9 082 lukukertaa ·
6 vastausta
9k lukukertaa
6 vastausta
Kuinka yhdistää nostettu seinä viistokattoon?
Ok, tässä tulee seuraava kysymys, joka herää nyt, kun olen alkanut työstää kylpyhuonetta. Paljon tekstiä, olkaa kärsivällisiä!
Tällä kertaa kyse on seinien runkorakenteesta. En ole koskaan tarvinnut tehdä runkoa aiemmin, joten nyt olen uusien ajatusten edessä.
Ulkoseinät on heikosti eristetty, joten teen 45 mm runkorakenteen eristystä varten. Sitten haluan vetää vähän putkia ja ajattelin siksi tehdä lisärungon 45 mm, ilman eristystä. Vaihtoehtona voisi olla tehdä 70 mm runko, mutta laittaa vain 45 mm eristettä, mutta asiaan vaikuttaa se, että yhdellä seinällä, jossa on matala katto, on jo 70 mm olkia. Tämä on lattiapuu, joka työntyy hieman seinästä lattiapalkkien ulkopuolelle. Toisella seinällä on noin 17 cm ulkoseinän ja ensimmäisen palkin välissä, joissa on hyvin vähän eristystä.
Ajatukseni on yksinkertaisesti tehdä yksi kerros vaakasuoraan 45x45 mm ja sitten pystysuoraan 45x45 mm, joka seisoo 45 mm puulla, joka lepää lattiapalkkien päällä.
Toisella puolella on hankalampaa. Siellä haluan enemmän eristystä, joten ehkä voi aloittaa pystysuoralla, sitten vaakasuoralla, sitten pystysuoralla taas. Mutta miten ikinä teen, ei ole palkkia, jolle asettaa seinä! Ratkaisuehdotus?
Ajattelin antaa seinän eristeen levätä sen eristyksen päällä, joka laitetaan kattotuolien väliin. Samalla alapuolella, missä eriste lepää lattiapalkkien ja niiden väliin menevän eristeen päällä. Sitten kipsilevy rungon ulkopuolelle ja lopuksi kipsilevy kattoon.
Näyttääkö tämä hyvältä vai pitäisikö kattoon laitettava levy asentaa ensin? Olen epävarma missä järjestyksessä tämä pitää tehdä, jotta siitä tulee tiivis ja hyvä.
Tällä kertaa kyse on seinien runkorakenteesta. En ole koskaan tarvinnut tehdä runkoa aiemmin, joten nyt olen uusien ajatusten edessä.
Ulkoseinät on heikosti eristetty, joten teen 45 mm runkorakenteen eristystä varten. Sitten haluan vetää vähän putkia ja ajattelin siksi tehdä lisärungon 45 mm, ilman eristystä. Vaihtoehtona voisi olla tehdä 70 mm runko, mutta laittaa vain 45 mm eristettä, mutta asiaan vaikuttaa se, että yhdellä seinällä, jossa on matala katto, on jo 70 mm olkia. Tämä on lattiapuu, joka työntyy hieman seinästä lattiapalkkien ulkopuolelle. Toisella seinällä on noin 17 cm ulkoseinän ja ensimmäisen palkin välissä, joissa on hyvin vähän eristystä.
Ajatukseni on yksinkertaisesti tehdä yksi kerros vaakasuoraan 45x45 mm ja sitten pystysuoraan 45x45 mm, joka seisoo 45 mm puulla, joka lepää lattiapalkkien päällä.
Toisella puolella on hankalampaa. Siellä haluan enemmän eristystä, joten ehkä voi aloittaa pystysuoralla, sitten vaakasuoralla, sitten pystysuoralla taas. Mutta miten ikinä teen, ei ole palkkia, jolle asettaa seinä! Ratkaisuehdotus?
Ajattelin antaa seinän eristeen levätä sen eristyksen päällä, joka laitetaan kattotuolien väliin. Samalla alapuolella, missä eriste lepää lattiapalkkien ja niiden väliin menevän eristeen päällä. Sitten kipsilevy rungon ulkopuolelle ja lopuksi kipsilevy kattoon.
Näyttääkö tämä hyvältä vai pitäisikö kattoon laitettava levy asentaa ensin? Olen epävarma missä järjestyksessä tämä pitää tehdä, jotta siitä tulee tiivis ja hyvä.
Nyt alkaa lähestyä ja toivon vastausta. Pitkät seinät on mielestäni nykyään hallinnassa. Mutta kysymys on, kuinka teen päätyseinän kanssa. Olen miettinut, että laittaisin useita kierroksia reglar, mutta olen epävarma, miten kiinnittäisin kaiken yhteen.
Onko tarpeeksi vakaa, jos naulaan ensimmäisen kierroksen seinään, sitten toisen kierroksen ensimmäiseen kierrokseen jne.? Sen päälle tulevat kipsi ja vedeneristeet.
Olen erittäin kiitollinen palautteesta.
Onko tarpeeksi vakaa, jos naulaan ensimmäisen kierroksen seinään, sitten toisen kierroksen ensimmäiseen kierrokseen jne.? Sen päälle tulevat kipsi ja vedeneristeet.
Olen erittäin kiitollinen palautteesta.
Ehkä ymmärrän väärin, mutta voisitko gavelväggen:ssä kiinnittää esimerkiksi 45*95 kiinni regeln:iin liimakruuvilla ja sitten naulata syll för inneväggen siihen ja rakentaa sen kanssa 45*70 c/c 300 mm:llä ja lisäksi instalacioneskerros varten dina rör som kiinnität 28*70 ja sitten gyproc sen päälle. Tällainen seinä on 113 mm ja jos rakentaisit seinän kaksois-45:lla, jota olet miettinyt, tulisi 103 mm, merkityksetön ero, mutta saisit hieman parempaa eristystä.
Niin siis, pitkällä seinällä ajattelin käyttää 45*45 kahdessa kerroksessa, koska siellä on jo 70 mm olkilevyt. Se, että ajattelin myös 45:aa putkien vetämistä varten, johtuu siitä, että seinälle aion mennä ulos seinärasialla PEX:lle. Se tuottaa hieman syvyydestä ja siten 28 mm on liian matala.Ola78 sanoi:Ehkä olen ymmärtänyt väärin, mutta etkö voisi päätyseinälle liimaliimata esimerkiksi 45*95 kiinni kiskoon ja sitten naulata sisäseinän pohjan siihen ja runkoa 45*70 c/c 300mm ja siihen asennuskerros putkille, jotka runkoat 28*70 ja sitten kipsiä päälle. Tällainen seinä rakentuu silloin 113mm ja jos rakennat seinän kaksinkertaisilla 45:illa kuten olet suunnitellut, se on 103mm, merkityksetön ero mutta saat hieman parempaa eristystä.
Päätyseinän voin todennäköisesti tehdä kuten ehdotat, järjestämällä alaosan kiinnittämällä jotain lankkuseinään, joka näkyy siellä. Sitten asetan 45*70 näille. Mutta miksi cc 300mm? Sitten otan vielä kerroksen 45*45 ja lisään eristyksen sinne, minne se on mahdollista. Niin se varmaan menee. Kuinka paljon päätyseinä rakentuu, ei ole ratkaisevaa huoneessa, vaikka jokainen cm on arvokas. Tärkeämpää on silloin katto ja pitkä seinä.
Kiitos järkevästä ehdotuksesta!
Yleensä laitetaan c/c 300, jos aikoo käyttää yksinkertaista kipsilevyä ja kaakelia seinillä, jotta siitä tulee riittävän jäykkä eikä se anna periksi saumoissa. Ehkä oletin, että käyttäisit kaakelia, pahoittelut siinä tapauksessa, mutta jos aiot käyttää muovimattoa seinällä, voit käyttää 600 sen sijaan. Jos sinulla on kaksinkertainen levymateriaali ja kaakeli, voit nostaa 450 mm c/c.
En aio laatoittaa ja käytän yksinkertaista kipsilevyä. Aion maalata vesieristeen.
Toinen kysymys. Olen samaa mieltä kynnyksen kanssa. Mutta täytyykö koolaukset kiinnittää myös yläjuoksuun? Siitä tulee kylmäsilta, jos niin on. Jos kuten yllä, asetan 45*70 pystyyn. Silloin riittänee, että ne kiinnitetään seinään. Seuraavassa kerroksessa voin asettaa niin, että kipsilevy voidaan ruuvata sekä lyhyt- että pitkäsivuistaan. Ajatuksia tästä?
Toinen kysymys. Olen samaa mieltä kynnyksen kanssa. Mutta täytyykö koolaukset kiinnittää myös yläjuoksuun? Siitä tulee kylmäsilta, jos niin on. Jos kuten yllä, asetan 45*70 pystyyn. Silloin riittänee, että ne kiinnitetään seinään. Seuraavassa kerroksessa voin asettaa niin, että kipsilevy voidaan ruuvata sekä lyhyt- että pitkäsivuistaan. Ajatuksia tästä?
Yleensä seinän yläreunaan asennetaan vasapuu, mutta jos ajattelet laittaa pystypuut suoraan seinää vasten, voit varmasti jättää sen pois. Kiinnitä se pitkällä ruuvilla, yleensä ruuvin pituuden tulisi olla kaksinkertainen kiinnitettävän puutavaran paksuuteen nähden. Naulaaminen on hankalaa, naulat täytyy olla todella pitkiä, jotta siitä tulisi tukeva. Teoriassa voit myös jättää pois alajuoksun, jolloin sinulle ei tule kylmäsiltaa alareunaan.
Klikkaa tästä vastataksesi