Olen käyttänyt byggmaxin kuitusementtilevyjä sokkelissa. Valmistajan tuoteselosteen mukaan levy on tuulen- ja säänkestävä.

Pitäisikö minun, vaikka levy onkin "tuulenkestävä", täydentää diffuusioavonaisella tuulensuojapaperilla, kuten AC 350, ja näin vähentää vedon riskiä entisestään?

• Tykkään
Tobic
  • Laddar…
D
En tehnyt sitä. Oikein tai väärin, minulla ei ole aavistustakaan. En tunne mitään vetoa.

Pitäisi kai riippua vähän siitä, mikä on alla, kuten lämminperustus tai ulkoilmastoitu ryömintätila.

Minulla on suljettu ryömintätila kallion päällä, joka ei ole koskaan kylmempi kuin 10 astetta.

Vaikka levyt itsessään ovat tuulenpitäviä, ei ole varmaa, että rakenne on sitä. Se vaatii epätodennäköistä tarkkuutta. On väärin kuvata AC 350:ää diffuusioavoinna, se on pikemminkin höyryjarru. Klassinen materiaali sokkelipohjiin on AC 150.

Kysymys ei ollut siitä, onko vindpapp ac 350 diffuusioavoin vai ei.

Ketjut Byggahusissa on monilla lukijoilla, ei vain välittömällä sidosryhmällä. Tällaisen tiedon tulisi olla oikeaa, vaikka se ei olisi pääasia.

• Tykkään
Allegany ja 2 muuta
  • Laddar…
Olet todennäköisesti sekoittanut käsitteet diffuusioavoin ja höyryjarru. Materiaalikonteksteissa se on myös suhteellista. Esimerkiksi tuulensuojalevyjen valmistajat, kuten Tectis, luokittelevat 350:nsä diffuusioavoin, koska se sallii diffuusion. Valitettavasti ei ole myöskään harvinaista, että ihmiset eivät tee eroa höyryjarrun ja diffuusiosulun välillä tai sekoittavat ne.

On täysin oikein, että muut lukevat näitä ketjuja ja että tiedot ovat oikeita. On virheellistä kutsua perinteistä tuulensuojalevyä "höyryjarruksi", kun sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi höyryjarruna.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Masthugg
  • Laddar…
Viidenkymmenen vuoden ammatillisen kokemuksen ja teknillisen korkeakoulutuksen pohjalta en usko, että olen käsittänyt diffuusionyhteisen ja höyryjarrun väärin. Viisikymmentä vuotta sitten oli AC 350 sen ajan diffuusiotiivistys, ennen kuin muovikalvot, jotka olivat vielä höyrytiiviimpiä, tulivat käyttöön 1970-luvun alussa. Diffuusiotiiviin (joka ei ole absoluuttinen käsite) ja diffuusionyhteisen välillä on monia välimuotoja, mutta näiden kuvaaminen diffuusionyhteisinä ilman tarkempaa määrittelyä on harhaanjohtavaa. Jos haluat käyttää täysin diffuusionyhteistä materiaalia alapohjassa, on olemassa monia tuulensuojauksia.

En sano, että on väärin käyttää AC 350:tä suunniteltuun tarkoitukseen, mutta materiaali on tarpeettoman paksua ja kömpelöä. AC 150 on huomattavasti kätevämpää ja on yleensä käytännöllisemmän levyinen.

Miksi hankaloittaa elämää raskaan ja jäykän bitumipahvin kanssa, kun on olemassa tuulta läpäisevä polyeteenimuovikangas. Yksinkertaisempi, nopeampi ja se on myös diffuusioavoin.

• Tykkään
HenrikafJ
  • Laddar…
Omat puuseppäni laittoivat kuitusementtilevyt sokkeliksi ja teippasivat vain kaikki saumat. Meillä on kuitenkin kosteudenpoistolaite perustuksessa ja hyvin määritelty ilmasto siellä, mikä auttoi siihen, että kaikki olivat yhtä mieltä siitä, ettei sokkelille tarvitse tehdä enempää.

Valmistajan asennusohjeiden mukaan, jotka olen lopulta saanut haltuuni, saumat tulee tosiaan teipata. Minkäänlaista ylimääräistä tuulensuojaa ei ole määrätty.

justusandersson:
Ymmärrän pointtisi. Mutta katson, että olet alusta alkaen syyllistynyt argumentaatiovirheeseen siitä, mikä on "oikein ja väärin". En tiedä mistä tarpeesi alun perin tulee väittää asiassa, joka ei aluksi liittynyt kysymykseen. Tärkein pointti on kuitenkin se, että on yhtä "harhaanjohtavaa" kutsua tuulensuojaa höyryjarruksi kuin väittää, että se on diffuusiolle avoin. Nykyään on yleisesti hyväksyttyä, että höyryjarrut, kuten diffuusiosulut ("rakennusmuovi"), käytetään ilmastonseinämiin sisäpuolelle. Vaihtelevat höyryjarrut ovat myös jotain, mikä on viime aikoina tullut alalle. Teknisesti ne täyttävät eri toimintoja ja ovat mukautettuja eri tyyppisiin eristäviin rakenteisiin. Valitettavasti on nykyään myös yleistä, että ne sekoitetaan, mikä nopeasti johtaa tuhoisiin vahinkoihin rakenteissa, jotain, mitä olen saanut kokea useammin kuin kerran työssäni. Tästä näkökulmasta on tärkeää kutsua juuri lapio lapio. Se on jo tarpeeksi hämmentävää nyt, joten on turhaa alkaa sotkea tuulensuojaa käsitteisiin. Joten jos sinusta on tärkeää määritellä materiaalit oikein höyryvastusnäkökohdissa, voit aloittaa itsestäsi.

Täten päätän keskustelun.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
cope
  • Laddar…
S Slitvarg sanoi:
Enligt tillverkarens montageanvisningar som jag tillslut kommit över ska skarvarna mycket riktigt tejpas. Någon form av extra vindskydd föreskrivs ej.

justusandersson:
Jag förstår din poäng. Men anser att du från början haft ett argumentationsfel om vad som är "rätt och fel" Vet inte var ditt behov från början kommer från att hävda dig i fråga i sak som inte hade med frågeställningen från början att göra. Den springande punkten är dock att det är precis lika "vilseledande" att kalla en vindpapp för ångbroms som att säga att den är öppen för diffusion. Idag är det allmänt vedertaget att ångbromsar, som diffusionsspärrar ("byggplast") , något används på klimatskärmens insida. Variabla ångbromsar är även något som på senare tid trängt in i branschen. Tekniskt fyller de olika funktioner och är anpassade till olika typer av isolerande konstruktioner. Det är idag också tyvärr vanligt att de förväxlas vilket snabbt leder till förödande skador i konstruktioner, något jag fått erfara fler gånger än en i mitt arbete. Ur den aspekten är viktigt att kalla just en spade för en spade. Det är tillräckligt förvirrade redan nu, så det är onödigt att börja blanda in vindpappen i begreppen. Så tycker du att det viktigt att definiera material korrekta i ångtröghetsaspekter så kan du börja hos dig själv.

Härmed sätter jag punkt för diskussionen.
S Slitvarg sanoi:
Enligt tillverkarens montageanvisningar som jag tillslut kommit över ska skarvarna mycket riktigt tejpas. Någon form av extra vindskydd föreskrivs ej.

justusandersson:
Jag förstår din poäng. Men anser att du från början haft ett argumentationsfel om vad som är "rätt och fel" Vet inte var ditt behov från början kommer från att hävda dig i fråga i sak som inte hade med frågeställningen från början att göra. Den springande punkten är dock att det är precis lika "vilseledande" att kalla en vindpapp för ångbroms som att säga att den är öppen för diffusion. Idag är det allmänt vedertaget att ångbromsar, som diffusionsspärrar ("byggplast") , något används på klimatskärmens insida. Variabla ångbromsar är även något som på senare tid trängt in i branschen. Tekniskt fyller de olika funktioner och är anpassade till olika typer av isolerande konstruktioner. Det är idag också tyvärr vanligt att de förväxlas vilket snabbt leder till förödande skador i konstruktioner, något jag fått erfara fler gånger än en i mitt arbete. Ur den aspekten är viktigt att kalla just en spade för en spade. Det är tillräckligt förvirrade redan nu, så det är onödigt att börja blanda in vindpappen i begreppen. Så tycker du att det viktigt att definiera material korrekta i ångtröghetsaspekter så kan du börja hos dig själv.

Härmed sätter jag punkt för diskussionen.
Hej,

har köpt Byggmax fibercementskiva för trossbotten men undrar vilken sida som ska vara nedåt. Den "blankare" med tryck eller den "ruffigare"?

Tomas

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.