Hei. Olemme äskettäin ostaneet talon vuodelta -38. Kellariissa on huone, joka on aiemmin ollut autotalli. Edellinen omistaja muurasi kellarinportin umpeen ja asensi ja eristi huoneen sisäpuolelta. Poistimme kaiken sisustuksen, koska se oli melko laho. Kolme seinää on rapattuja ja näyttävät täysin kelvollisilta, mutta aukko, jossa portti oli aiemmin, oli täysin ilman rappausta.

En ole koskaan aiemmin rapannut, mutta tein kokeilun. Käytin rappauslaastia M, mutta koska en kastellut seinää ennen, rappaus kovettui melkein välittömästi, kun levitin sen. Tuloksena oli lyhyesti sanottuna ei kovin hyvä. Tein uuden yrityksen rappauslaastilla C, ja tällä kertaa kastelin seinän ennen rapin levittämistä. Se oli parempi, mutta ei hyvä. Näin jälkikäteen olen ymmärtänyt, että minun olisi pitänyt käyttää pitkää lautaa tasoittaakseni rappauksen.

Tältä seinä näyttää nyt:
Vanha tiilimuurattu seinä kipsillä, epätasaisia kohtia, yläosassa ikkuna valossa. Alareunassa tasoitusyrityksen jäljet.

Miten minun pitäisi tehdä saadakseni seinän järjestykseen? Sen ei tarvitse olla sileä kuin vauvanpeppu. Riittää, jos se näyttää muulta osaltaan olevan samanlainen kuin muut seinät:
Kömpelösti rapattu kellarin seinä vanhassa talossa, epätasainen pinta ja kulunut ulkonäkö. Pölyistä alustaa vasten.

Suunnittelemme vain maalaavamme seinät jollain sopivalla diffuusiovärillä.

S
näe tuon perusointina.
uusi tilanne. kastele ensin ja sitten enemmän rappausta.

sinun olisi pitänyt kostuttaa ensin. slammata. sitten päälle rappaus.

parper sanoi:
Sinun olisi pitänyt käyttää hiertä..esim. tätä [linkki]

Pyörittele liikkeellä, kun olet levittänyt laastia, sekä heti että hieman myöhemmin kun se on hieman kovettunut..
Onko se parempi, jos käytän pidempää lautaa? Olen nähnyt, että Bauhausissa on todella pitkiä (1 m) lautoja.

No, en ole ammattilainen myöskään, mutta sen kokemuksen perusteella, mitä minulla on (olen saanut apua muurilta), hän käyttää pientä lauttaa. Se on varmasti jokaisen oma valinta, mutta kun olen tehnyt niin, pidän pientä laastilauttaa helpommin hallittavana.

Pinta tulee olemaan erittäin hieno ja tasainen, kun olet käynyt sen läpi laastilaudalla. Pitkän laudan etuna on varmaankin se, että saat suuremman alueen kerralla tasaiseksi ja ehkä koko seinästä tulee tasaisempi... Mutta kokemusta pitää olla, jotta siitä tulee todella hieno.

Minun mielestäni kellarin seinien ei tarvitse olla täysin tasaisia, sillä ne näyttävät elävämmiltä. Mutta laastin pitäisi kuitenkin olla tasainen ja hieno.

Putsbruk M:stä en ole juuri kuullut, A, B, C ovat vähän yleisempiä. Olen itse käyttänyt C-laastia, koska se on kalkkisementtipohjainen laasti, joka on suhteellisen hyvä ja edullinen. Voit myös käyttää kipsilaastia (ehkä sitä kutsutaan M-laastiksi?), hieman kalliimpaa, mutta paljon helpompaa työstää.

Joka tapauksessa, kun olen työskennellyt C-laastin kanssa, se on yleensä melko löysää eikä kovetu heti, kuten kuvailit.
/P

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.