Aion valaa portaat samanlaisiksi kuin liitetyssä kuvassa. Mutta miten ihmeessä rakennan valumuotin siten, että siihen tulee kallistukset sekä sivuille että eteenpäin, niin sanotusti.

Vai voiko pärjätä vain eteenpäin kallistuksella? Vaikuttaa silti hankalalta saada se näyttämään hyvältä sivuaskelten ja oven edessä olevan askelman kohtaamisessa kallistuksen vuoksi.

Arvostan kaikkia neuvoja!

Betoniportaat talon edessä, kaksi askelmaa, molemmilla sivuilla neliömäiset betoniruukut, joissa on pyöreäksi leikatut pensaat, ympäröivällä kivetyksellä.

Farstatjej90
Jos haluat kaatoa myös sivuille, siitä tulee viiva askelman reunalle. Tyylikkäintä on luultavasti rakentaa se niin, että kuvittele poikki leikattu (korkeudeltaan), erittäin loiva ja lievästi kalteva pyramidi, niin ehkä saat kuvan päähäsi.

Luulen, että se on helvetin vaikeaa suoraan sanottuna saada symmetriseksi ja tyylikkääksi 😅

Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Jos haluat kallistuksen myös sivuille, niin se muodostaa viivan portaaseen. Tyylikkäintä olisi ehkä rakentaa se kuin ajattelisit matalaa, hyvin loivaa pyramidia, joka on leikattu korkeudeltaan, ehkä saat kuvan mieleesi.

Luulen, että se on helvetin vaikeaa saada symmetriseksi ja tyylikkääksi 😅
Kyllä, niin minä ajattelen. Se voisi näyttää melko ammattimaiselta JOS siitä tulisi hyvä 😅 Mutta ehkä lopuksi tyydyn ulkokallistukseen. Tuntuu realistisimmalta.

Farstatjej90
Se ei ole mahdotonta, mutta tämän linjan alakulman ja yläkulman välillä on oltava täysin suora, muuten se näyttää oudolta. Luulen, että tämä on tehtävä jollekin, joka on valanut muutaman portaan itse asiassa....

• Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
@
S Sargen sanoi:
Aion valaa portaikon, joka on samankaltainen kuin liitetyssä kuvassa. Mutta miten ihmeessä teen muotin, jotta siinä olisi kaato sekä sivuille että eteenpäin?

Vai voiko hyväksyä kaadon vain etupuolelle? Tuntuu silti hankalalta saada se näyttämään hyvältä portaiden sivujen ja oven edessä olevan askelman välillä kaadon huomioon ottaen.

Arvostan kaikkia neuvoja!

[kuva]
Voiko saada jonkinlaista kaatoa aikaiseksi? Et kumminkaan aio valaa muottiin ja sitten kääntää ja asettaa portaat paikoilleen? En usko, että olet tarpeeksi vahva 😉

Rakenna muotti ja valaa paikan päällä, jolloin yläpinta on tasainen. Koska haluat kaatoa sekä yläosaan että portaisiin, ajattelin, että voisit hioa sitä valun jälkeen ja luoda näin pienemmän kaadon?

@ @ndreas sanoi:
Onnistuisiko jonkinlainen kallistus? Et kai aio valaa muottiin ja sitten kääntää ja asettaa sen paikalleen? Tuskin olet tarpeeksi vahva 😉

Rakennat varmaan muotin ja valat paikan päällä, jolloin yläosa on sileä. Koska haluat kallistuksen sekä yläosaan että portaisiin, ajattelin, että voisit hioa ne valamisen jälkeen ja luoda näin pienen kallistuksen?
Haha! Olen tyytyväinen, jos vain muotin nostaminen onnistuu 🫣

Ei, mutta kuten olen itse kuvitellut, asetan muotin ensimmäisen askelman kohdalle, kun olen täyttänyt sen betonilla, jotta se ei valu yli, kun jatkan toiselle askelmalle. Näin voin valaa koko portaikon kerralla.

Mutta jos on vaihtoehto tehdä kaikki tasaiseksi ja hienoksi ja sitten hioa pieni kallistus, niin se kuulostaa epäilemättä hieman vähemmän monimutkaiselta.

S Sargen sanoi:
Haha! Olen tyytyväinen, jos voin nostaa vain muotin 🫣

Ei, mutta näin kuin olen kuvitellut, laitan muotin uudelleen ensimmäiselle askelmalle, kun olen täyttänyt sen betonilla, jotta se ei valu yli, kun jatkan toiseen askeleeseen. Tällä tavalla voin valaa koko portaat kerralla.

Mutta jos vaihtoehto on tehdä kaikki tasaiseksi ja hienoksi, ja sitten hioa pieni kaltevuus esiin, niin se toki kuulostaa hieman vähemmän monimutkaiselta.
Voidaan tehdä reittejä, jotta saadaan kolmen reiän kaato. Melko näppärää

Farstatjej90
S Sargen sanoi:
Haha! Olen tyytyväinen, jos voin nostaa vain muotin 🫣

Ei, mutta kuten olen kuvitellut, suljen muotin ensimmäisessä askelvaiheessa, kun olen täyttänyt sen betonilla, jotta se ei valu yli, kun jatkan toiselle askeleelle. Näin voin valaa koko portaikon kerralla.

Mutta jos on vaihtoehto tehdä kaikki tasaiseksi ja hienoksi ja sitten hiomalla saada pieni kallistus, niin se kuulostaa ehdottomasti vähän vähemmän monimutkaiselta.
Luulen, että on paljon paljon helpompaa saada tasainen pinta ja tasainen kallistus, jos teet sen, kun valat. Tai tasoitat kallistuksen jälkeenpäin. Hiomalla kuvailtua kuulostaa hirvittävän työläältä....

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.