Minulla on hultfredshus, joka on rakennettu yhteen kerrokseen kellarilla ja valmistui vuonna 1961. Sisäseinät on rakennettu materiaalista, jota kutsutaan fiberplankiksi: melko tiheät "rimat" (20 mm paksut ja joiden etäisyys on 300 mm. Rimor on kuitenkin pareittain, koska lohko alkaa ja päättyy rimaan) ja masoniittimainen materiaali. Seinä on noin 70 mm paksu ilman pintakerrosta. Kysymykseni on: voiko materiaali, johon seinä on rakennettu, olla kantava ja jos kyllä, onko seinä, jonka haluan poistaa, kantava? Lisään piirustuksen talostani.

• Rakennuksen piirros, jossa näkyy pohjapiirros ja julkisivu; punainen nuoli osoittaa tiettyä kohtaa sisäseinässä.
Päättyykö se seinä savupiippuun?

Voitko ottaa muutamia kuvia avväxlingista savupiipun ympärillä? Uskon, että se helpottaa foorumin konstruktiogurujen työtä.

Voiko tämä olla avuksi?

• Ullakko, jossa on puupalkkeja, eristetilaa ja rakennustarvikkeita ympäröivä raakapintainen betoniseinä.
yksi lisää

• Vintinrakenteet, joissa puurakenteinen kattolevy, tukipuu ja betonipilari. Lattialla sahanpurua.
Olen lähettänyt piirustukset hultfredshusille, mutta en ole saanut vastausta vielä... Ajattelin, että voisin poistaa seinän viikonlopun aikana (jos se ei ole kantava)

Huomioitu, Poistaminen tieltä (kuten näen kuvassa) antaa noin 250 cm aukon, mutta itse "heikentymä" (jos sellainen on) on suurempi, koska myös savupiippu antaa koko haluamasi aukon pidennyksen. Onko kellarissa seinä suoraan sen alla, jonka haluat poistaa? On todennäköistä, että sillä on jonkin verran kantavaa vaikutusta. Ei ole todennäköistä, että jokin kattotuoleista, jotka ovat savupiipun vieressä, olisi jollain tavalla yhteydessä siihen? Sain yleisen kysymyksen ja ihmettelen itse, onko se sallittua, mutta on tapahtunut/tapahtuu, että vanhemmissa taloissa on savupiipussa aukkoja, joihin palkit on työnnetty tietyllä "hiiltymisellä" seurauksena.

Terveisin Hans (joka ei anna takuuta mistään kirjoittamastaan iloisena amatöörinä :) )

Kellarissa kulkee seinä suoraan sen alapuolella... Pitäisikö kantavan seinän suuntaisesti kulkea joku palkki? Ainoa mitä löydän ullakolta on kattotuolit ja seinässä ei ole edes kunnon sääntöä ylhäällä...

Minulla on myös tuttuja, jotka asuvat melkein identtisessä talossa, ja he ovat poistaneet seinän tukematta mitään. He eivät olleet/ole täysin varmoja, ettei se ole kantava. Täällä näyttää olevan paljon osaavaa porukkaa, joten ajattelin, että joku voi ehkä auttaa minua...

Seinä on noin 260 cm ja savupiippu 120 cm

Hei taas
Koska yläosassa ei ole "oikeaa" sääntöä (tyyliin siporex), ei tarkoita etteikö seinä olisi kantava jollain tavalla. Lasken, että levy, josta selität että seinä on rakennettu, on yksinkertaisesta rakenteestaan huolimatta vahva ja ne ovat lisäksi liimattu yhdeksi kokonaisuudeksi 30 cm leveänä, joten ne ovat melko "tuffeita". Voit myös katsoa, onko kattotuolien "alaosa" (väärä sana, toivottavasti ymmärrät) ja onko se liitetty haluamasi poistettavan seinän yläpuolelle. Sinulla on kuitenkin monia mahdollisuuksia keventämiseen, joten katolle myöhemmin tapahtuva korjaus on helppo toteuttaa, sinulla/teillä on koko ullakon tila, johon voitte asentaa palkin.

Ystävällisin terveisin Hans O (iloinen amatööri)

En oikein ymmärrä mitä tarkoitat underarm...

Eikö voi nähdä kattoristikon rakenteesta, onko se tehty kannateltavaksi vain ulkoseinillä?

Olen juuri saanut kiinni miehen, joka on aiemmin ollut konstruktör hultfredshus:ssa, mutta ei silloin, kun taloni rakennettiin... myös hän sanoo, että todennäköisesti kyseessä on vapaasti kantavat kattoristikot!

Nyt on vain aika purkaa!!!

Toivottavasti katto ei romahda! :)

Kiitos avusta!!!

Hei, mitä kivaa. Mr handy

Totta kai kerromme, olemme juuri nyt ottamassa sitä alas ja se on helppoa.

Meillä on tuttavia, jotka ovat poistaneet seinän, ja tiedämme toisen talon, joka on poistanut sen seinän. Puimme kuitenkin vielä kerran hultsfredshus:in kanssa maanantaina saadaksemme lopullisen varman vastauksen, jotta meidän ei tarvitse olla huolissamme, aiomme myös kysyä toisesta seinästä, meillä on samat toiveet siitä. Remontoimme tällä hetkellä myös kellaria, joten pian seinä portaisiin lähtee myös.

Saanko kysyä missä asutte tai missä ostamanne talo sijaitsee? Kiva tietää suurin piirtein missä samankaltaisia taloja on. Me asumme Falunissa.
/David

Hei (3an) Underram se taisi olla, jos ei ole vielä liian myöhäistä (valmis purettu) mittaa mielellään ennen ja jälkeen purkamisen huonekorkeus. Mielenkiintoinen fakta monille foorumilla (ja minulle). Monet keskustelut koskevat seinien poistamista.

Terv. Hans

ok

Ennen: 2,304m
Jälkeen ?

noin vaan! sehän meni hyvin... seinä on poissa ja huonekorkeus on entisellään. Toistaiseksi... Otan muutaman kuvan ja laitan sitten esille, mutta nyt odottaa seuraava projekti, 25m2 klinkkeri kellarissa.

Onhan keittiössä ja o-loosakin ehkä vähän enemmän tekemistä: vaihtaa lattia ja katto niin, että ne ovat samanlaisia ja samalla tasolla. odotamme myös kasettia takkaan, joka valitettavasti on muurattu väärään suuntaan, mutta kyllä se varmaan hyväksi tulee kuitenkin...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.