Olen kunnostamassa vanhaa hirsitaloa vuodelta 1826, jota on muuteltu silloin tällöin... 40-luvulla tehtiin viimeisin suuri kunnostus, jossa katon keskiosa nostettiin ja pystytettiin seisova hirsi tähän osaan. (joten yläkerran seinät ovat makuulla olevia hirsiä puoliväliin asti, ja sitten seisovia hirsiä) Sisäseinät ovat seisovaa lankkua.
Alakerrassa olen asentanut seinät niin, että kulmassa olen ruuvannut yhteen 2 lankkua piirroksen mukaisesti saadakseni täysin kiinteän rakenteen levyistä (OSB ja kipsi)
Tämä on toiminut oikein hyvin jo 5 vuotta.
Nyt pääsen kuitenkin yläkerran kylpyhuoneeseen. Yläkerta on purettu ja ajatukseni on tehdä samalla tavalla, jotta kulmat eivät liiku. Kylpyhuoneessa on kuitenkin yhtä tärkeää, että sauma lattian ja seinän välillä ei liiku. Voiko/tuleeko tähän kiinnittää makuulla oleva lankku seinään lattian pohjarakenteen kanssa jollakin fiksulla tavalla?
Minulla ei ole kiirettä saada kylpyhuonetta valmiiksi, joten voisin "kokeilla" puolen vuoden/vuoden ajan kehikon rakentamisen jälkeen mitata liikkeitä... en halua kuluttaa 100k laatoitettuun kylpyhuoneeseen, joka tuhoaa koko talon.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.