Hei!
Olen suunnittelemassa muutosta talossamme, sisältäen mm. uuden kylpyhuoneen. Jotta viemäröinti onnistuisi, minun pitäisi vetää viemäriputkia "poikkisuuntaisesti" osan nykyistä lattiarakennetta. Onko tämä mahdollista, ja jos on, miten sen voi tehdä?
Kiitollinen vinkeistä!
/Hubbe

On hieman monimutkaista vetää viemäriä "poikittain" välipohjassa. Sitä pyritään välttämään myös uudistuotannossa. Jotta sen voisi tehdä, tarvitaan väistöpalkkeja. Nämä ovat puolestaan riippuvaisia siitä, mitkä kuormitustilanteet ovat ajankohtaisia juuri niissä talosi välipohjan palkeissa. Jotta ei riskeerattaisi painumia tai sortumisia, sinun tulisi antaa rakennusinsinöörin katsoa asiaa ja tehdä ehdotuksia, miten sinun tulisi väistää.

Kuten sanottu, on syy siihen, että pyritään suunnittelemaan märkätilayksiköitä suoraan toistensa yläpuolelle, jotta väistötarpeelta vältytään. Ehkä sinun kannattaisi katsoa piirustuksiasi uudelleen.

Minulla on 1 metrin pituinen 4 mm levy molemmilla puolilla palkkia, jossa olen porannut reiän, tosin vain 75 putkelle. Levyn olen kiinnittänyt useilla ruuveilla. Siirsin wc-istuinta juuri välttääkseni lisää poraamista palkkiin. Tämä johti jopa parempaan tilasuunnitelmaan wc:ssä jälkeenpäin :)

On hyvä käydä läpi palkkeja, jos vahvistaa kunnolla 22mm liimatuilla ja ruuvatuilla vanerilevyillä. Se riippuu myös tietysti palkin mitasta.

Helpoin tapa on tehdä vahvistus ennen reiän tekemistä. Vahvistus tulee tehdä molemmille puolille palkkia ja mieluiten kohdassa, jossa palkki on vähän kuormitettu. Yläpuolella kannatinpalkki tai kahden tiheän kannatinpalkin välissä. Tarkista toisin sanoen, miten alakerroksen seinät kulkevat.

Ei ole haitaksi kysyä konstruktiota katsomaan.

Huom: Jos palkki jatkuu katkeamattomasti kantavan palkin ohi, ei ole sopivaa kulkea juuri siinä.
Jatkuvalla palkilla on maksimimomentti sisäisissä tuissa!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.