajoja. Silti ei ole hauskaa kuunnella, kun ei voi nukkua yöllä...
 
Kuulostaa vähän oudolta mielestäni. Meidän 30-luvulta peräisin olevassa talossamme ei kuulu mitään WC-ääniä yläkerrasta, paitsi kun vesi virtaa alas muoviputkista.

Eikö se ole ääniä ilmanvaihdosta, jotka kuulette? Naapuri saattaa tallustella jonkinlaisissa sisäkengissä, jotka vahvistavat askeläänet?
 
Oliko raportissa todella "pinkljud"?
Kuka pinkade testiajankohtana? Olemmehan varmoja, että kyseisellä henkilöllä on sama läpivirtaus ja putoamiskorkeus virtsalle kuin naapurin?
 
  • Tykkään
hnurre ja 1 muu
  • Laddar…
Jonatan79 sanoi:
Ja, sitta ner är även bra för prostatan har jag hört :)
...
Se on luultavasti täysin valetta,
ja vain keksitty selittelemään huonoa äänieristystä :thumbdown:
 
Naisellinen viekkaus välttääksesi virtsaroiskeita ehkä ;) ?
 
Siksi tulisi olla valurautaputkia asunnoissa välttääkseen nämä ongelmat.
 
FG sanoi:
Kuulostaa vähän oudolta mielestäni. Meidän 30-luvun talossa ei kuulu mitään vessan ääniä yläkerrasta
Ei kiitos siitä... silloinkin rakennettiin varmaan vähän vankempia taloja silloin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.