Yksi vaihtoehto voi olla käyttää ruuveja ja muttereita taljojen kiinnittämiseen paneeliin. Porata hieman kipsiin, jotta mutterille jää tilaa ja paneeli on tiukasti kattoa vasten.

Joka tapauksessa paneelien on kiinnityttävä puumateriaaliin, sillä kipsi ei koskaan kestä niitä voimia, jotka syntyvät, kun märkä pyykki vinssataan ylös ja roikkuu kehyksessä/naruissa.

• Tykkään
kia2
  • Laddar…
H Hybro sanoi:
Paneeli? Onko se yksi paneelilauta?
Ja miten olet kiinnittänyt sen kipsiin?

Luulen, että muutamat kuvat voisivat olla avuksi.

Siis. Sinun täytyy selvittää, mitä siellä on kunnolla mihin kiinnittää yläpuolella.

Ihanneltilanne on kai kattokannattimet tai jokin valettu katto, jos on asunto.

Kipsilevy on ruuvattu rimoihin, jotka on kiinnitetty näihin.

Rimat eivät kestä kantaa mitään raskaampia kuormia.
Minulla on tasainen katto, joten sitä kutsutaan kattoristikoksi? Joka tapauksessa, pitäisikö minun porata kokeeksi 30 cm seinästä ylös rimoihin ja toivoa, että niiden taa on kiinnitetty ristikko? Ja sitten onko siellä lisää ristikko 90 cm päässä seinästä? Eli cc 60?

E etompau sanoi:
Vaihtoehtona voi olla, että käytät ruuveja ja muttereita kiinnittääksesi taljat paneeliin. Poraa hiukan kipsiin saadaksesi tilaa mutterille, jotta paneeli on tiiviisti kattoa vasten.

Joka tapauksessa paneelit on kiinnitettävä puumateriaaliin, kipsi ei kestä koskaan niitä voimia, joita syntyy, kun märkä pyykki vinssataan ylös ja roikkuu kehyksessä/naruissa.
Olen ajatellut kiinnittää paneelin puumateriaaliin. Mutta itse taljat ovat vain paneelissa, jonka takana on kipsiä. Eikö silloin ole parempi käyttää jonkinlaista laajenevaa kipsitulppaa? Eli ensin ruuvi menee paneelin läpi ja sitten sisään kipsitulppaan?

Vaihtoehtona käytän ehkä ehdotustasi. Mutta käytän silloin koneruuveja upotetulla kannalla. Silloin minun ei tarvitse porata reikää kipsiin.

Viimeksi muokattu:
K kia2 sanoi:
Suunnitelmani on kiinnittää 22x195x1100 paneeli tukipuihin. Olen ajatellut käyttää puuruuvia ja kiinnittää paneelin 3 pisteeseen jokaisessa tuessa.
Jos sinulla on tukipuita katossa 600 mm keskietäisyydellä, ehdotan että valitset pidemmän puutavaran kuin 1100 mm, jos aiot asentaa sen olemassa olevan puutavaran poikki, vähintään 1200 mm pitkä, jotta voit kiinnittää kahteen tukipuun.

Itse valitsisin jotain paksumpaa kuin 22 mm saadakseni siitä vakaamman, ehdotukseni on, että valitset 45*70*1250 mm pitkiä paloja ja asennat ne levylle tukirakenteen poikki, joka kannattelee kipsiä.

F fribygg sanoi:
Jos sinulla on katossa koolaukset 600 mm välein, ehdotan, että valitset pidempiä lankkuja kuin 1100 mm, jos aiot asentaa ne poikittain olemassa olevaan rakenteeseen, vähintään 1200 mm pitkiksi, jotta voit kiinnittää ne kahteen koolaukseen.

Itse valitsisin jotain paksumpaa kuin 22 mm saadakseni siitä vakaamman, ehdotukseni on valita 45*70*1250 mm pitkät palat ja asentaa ne levylle poikittain rankajärjestelmän kanssa, joka tukee kipsilevyä
1100 mm menee kahden koulausten yli. 1200 menisi kolmen koulausten yli. Vai ymmärränkö sinua väärin?

• Tykkään
Hep
  • Laddar…
1100 levy mm ei voi mennä yli 600+600mm

Karrock
K kia2 sanoi:
1100 mm ylittää kaksi regeliä. 1200 menisi kolmen regelin yli. Vai ymmärränkö väärin?
Ei, olet oikeassa. 1100 riittää kahteen regeliin, 1200 kolmeen.

K kia2 sanoi:
1100 mm menee kahden palkin yli. 1200 menisi kolmen palkin yli. Vai ymmärränkö väärin?
Ei, se olen minä, joka ajattelee hitaasti (ja väärin),
Ehdotan siitä huolimatta, että valitset 1250 mm pitkän puutavaran ja kiinnität sen kahteen tai kolmeen kattopalkkiin,

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Hep ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos avusta!

Voinko (sitä paitsi kiinnittämällä paneelin palkkeihin) kiinnittää sen myös kipsilevyyn? Eli että missä taljat ovat, kiinnitän paneelin kautta kipsilevyyn, ehkä laajenevilla kipsitulpilla? Vai onko se typerää? Etuna voisi olla, että taljat pysyvät todella hyvin kiinni JA että paneeli saa lisäkiinnityspisteitä.

Se, mitä kutsut "paneliksi", näyttää tavalliselta lastulevyltä, jossa on valkoinen laminaatti (eli sellainen, josta rakennetaan hyllyjä, vaatekomeroita tai kaappeja). Mikä materiaali se on, tavallinen hyllylevy? Puu- tai. Normaalilla puuruuvilla ruuvatut kiinnitykset eivät yleensä kestä kovin hyvin (katso esim. keittiökaappien saranat tai vaatekaapin hyllyt, jotka ovat enemmän sileitä tappeja, jotka pitävät ylhäällä reiän tilavuuden kuin kierrekierteet).

Paneelilaudat ovat massiivipuusta, niihin voi kiinnittää ruuveja.

Luulen, että voit kiinnittää lastulevysi kattoon kiskoihin, mutta on epävarmempaa kiinnittää puuruuvia, joka kestää vetokuormaa levyssä?

Koska olet ilmeisesti parantunut kipsin alla katossa, sinulla voi olla sähköputkia vedettynä kipsin sisäpuolella, ole siinä tapauksessa varovainen ettet vahingossa poraa/ruuvaa niihin.

• Tykkään
kia2
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn sanoi:
Se, mitä kutsut "paneeliksi", näyttää ihan tavalliselta puulastulevyltä, jossa on valkoinen laminaatti (eli sellainen, josta rakennetaan hyllylevyjä, vaatekaappeja tai kaappeja). Mikä materiaali se on, tavallinen hyllylevy?
Se ei yleensä kestä kovin hyvin ruuvaamista tavallisella puuruuvilla (katso esim. keittiökaappien saranat tai vaatekaapin hyllylevyt, jotka ovat enemmänkin sileitä tapeja, jotka pysyvät reiässä tilavuutensa kuin kierteidensä ansiosta).

Paneelilaudat ovat kiinteää puuta, niihin voi pystyä ruuvaamaan.

Uskon kyllä, että saat lastulevysi kattoon kiinni koolauksiin, mutta on hieman epävarmaa, kestääkö puuruuvit vetorasitusta levyssä?
Tämä on se, jonka ostin:
22X195 ULKOPANEELI hienosahattu kuusi
https://www.byggmax.se/22x195-ytterpanel-p08021195

Pitäisi kai pystyä ruuvaamaan?

Mitä tulee vetorasitukseen, harkitsen ruuvin kiinnittämistä sekä levyyn että kipsiin laajentuvalla kipsitulpalla. Voisiko se toimia?

K kia2 sanoi:
Pitäisi kai pystyä ruuvaamaan?
Pitäisi pystyä aivan erinomaisesti ruuvaamaan.
Kuitenkin, lauta on melko ohut ja jotta se voisi kestää pyykkitelineen painon, tarvitset varmaan jotain paksumpaa. Jos ripustat märkää pyykkiä, on riskinä, että ruuvi, joka on vain 16 mm syvällä laudassa, irtoaa ja teline ja pyykit putoavat alas.

F fribygg sanoi:
Pitäisi sujua aivan loistavasti ruuvata kiinni.
Puu on kuitenkin melko ohut, ja saadakseen kestämään kuivaustelineen, tarvitset luultavasti jotain paksumpaa. Jos ripustat märkiä vaatteita, on riski, että ruuvi, joka on kiinnitetty vain 16 mm puuhun, irtoaa ja teline sekä pyykit putoavat alas.
Kiitos. Siksi mietinkin, voinko ruuvata sekä puun että kipsin läpi. Kipsi kestää yleensä melko paljon kuormitusta, jos käyttää laajenevia kipsitulppia. Se on kokemukseni, vaikka olen tosin vain ripustanut painavia esineitä seinälle...

K kia2 sanoi:
Kiitos. Siksi mietinkin, voisinko ruuvata sekä laudan että kipsin läpi. Kipsi kestää yleensä melko paljon kuormitusta, jos käytetään laajenevia kipsitulppia. Tämä on minun kokemukseni, mutta toisaalta olen vain ripustanut raskaita tavaroita seinälle...
Vaikka kipsi ei tuokaan niin paljon tukea ruuville, se on paljon parempi käyttää täyskierteistä ruuvia, joka menee koko laudan läpi, kuin käyttämäsi vaihtoehdot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.