P
Hei!
Mikä tämä on? Makasi isommalla kivellä puutarhassamme ja pölysi valtavasti, kun yritin poistaa sen. Vaikuttaa siltä, että se on erilaisten rakennusmateriaalien kaatopaikka, mutta en tiedä onko tämä jonkinlainen maanpeitekangas vai jonkinlainen asbestiverkko? Onko joku, joka uskoo tietävänsä?

• Kuitumainen materiaali puunkappaleiden ja sammaloituneen kiven päällä puutarhassa.
  • Kuva kivestä, jolla on vaaleanharmaata, verkkomaisen näköistä materiaalia sekä puunkappaleita, mahdollisesti rakennusjätettä.
Todennäköisimmin se on tavallista kuitukangasta/maakangasta. Voi kuitenkin olla tarpeeksi hankalaa poistaa, vaikka se ei sisältäisi asbestia.

• Tykkään
Pelle8787 ja 1 muu
  • Laddar…
Voit helposti tarkistaa sytyttimellä, jos se palaa, silloin se on kuitukangas/markduk ja se on suhteellisen vaaraton vaikka se on ruma.

• Tykkään
Pelle8787
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sanoi:
Suurimmalla todennäköisyydellä se on tavallinen kuitukangas/maakangas. Voi kuitenkin olla melko hankala poistaa, vaikka se ei sisältäisikään asbestia.
Niin kauan kun se on vaaraton, se voi jäädä sinne. Eniten minua huolestutti pöly ja pitkät kuidut.

P maggan77 sanoi:
Niin kauan kuin se on vaaraton, se voi jäädä. Eniten huolestutti pöly ja pitkät kuidut.
Palaako se?

P
F fribygg sanoi:
Palaako se?
En ole testannut, täytyy kokeilla ensi kerralla kun olen siellä. Kokeilin polttaa toista "epäilyttävää" materiaalia, joka ei kuitenkaan palanut, mutta ehkä se johtui siitä, että se oli hieman kostea, joten minun täytyy "polttaa" vähän enemmän ensi kerralla.

Jos ei ole tulipalo, voit harkita asbestitestin tekemistä.

• Tykkään
Pelle8787
  • Laddar…
P
F fribygg sanoi:
Jos ei ole kiire, voit harkita asbestitestin tekemistä
Joo, niin se varmaan tulee olemaan. Siellä on vanhaa rakennusmateriaalia kasassa ja olen hieman huolissani siitä, mitä siinä piilee. Valitettavasti se on melko lähellä taloa.

Miksi se olisi asbesti? :thinking:

P
F Fluxor sanoi:
Miksi se olisi asbesti? :thinking:
Mielestäni se näyttää hieman asbestilta ja se sijaitsee kasan vanhaa rakennusmateriaalia lähellä, joka vaikuttaa kaivetulta maahan. Siksi mietin, voisiko se olla jonkinlainen asbestikangas tai vastaava.

P maggan77 sanoi:
Mielestäni se näyttää hieman asbestilta ja se sijaitsee monien erilaisten vanhojen rakennusmateriaalien kasan vieressä, jotka näyttävät olevan kaivettu alas. Siitä johtuen mietin, voisiko se olla jonkinlainen asbestikangas tai vastaavaa.
Onhan helppo selvittää, syttyykö se palamaan, silloin ei ole juuri syytä huoleen.

• Tykkään
Pelle8787
  • Laddar…
P
F fribygg sanoi:
Onhan se helppoa sulkea pois, jos palaa, silloin tuskin on mitään huolta
Minun on vain kokeiltava seuraavalla kerralla, kun olen siellä.

Vanha kuitukangas pölyää tosi paljon. Tuntuu erittäin todennäköiseltä, joten voit olla rauhallinen.

• Tykkään
Pelle8787
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Se on helppo sulkea pois, jos palaa, niin tuskin on syytä huoleen
Onhan olemassa myös lasikuidusta valmistettu kuitukangas, ei sekään pala hyvin. Palamaton ei tässä tapauksessa välttämättä tarkoita asbestia.

• Tykkään
Pelle8787
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sanoi:
On olemassa myös lasikuidusta tehty kuitukangas, se ei myöskään todennäköisesti syty helposti. Ei-palava ei tässä tapauksessa välttämättä tarkoita asbestia.
Totta, mutta palava tarkoittaa, ettei se ole asbestia.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.